تبیان، دستیار زندگی
مقاله ای درباره ورود سریال های جدید به شبکه های خانگی و تهدید سیطره تلویزیون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون، مغلوب سریال های خانگی!

قلب یخی

چند سال قبل تر ماه رمضان به ماه رمضان یا عید به عید مردم منتظر می مانند تا تلویزیون سریال های مناسبتی شبكه های مختلفش را روی آنتن بفرستد و مردم یك ساعتی پای تلویزیون بنشینند و هر 50 دقیقه یكبار كانال را عوض كنند و سریال های جور واجور شبكه های تلویزیون را ببینند حالا در این بین برخی پر بیننده می شدند و برخی هم اقبالی به دست نمی آوردند. اما حالا دیگر اوضاع فرق كرده و تلویزیون آنقدر از طرف شبكه های ماهواره ای به خصوص فارسی وان تهدید می شود كه مجبور شده همان سیستم مناسبتی خود را در زمان های معمولی مثل همین الان پیاده كند و سریال هایش را پشت سر هم روی آنتن بفرستد تا مردم را كمی از آن سوی آب ها به این سو هدایت كند ، تا شاید آب رفته از جوی را دوباره برگرداند، اما همچنان سریال های ماهواره ای یكه تاز میدانند و تلویزیون اندر خم یك كوچه با سریال هایش در حال دادن پیام های اخلاقی ریز و درشت است كه تا به زعم خود كیان خانواده هایی كه با سریال های فارسی وان در حال زوال است را دوباره استوار كنند. سریال های كه با انبوهی از شعار و پند و اندرز و پشت هزاران خط قرمز و ملاحظه می خواهند مردم را پای تلویزیون بنشانند، ولی همچنان برنده این بازی كس دیگری است.

البته این تازه اول ماجرا است داستان حالا با ورود سریال های ایرانی و خارجی به شبكه ویدیویی جذابتر شده. سریال هایی كه با مجوز وزارت ارشاد ساخته و توزیع می شوند و نمی توان به همین راحتی با زدن انگ های جور واجور آنها را از دور رقابت خارج كرد. حالا سریال های ایرانی شبكه ویدیویی تهدیدی دیگر برای تلویزیون هستند سریال هایی به كارگردانی مهران مدیری و محمد حسین لطیفی كه نبض مخاطب توی مشتشان است. سریال هایی كه قطعا مردم تماشای آن را به سریال هایی كه بیشتر شبیه برنامه اخلاق در خانواده است ترجیح می دهند. فقط امیدواریم در این رقابت تلویزیون جر نزند و با جرزنی بازی را به نفع خودش تمام نكند، چون تلویزیون استاد جر زنی است.

***

قلب یخی با یک لشگر ستاره اولین سریال فصلی ایرانی است که از اول مرداد در شبکه توزیع خانگی توزیع شد

در برابر لاست

کسی هست که محمد حسین لطیفی را نشناسد؟ کارگردان سریال هایی مثل «همسایه‌ها»، «وفا»، «صاحبدلان» و... سریال هایی که هنوز که هنوز است ازبهترین سریال های تلویزیون اند. حالا دارد کار تازه ای رادر ایران تجربه می کند.سریال سازی این بار نه برای تلویزیون بلکه برای شبکه خانگی ،آن هم به صورت فصل به فصل شبیه سریال های معروف جهانی مثل لاست و فرار از زندان که 5 و 4 فصل هستند( هرفصل یا سیزن شامل چند قسمت است از 12 قسمت تا 24 قسمت 45 دقیقه ای ).لطیفی کار را از اوایل فروردین کلید زده وهم‌چنان مشغول است. به جز این اتفاق،حضور ستارگان سینما در قلب یخی هم ویژگی دیگر این سریال است. فصل اول این سریال قرار است اوایل مرداد به صورت هر هفته دو قسمت، پخش شود آن هم همراه با فصل اول سریال 24. مسئولان شرکت تصویر دنیای هنر که هردو سریال را تهیه کرده اند برای اینکه هر دو کار باهم دیده شود هر قسمت قلب یخی را با یک قسمت 24 باهم و در یک بسته بدهند.

*قصه از كجا؟ ایده از كجا؟

ایده اولیه از کجا آمد؟ جواب این سئوال برمی گردد به 6 سال قبل. لطیفی می خواسته " باردیگرمادرم" را بسازد که ایده قلب یخی به ذهن حامد عنقا( فیلمنامه نویس سریال نردبان آسمان که لطیفی آن را ساخته و رمضان پارسال آن رادیدیم.) می رسد وبا لطیفی درمیان می گذارد اما چون کار سنگینی بوده قضیه مسکوت می ماند این ایده و قصه اولیه می ماند تا اینکه تصویر دنیای هنر به لطیفی پیشنهاد ساخت اولین سریال خصوصی را میدهد. اینجاست که ایده مسکوت مانده عنقا دوباره جان می گیرد. او طرح قصه را با کمک لطیفی و سید كمال طباطبایی ( تهیه کننده) پرورش می دهد و این شود: دو خواهرند که یکی از آنها وکیل یک قاتل می‌شود ولی نمی‌تواند برای او حکم تبرئه بگیرد،اما بین او و محکوم رابطه عاطفی ایجاد می‌شود. این قصه یک خطی به مرور شاخه شاخه تر می شود قصه‌های جدیدتر، درام‌های معمایی و پیچیده به طرح اولیه اضافه می شود كه در نهایت به هم متصل می‌شوند. این قصه قرار است در 3 فصل 12 قسمتی روایت شود ودر قصه‌ای كه عنقا نوشته تقریبا شخصیت اصلی و محوری وجود ندارد وهمه به یک اندازه مهم وتاثیر گذارند . آیا قلب یخی تمام این ویژگی های خفن رادارد و استاندارد سریالهای جهانی را رعایت کرده ؟ برای فهمیدن جواب این سئوال باید تا پایان فصل 3 صبر كرد.ا گرچه عنقا عقیده دارد اگر این 36 قسمت جواب بدهد این سریال تا 86قسمت هم جا دارد ادامه دهد تا حتی به «قلب یخی» 2 برسد!

*تركیب بازیگران ستاره

نام الناز شاکردوست، حمید گودرزی، امین حیایی، حمید فرخ نژاد، حسین یاری و کلی بازیگر ریز ودرشت دیگر در سیاهه بازیگران سریال به چشم می خورد . همین نکته یكی از نكات ویژه این سریال است .البته اگر یادتان باشد مجموعه‌های لطیفی اکثرا با حضور چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون ساخته می‌شد مثل حضور حیایی، شریفی نیا ،نصیریان و خیراندیش در سریال همسایه ها.امین تارخ و پارسا پیروزفر در سفر سبز و....اما لطیفی اینجا سنگ تمام گذاشته . برای

کسی هست که محمد حسین لطیفی را نشناسد؟ کارگردان سریال هایی مثل «همسایه‌ها»، «وفا»، «صاحبدلان» و... سریال هایی که هنوز که هنوز است ازبهترین سریال های تلویزیون اند. حالا دارد کار تازه ای رادر ایران تجربه می کند.سریال سازی این بار نه برای تلویزیون بلکه برای شبکه خانگی ،آن هم به صورت فصل به فصل شبیه سریال های معروف جهانی مثل لاست و فرار از زندان که 5 و 4 فصل هستند

لطیفی كنار هم قرار دادن بازیگرانی كه تا حالا باهم بازی نکرده بودند مهم بوده ضمن اینكه معلوم است لطیفی می خواهد در قسمت‌های اول با ترفند جذاب حضور ستاره ها ، بیننده را صید کند و بعد از آن، قصه را پر و بال بدهد كه پررنگ‌تر از ستاره‌ها شود.

***

گنج مظفر قرار بود نخستین سریال شبكه ویدئویی باشد كه هنوز توزیع نشده است

گنج مدیری پیدا می‌شود یا نه؟!

اولین سریالی كه قرا بود در شبكه خانگی توزیع شود گنج مظفر بود سریالی كه باز هم توسط مهران مدیری و در ادامه باغ مظفر ساخته شد. البته این سریال به‌دور از قواعد و چارچوب‌های مشخص تلویزیونی ساخته شده است. این سریال تمام مراحل فنی‌اش طی شده و مدت‌هاست كه منتظر پخش در بازار شبكه خانگی است. اما اینكه چرا پخش نشده انگار برای تهیه‌كنندگانش دلیل مشخصی دارد. به‌هر حال گنج مظفر اولین سریالی بود كه برای شبكه خانگی ساخته می‌شد و اطلاعات كاملی از آن نحوه و شكل پخش وجود نداشت. خشایار نویسنده این سریال هم حرف ما را تایید می‌كند و می‌گوید: «گنج مظفر یك داستان دنباله‌دار است كه 10 سی‌دی شده. یعنی باید در یك پكیج 10 تایی وارد بازار می‌شد. پس قیمت آن هم فرق می‌كرد و دیگر مخاطب با 1500 تومان نمی‌تواند این بسته 10 تایی را بخرد. به همین دلیل هم تهیه‌كنندگان صبر كردند تا از بازار سی‌دی اطلاعات كامل بدست بیاورند. قهوه تلخ فرصت خوبی بود تا به بازار بیاید و مخاطبان را با پخش چنین سی‌دی‌هایی آشنا كند و بعد فرصت به گنج مظفر داده شود».

در گنج مظفر خاندان مظفر همه در پی یافتن یك الماس و گنجی هستند. گنجی كه هر تكه از نقشه آن در دست یك نفر است و افراد خاندان مظفر برای پیدا كردن این گنج باید با هم متحد شوند. همان شخصیت‌های سریال باغ مظفر در این كار هم هستند، مثل خان مظفر(مهران مدیری) و پسرش (سیامك ا نصاری)، دخترش(سحر جعفری جوزانی)، عروس خانواده(شقایق دهقان)، پدر عروس (نادر سلیمانی)، مادر عروس (لیكا عبدالرزاقی)، برادر خان مظفر، منصور (محمدرضا هدایتی) و خانم دكتری كه همسر منصور شده (بهنوش بختیاری). نوكر خان مظفر (نصراله رادش) و برادر تازه پیدا شده (قل‌مراد). این سریال را هم پیمان قاسم‌خانی سرپرستی نویسندگانش را كرده و علاوه بر الوند، مهراب قاسم‌خانی و امیر مهدی ژوله در آن همكاری داشتند.

گنج مظفر برخلاف باغ مظفر فقط محدود به یك لوكیشن نبوده است، حتی برای فیلمبرداری آن مدیری و گروه‌اش به لوكیشن‌هایی مثل بیمارستان، لواسان و شمال رفته‌اند.

این سریال 15 اسفند ماه سال 85 كلید خورد و تا تیرماه سال 86 به پایان رسید! اما هنوز مشخص نیست كه پس از این همه سال چه‌زمانی روانه بازار خواهد شد، اما به گفته خشایار الوند این زمان قطعا بعد از پایان فروش سی‌دی‌های قهوه تلخ است: «اگر من هم جای تهیه‌كنندگان بودم همین كار را می‌كردم!»

****

قهوه تلخ به زودی در كلوپ ها و سوپر ماركت ها

مدیری هورا، تلویزیون ...

قلب یخی

قهوه تلخ مهران مدیری ابتدا قرار بود برای تلویزیون باشد ، اما عدم توافق مدیران شبكه سه با تهیه كنندگان قهوه تلخ یعنی برادران آقا گلیان موجب شد تا آنان تصمیم دیگری برای پخش كارشان بگیرند و تصمیم جدید هم همان توزیع سریال در شبكه ویدیویی است. حالا همه دوست داران كارهای مدیری منتظرند تا آخرین كار او به بازار عرضه شود، این برای مدیری و تلویزیون تجربه جدیدی است بی شك موفقیت مدیری در این عرصه برای تلویزیون گران تمام خواهدشد، موفقیتی كه بال توجه به ویژگی های سریال بی شك دور از دسترس نیست .بد نیست شما هم با این سریال جدید مهران مدیری كمی بیشتر آشنا شوید

نیما زند (سیامك انصاری) یك مورخ تاریخ است، او برای یك پروژه تحقیقی تصمیم می‌گیرد تا تاریخ ایران را بررسی كند، در طی یك تحقیق متوجه می‌شود كه وقایع دو سال ایران در تاریخ ثبت نشده است و هیچ نشانه‌ای در هیچ كتابی از این زمان وجود ندارد. زند تصمیم می‌گیرد تا كشف كند در این سال‌ها چه گذشته. به همین دلیل به كاخ نیاوران می‌رود تا تفحصش را شروع كند، اما درست زمانی كه قرار است از همه‌چیز سر درآورد، برای او یادداشتی گذاشته می‌شود تا به كافه كاخ برود و یك فنجان قهوه را بنوشد و منتظر كسی باشد، نیما كه از همه‌چیز بی‌خبر است، با نوشیدن فنجان قهوه سفر زمان می‌كند و گرفتاری‌اش آغاز می‌شود...

حالا این نیما زند است و این سلسله جدید و عجیب و غریب! او به این دو سال سفر می‌كند تا متوجه شود كه در آن سال‌ها چه گذشته...

قهوه تلخ مهران مدیری ابتدا قرار بود برای تلویزیون باشد ، اما عدم توافق مدیران شبكه سه با تهیه كنندگان قهوه تلخ یعنی برادران آقا گلیان موجب شد تا آنان تصمیم دیگری برای پخش كارشان بگیرند و تصمیم جدید هم همان توزیع سریال در شبكه ویدیویی است

پادشاهی در آن‌جا حكمرانی می‌كند با نام جهانگیر شاه دولو كه نقش آن را محمدرضا هدایتی بازی می‌كند، او در فاصله بین سلسله زندیه و سلسله قاجاریه، پادشاه نیم‌چه سلسله‌ای شده است. فخرالتاج (الیكا عبدالرزاقی) همسر اوست، به شدت مرید شاه است اما نمی‌تواند برای او پسری بیاورد تا جانشین همسر عزیزش شود به همین دلیل هم جهانگیر شاه در یك سفر خارجی كاترین (آرام جعفری) را به عقد خود در آورده. كاترین قرار است برای شاه یك ولی‌عهد بیاورد، به همین دلیل هم در دربار به او می‌گویند كاترین پسرزا.

جهانگیر شاه دختر بزرگی دارد به‌نام لعبت‌الملوك (سحر ذكریا)، زمانی ماجرا جالب می‌شود كه پس از گذشت شش قسمت، فردی وارد كاخ می‌شود با نام بلوتوس كبیر...

بلوتوس كبیر هم كسی نیست جز مهران مدیری. او یك شوالیه است! البته بیشتر خودش دوست دارد كه خود را شوالیه معرفی كند. بلوتوس یك شارلاتان است كه به خاطر دست‌یابی به ثروت وقدرت شاه خود را عاشق لعبت‌الملوك نشان می‌دهد. نیما زند با شناختی كه به تاریخ دارد، سعی می‌كند تا جهانگیر شاه و لعبت‌الملوك را از شیاد بودن این آدم با خبر كند. هرچقدر برای آنها دلیل و اسناد تاریخی می‌آورد كه یك شوالیه چنین لباس‌هایی نمی‌پوشد و در چنین زمانی نمی‌تواند باشد، به گوش خاندان شاه دولو نمی‌رود. حضور بلوتوس و دروغ‌های او می‌شود سرچشمه سریال قهوه تلخ.

در این میان هم پر از شخصیت‌هایی است كه بازیگران بنام نقش آنها را ایفا می‌كنند. كسی مثل نادر سلیمانی كه نقش سرآشپز و یار غار شاه را دارد تا بیژن بنفشه‌خواه كه بیخودی المك دیلمی را بازی می‌كند.

بسیاری از عوامل این سریال كه در شبكه خانگی توزیع خواهد شد، از انتشار این سی دی‌ها تا دهم مرداد خبر دادند. اما خشایار الوند (یكی از نویسندگان این سریال) چیز دیگری می‌گوید: «بعید به نظر می‌دانم كه قهوه تلخ تا اواخر شهریور منتشر شود.» این سی‌دی ها قرار است هر ده روز یك‌بار در سه قسمت روانه بازار شود، این چیزی است كه الوند به ما می‌گوید: «یعنی بازی زمانی مشخصی دارد.» به هرحال آنچه مشخص است، این است كه اگرچه مهران مدیری این سریال را به تلویزیون نفروخت، اما با روانه شدن این سی‌دی‌ها به بازار می‌توان حدس زد كه در فرصت كمی بازار را به تسخیر خود در آورد.


منبع: همشهری جوان

گروه هنر تبیان