تبیان، دستیار زندگی
استفاده از اسم‌ها، عنوان‌ها و اصطلاحات بیگانه، مانند کافی‌شاپ، کافی‌نت و سوپرمارکت برای تابلوهای سردر واحدهای صنفی ممنوع است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیگر نگوییم کافی‌شاپ

لغت نامه دهخدا

استفاده از اسم‌ها، عنوان‌ها و اصطلاحات بیگانه، مانند "کافی‌شاپ، کافی‌نت و سوپرمارکت" برای تابلوهای سردر واحدهای صنفی ممنوع است.

به گزارش ایسنا، احمد سعیدی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان - در این زمینه گفت: بر این اساس، واژه‌های «کافی‌شاپ»، «کافی‌نت» و «سوپرمارکت» جزو شمول ممنوعیت این قانون قرار دارند.

او افزود: مسؤولان واحدهای صنفی باید از کلمات جایگزینی که از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای واژه‌های مذکور پیشنهاد شده، استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان واژه‌های پیشنهادی به جای این عنوان‌ها را، «قهوه‌سرا»، «نت‌سرا» و «فروشگاه بزرگ» ذکر کرد.

او در ادامه عنوان کرد: در صورت استفاده از عنوان‌ها و اصطلاحات بیگانه در تابلوهای سردر واحدهای صنفی، از طریق مراجع ذی‌صلاح، اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

سعیدی همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ی پیام کوتاه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌یی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه، مشخصات بازی‌های مجاز و غیرمجاز و رده‌بندی آن‌ها مشخص می‌شود.

مسؤولان واحدهای صنفی باید از کلمات جایگزینی که از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای واژه‌های مذکور پیشنهاد شده، استفاده کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از مشخصات بازی‌ها، نام بازی را به شماره‌ی 20000700 پیامک کنند.

گفتنی است استفاده از واژه های بیگانه به شکل نگران کننده ای در جامعه رواج یافته است. به طوری که در مواردی که واژه ی مناسب فارسی وجود دارد همچنان از واژه های بیگانه استفاده می شود. روشن است که این امر به زبان فارسی آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند و باعث می شود تا کلمات و اصطلاحات اصیل این زبان به مرور زمان مورد غفلت و فراموشی قرار بگیرد.

بدیهی است استفاده از کلمات و اصطلاحات فارسی و همچنین جایگزین کردن کلمات جدید، با ریشه ی اصیل فارسی به جای اصطلاحات وارداتی بیگانه به حفظ این زبان غنی کمک خواهد کرد.


گروه ادبیات