تبیان، دستیار زندگی
در سال 1037 هجرى در شهر اصفهان پسری دیده به جهان گشود.نام او را محمد باقر گذاشتند که بعد ها به علامه مجلسى و مجلسى ثانى معروف شد. پدر ایشان آقا محمد تقى مجلسى معروف به مجلسى اول شاگرد شیخ بهایى و میر داماد است.که در علوم مختلف اسلامى مهارت زیادی داشته و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه، آفتابى بر آسمان تاریخ اجتهاد

در سال 1037 هجرى در شهر اصفهان پسری دیده به جهان گشود. نام او را محمد باقر گذاشتند که بعد ها به علامه مجلسى و مجلسى ثانى معروف شد.

علامه، آفتابى بر آسمان تاریخ اجتهاد

پدر ایشان آقا محمد تقى مجلسى معروف به مجلسى اول شاگرد شیخ بهایى و میر داماد است که در علوم مختلف اسلامى مهارت زیادی داشته و در زمان خویش مرجع تقلید  بودند.

علامه مجلسى(ره) از بزرگانى هستند که احتیاج به معرفی ندارند. نام ایشان چون آفتابى بر آسمان تاریخ اجتهاد مى‏درخشد.او در علوم مختلف اسلامى مانند تفسیر حدیث فقه اصول تاریخ رجال ....... سرآمد عصر بود.

علامه مجلسى به درجه ای از كمالات روحى رسید تا آنجا كه مصداق واقعى «عالم ربّانى» را به خود اختصاص داد.

آقاسید نعمت اللّه جزائرى، شاگرد گرانقدر ایشان در مورد استاد خود گفته است:علامه هیچگاه از یاد خدا غافل نبود و تمام اعمالش را برای رضای پروردگارانجام مى‏داد.

علامه به زیارت ائمه هدى(علیهم‏السلام) اهمیت فراوان مى‏دادند و با وجود مشكلات آن زمان برای مسافرت چندین بار به زیارت کربلا معلی،نجف اشرف و مشهد مقدس رفتند .

توجه خاص ایشان به زیارت معصومین (علیهم‏السلام) باعث گردید علامه مجلسى(ره) در خصوص دعاها و زیارتها مطالب فراوانى در بحار الانوار بیاورد و بجز آن چند كتاب مستقل نیز دراین موضوع تألیف نماید از جمله:

زاد المعاد، تحفة الزائر و ترجمه‏هایى از زیارت جامعه كبیره و دعاى سمات و...

یکی از ویژگى های بسیار مهم در زندگى این بزرگ مرد، زهد و پارسایى و ساده زیستى اوست. ایشان در عهد صفوى مى‏زیست و شیخ الاسلام حكومت صفوى بود و با توجه با این که تمام امكانات دولت را در اختیار داشتند. اما با همه اینها زندگى شخصى علامه در نهایت زهد و سادگى بود.

علامه، آفتابى بر آسمان تاریخ اجتهاد

یکی ازمشهورترین تالیف علامه مجلسی دوره کتاب های "بحار الانوار" است.

بحارالانوار، دائرة المعارف بزرگی ازاحادیث شیعه است که روایات کتب حدیث را با نظم کاملی از کلیه علوم اسلامی و تفسیر قرآن و تاریخ گرفته تا فقه و کلام و... جمع نموده است. ایشان در تفسیر و شرح روایات از منابع مختلف ... استفاده کرده است.ایشان برای جمع آوری مطالب این کتاب امکانات فراوانی در اختیار داشتند، بنا بر این از بهترین و معتبرترین نسخه‌های موجود از هر کتاب را به دست آورده و در نقل مطالب، بسیار دقیق عمل نمودند. ایشان امانت در نقل و شیوه نقل مطالب را دقیقاً رعایت کرده است. یکی از جذابیت های این کتاب این است که از تکرار مطالب پرهیز شده و تنها آدرس موارد مشابه ذکر گردیده است.

درباره چگونگی تالیف این کتاب بزرگ میان مردم مختلف نظرات زیادی وجود دارد. که از حوصله بحث ما خارج است . و به همین مطلب که ایشان برای حفظ احادیث این کار را انجام دادند بسنده می کنیم.

بخش کودک و نوجوان سایت تبیان-مینو خرازی

مطالب مرتبط

علی مزینانی که بود؟

ملاصدرای شیرازی عارفی فرزانه

شیخ کلینی دانشمند فقیه شیعه

پسری که با دعای امام زمان متولد شد

شیخ بهایی کودکی از بعلبک

مصلح ابن عبد الله(سعدی)که بود

بانی روشنفکری در ایران

ارسطو معلم یونانی

استاد سخن

پروفسور حسابی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.