تبیان، دستیار زندگی
ساخت دستگاه تصفیه آب در مناطقی که با بحران آب مواجه هستید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصفیه آب با خورشید

تصفیه آب با خورشید


ساخت دستگاه تقطیر خورشیدی یکی از بهترین روش هایی است که برای جمع آوری آب آشامیدنی در مناطق کم آب می توانید انجام دهید. البته به شرطی که تجهیزات آن را  همراه خود داشته باشید چون این تجهیزات جایگزین طبیعی ندارند.


لوازم مورد نیاز:

- ورق پلاستیکی شفاف و یا شیری رنگ بسیار کم رنگ به ابعاد حدودا 1.5 * 1.5 متر.

- در صورت امکان یک شلنگ نازک (مانند ست سرم ) به طول حدودا 1.5 تا 2 متر.

- یک مخزن جهت جمع آوری آب مانند یک لیوان تاشو و یا یک لیوان چوبی.

این لوازم می توانند در یک بسته کوچک تمیز قرار بگیرند و به کمرتان بسته شوند.

ساخت دستگاه

1- با استفاده از یک تکه سنگ یا چوب تیز چاله ای به طول و عرض حدودا 120 سانتی متر و به عمق حدودا 90 سانتی متر حفر کنید. سعی کنید این چاله در یک منطقه مرطوب، بستر رودخانه و همانند اینها باشد که جمع آوری آب بیشتر و راحت تر شود.

2- فنجان را در عمیق ترین نقطه چاله قرار دهید.

تصفیه آب با خورشید

3- شلنگ باریک را به طوری قرار دهید که یک سر آن داخل فنجان و سر دیگر آن از کنار چاله عبور کرده و به بیرون چاله هدایت شود.

4- در این هنگام ورق پلاستیکی بزرگ را روی چاله قرار داده به طوری که تمامی دهانه چاله را به خوبی بپوشاند. حالا وسط پلاستیک را درست در بالای دهانه فنجان ، با انگشت به سمت پایین فشار دهید تا ورق پلاستیکی شکل یک مخروط را به خود بگیرد و برای اینکه این شکل را حفظ کند یک تکه سنگ کوچک در محل نوک مخروط قرار دهید.

توجه داشته باشید که فاصله نوک این مخروط با دهانه لیوان می بایست حدود 15 تا 20 سانت باشد. سپس دور تا دور ورق پلاستیکی را می توانید با خاک و سنگ ببندید.

حتما تا به حال متوجه شدید که شلنگ پلاستیکی چه کاربردی دارد! پس از چند ساعت که مقداری آب به روش تقطیر در فنجان جمع آوری شد، شما می توانید بدون اینکه دستگاه را خراب کنید از سر دیگر شلنگ آب داخل لیوان را مکیده و دوباره از دستگاه استفاده کنید.

تصفیه آب با خورشید

در مناطق خشک مثل بیابان ها توصیه می کنیم که عمق چاله را حدود 120 سانتی متر در نظر بگیرید و همچنین خرده های گیاهان علفی له شده مانند تیغ ها، بوته ها و در صورت وجود کاکتوس ها را در چاله دور تا دور فنجان بریزید.  یادتان باشد که به هیچ وجه از گیاهان سمی استفاده نکنید.

این دستگاه برای تصفیه آبهای آلوده به باکتری بسیار مناسب است اما در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نمی توانید برای تصفیه آب های آلوده به مواد شیمیایی از آن استفاده کنید.


گروه گردشگری تبیان

منبع: سایت بقا در طبیعت