تبیان، دستیار زندگی
ارتباط معنائی با مناسبتی که مراسم به آن عنوان اجرا می شود مسئله ای مهم است. استفاده از المان هایی که روتین جشن ها یا عزاداری ها شده اند جذابیت و تأثیر گذاری کار را کم می کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای طراحی و اجرای سن (صحنه) در مناسب ها برای مدارس (قسمت اول)

راهنمای طراحی و اجرای سن (صحنه) در مناسب ها برای مدارس(قسمت اول)

اگر در مدرسه کار می کنید یا اگر یک دانش آموز فعال در امور تربیتی و پرورشی مدرسه هستید حتماً می دانید که طراحی سن در مناسبت های مختلف چقدر مهم است و چقدر در حال و هوای جشن یا حتی مراسم سوگواری تأثیر گذار است. در این صفحه می خواهیم کمی بیشتر در مورد این بخش از فعالیت های پرورشی در مدارس با هم گپ بزنیم و بعد یک نمونه از طراحی سن را ببینیم و به جزئیات بپردازیم.

چرا باید صحنه ی مراسم طراحی شود:

- ضرورت: صحنه یا سن در سالن یا آمفی تأتر مدارس، مکانی است که برای اجرای برنامه، اگر می خواهید تأثیر گذاری برنامه ها زیاد باشد و جلسه ی شما از انسجام و همگونی در تمامی اجزا برخوردار باشد بهتر است بنابر موضوع آن مناسبت طرحی برای سن در نظر گرفته شود.

- فراموش نکنید که: - در طراحی باید برنامه هایی که قرار است در مراسم اجرا شود را در نظر گرفت مثلاً اگر قرار است بچه ها روی سن سرود بخوانند باید به فکر فضای مناسبی برای ایستادن آن ها در طراحی سن باشیم.

- اگر یکی از برنامه ها تأتر است باید در طراحی سن دقت شود تداخلی بین طرح ما و طراحی صحنه ی نمایش به وجود نیاید و با آن ها هماهنگ شویم یا با اجرای یک دکور چیدمانی که قابلیت جا به جایی در آن وجود دارد کار را برای گروه نمایش هموار کنیم.

- در نظر گرفتن نورپردازی در طراحی کمک می کند، فضای شما عمق بگیرد و سایه، روشن های ایجاد شده به خاطر وجود نور فضا را باور پذیر و هم حسی را بیشتر می کند.

- ارتباط معنائی با مناسبتی که مراسم به آن عنوان اجرا می شود مسئله ای مهم است. استفاده از المان هایی که روتین جشن ها یا عزاداری ها شده اند جذابیت و تأثیر گذاری کار را کم می کند. مثلاً استفاده از آویزهایی که در جشن ها استفاده می شود یا چراغهای ریسه ای چشمک زن.  استفاده از این وسایل وقتی ارزش دارد که با خلاقیتی درآمیزد به غیر از آن کاری تکراری به نظر می آید.

- در طراحی صحنه توجه به مخاطبین خیلی مهم است مثلاً در مدارس، سن بچه ها مهم است مثلاً طراحی که برای دانش آموزان دبستانی صورت می گیرد با طراحی برای همان مناسبت در مقطع دبیرستان متفاوت است.

چند تیپ کار برای صحنه ی مراسم:

رنگ های پارچه ای:

از معمولی ترین کارها برای سن که گاه با خلاقیت و مهارت جزء زیباترین کارها می شوند کار با پارچه های رنگی است، چگونگی اجرای کار به ذوق و سلیقه مجری بستگی دارد.

مواد مورد استفاده در این طرح:

پارچه های رنگی ژرسه که حالت براق و در عین حال ریزش خویی دارند. بهترین نوع پارچه برای استفاده هستند، تورهای رنگی با عرض های متفاوت هم برای ایجاد تنوع خوب است.

مناسبت ترین وسیله برای نصب همان سوزن ته گرد خودمان است گاهی سوزن و نخ (دوختن) هم جواب می دهد.

- توجه:

ترکیب طرح پارچه با طرح های دیگر جلوه ی بهتری دارد تا کار فقط با پارچه

- از کجا بخریم:

بهترین جا برای این جور وسایل کوچه مهران – مخبرالدوله – مولوی و ... است.

ادامه دارد....

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: گروه باران

تنظیم: سمیرا بادامستانی