تبیان، دستیار زندگی
در سال هشتم هجرت به رسول اکرم(صلی الله علیه واله وسلم)خبر دادند دوازده هزار سوار در سرزمین یابس(به معنی :بیابان خشك و بی‌آب و علف) جمع شده و عهد کرده اند که تا پیامبر( صلی الله علیه واله وسلم) و علی (علیه السلام) را نکشند و تا مسلمانان را نابود نکنند از پ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قسم به جهاد گران
قسم به جهاد گران

در سال هشتم هجرت به رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) خبر دادند دوازده هزار سوار در سرزمین یابس (به معنی:بیابان خشك و بی‌آب و علف) جمع شده و عهد کرده اند که تا پیامبر ( صلی الله علیه واله وسلم) و علی (علیه السلام) را نکشند و تا مسلمانان را نابود نکنند از پای ننشینند. پیامبر عده زیادی را به فرماندهی بعضی از صحابه برای شکست آن ها فرستاد، ولی آن ها بی نتیجه و نا امید برگشتند. این بار پیامبر امیرالمومنین علی (علیه السلام) را با سپاهی از مهاجر و انصار به نبرد آن ها فرستادند. این سپاه به سرعت به سوی منطقه حرکت کردند. آن ها شب راه  رفتند تا اینکه  نزدیک صبح دشمن را محاصره کردند. ابتدا امیرالمومنین علی (علیه السلام)  آن ها رابه اسلام دعوت کردند، ولی آنا نپذیرفتند، هنوز هوا تاریک بود که سپاه اسلام به قلب دشمن حمله بردند و آن ها را شکست دادند. عده ای را کشته و عده ای را اسیر گرفتند و اموال فراوانی غنیمت گرفتند. در حالی که هنوز سپاه اسلام به مدینه باز نگشته بود، رسول خدا( صلی الله علیه واله وسلم) برای نماز صبح به مسجد آمد و در نماز، سوره والعادیات را تلاوت نمود. پس از نماز اصحاب عرض کردند یا رسول الله! ما این سوره را نشنیده بودیم. فرمود: آری، علی بر دشمنان پیروز شد و دیشب جبرئیل با آوردن سوره والعادیات، بشارت پیروزی داد. چند روز بعد دیدند علی علیه السلام با غنایم و اسیران دشمن وارد مدینه شدند.

آیه ی 1- 5

*سوگند به اسبانی که نفس زنان به جهاد می شتابند. در اهمیت جهاد کافی است که خدا اسبان جهادگران را مورد قسم قرار می دهد.

*سوگند به آنها که سم اسبانشان جرقه افروختند، زیرا از برخورد سم اسبان مجاهدان به سنگ ها جرقه برمی خاست.

*قسم به آنها که با طلوع صبح بر دشمن شبیخون زدند، به طوری که گفته شد، سپاه علی علیه السلام صبحگاهان با حمله به این دشمن خطرناک، از آن ها امکان هر نوع تحرکی را گرفتند و مغلوبشان نمودند.

*مجاهدان چنان برق آسا بر دشمن یورش بردند که غبار آن از هر سو بلند می شد.

*صبحگاه بر دل صف دشمن تاختند و تار و مارشان کردند.

قسم به جهاد گران

از مجموع این قسم ها و هدف از قسم، متوجه می شویم که انسان ها در ترقی و تنزل معنوی باهم تفاوت دارند.

به این ترتیب است که یکی به قدری پیشرفت معنوی دارد که خدا به مرکبش قسم می خورد و دیگری چنان سقوط می کند که در راه بندگی سیم و زر، جان خود را می بازد و تلف می شود!

خدا در این سوره برای تعظیم و تکریم مجاهدان اسلام، به اسب های آنها و به گرد و غبار و جرقه های سم اسبان این جهادگران قسم یاد می کند.

که این خود نشانگر اهمیت جهاد در راه خدا می باشد.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان- خرازی

مطالب مرتبط

پیامبر و فرشته

آخرین فرمانده

غم در نگاه آفتاب

برتر از هزار ماه

یک درخت در بهشت

بخشش بزرگ خدا به پیامبر

خداوند تو را خوب و شایسته آفریده است

شهر پیامبر

با قرآن آشنا شویم

سوره‌ی غاشیه (قیامت)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.