تبیان، دستیار زندگی
افراد خودنما و جلوه گر، گر چه در ظاهر چشم هایی را متوجه خود خواهند ساخت، اما در واقع جوانان پاکدامن هرگز برای چنین دخترانی ارزش و قیمتی قائل نبوده و تن به ازدواج نخواهند داد و به دنبال عفیف ترین دختران می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودنمایی با انگیزه همسریابی

خودنمایی

سفارش قرآن به زنان در خصوص دوری از خودنمایی و جلوه گری

خداوند در قرآن کریم در سوره احزاب آیه 33  در این خصوص می فرمایند:

« و قَرنَ فی بُیوتِکُنَّ و لا تَبَرّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّةِ الاُولی ... » « در خانه های خود بمانید و همچون زنان جاهلیت نخستین، درمیان جمعیت با خودنمایی ظاهر نشوید

 خودنمایی

تمایل به خودنمایی و جلوه گری، از نیازهای طبیعی دختران و زنان است که اگر به صورت مثبت و صحیح از آن استفاده شود، می تواند محیط خانواده را گرم کند، اما اگر بی حدّ و مرز باشد، نه تنها سازنده نیست بلکه آفتی است هم بر جامعه و هم بر شخصیت خود فرد.

بعضی از جلوه های خودنمایی عبارتند از: بیرون گذاردن قسمتی از مو، آرایش های تند، پوشیدن لباس های جذاب و محرک، رفتارهای جلف و سبک، نازک زبانی، استفاده از عطرهای مهیج، راه رفتن به گونه ای محرک، لبخند و خنده های مستانه در برابر نامحرمان و ...

و انگیزه های خودنمایی عبارتند از :

1.     ایجاد مقبولیت و محبوبیت در جامعه و کسب شخصیت

2.     جذب همسر مناسب

3.     هوسرانی و خوش گذرانی

4.     ارضای حس خود کم بینی

خودنمایی زنان و دختران در جامعه موجب می شود که افراد ظاهر بین و چشم چران به زندگی زناشویی خود بی علاقه شوند و کم کم زمینه ی جدایی و از هم پاشیدن یک خانواده و بی سرپرستی و بلا تکلیفی فرزندان آن خانواده فراهم شود.

پی آمد و آثار خودنمایی

1.  ذلّت : افراد خودنما و جلوه گر، گر چه در ظاهر چشم هایی را متوجه خود خواهند ساخت، اما در واقع جوانان پاکدامن هرگز برای چنین دخترانی ارزش و قیمتی قائل نبوده و تن به ازدواج نخواهند داد و به دنبال عفیف ترین دختران می روند. دختران خود نما در چشم ها جای دارند ولی دختران عفیف در دلها. جاذبه های ظاهری افراد خودنما در اندک زمانی از بین خواهند رفت و پایدار نمی ماند . سرانجام چنین افرادی تنهایی است.

نگاه

2.  فساد: خودنمایی موجب چشم چرانی و کشیده شدن جوانان به پرتگاه فساد می شود . آنان که با جلوه گری، زیبایی خود را به نمایش می گذارند، باید بدانند که بزرگترین خیانت و جنایت را به جوانان می کنند، چرا که جوانی که شرایط ازدواج برایش فراهم نیست، با دیدن چنین صحنه هایی به گناه کشیده می شود و گاه برای رفع این نیاز تا مرز جنایت به پیش می رود. آیا ارضای هوس خودنمایی و جلوه گری ارزش آن را دارد که جوانان را به ورطه ی گناه کشانده، خود را در معرض خطر قرار داده و جامعه را آلوده نمائیم؟

برای نگاه و نظر دیگران زندگی کردن خستگی و ناامیدی را در فرد ایجاد می کند .

3.  سرد شدن کانون گرم خانواده: خودنمایی زنان و دختران در جامعه موجب می شود که افراد ظاهر بین و چشم چران به زندگی زناشویی خود بی علاقه شوند و کم کم زمینه ی جدایی و از هم پاشیدن یک خانواده و بی سرپرستی و بلا تکلیفی فرزندان آن خانواده فراهم شود. حضرت علی (ع) در این خصوص می فرمایند:« حفاظت زن از آلودگی ها مفید تر است به حال او و ماندگارتر است برای زیبایی اش.»

4- احساس پوچی: افرادی که تمام هدفشان زمینه سازی برای جلب توجه دیگران و تمرکز نگاه ها بر روی آنهاست پس از مدتی احساس هایی از پوچی و یاس و بیهودگی را در خود خواهند یافت . چرا که این گونه تلاش ها بسیار زمان بر بوده و انرژی زیادی را صرف خود می کند با هدف اینکه خواسته های شخصی و دلخواه فرد را برآورده کند . اما پس از مدتی فرد درک می کند که آنچه را می خواسته تمام و کمال نیافته و لذا نوعی خستگی و دلزدگی را با خود همراه می آورد . همچنین افراد خود نما معمولا از خود کم بینی درونی رنج می برند و با این کار قصد دارند تا احساس های منفی درونی خود را بر طرف کنند و حال آنکه همین فعالیت ها این نگرش های منفی را تشدید می کند . برای نگاه و نظر دیگران زندگی کردن خستگی و ناامیدی را در فرد ایجاد می کند . لذا روان شناسان عقیده دارند هر قدر دختران با محبت ها و توجه های پدری بیشتر خو بگیرند و از تمجید های او سیراب شوند کمتر به نگاه و لبخند و توجه مرد خیابانی نیاز داشته و به آن وابسته می شوند.

طنین یاس

تغییر و تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

بد حجابی با رضایت همسر!

فطرتی برای آرامش زنان

اعتماد به نفس نداری برنزه شو

حجاب ، نفعی برای مردان!؟

ترویج ریاضت کشی ،دلیل حجاب!؟

زنان ،قربانیان دنیای مدرن

مسابقه ی عشوه گری برای دختران

آراسته باش بدون آرایش

تهدید جدی زنان خیابانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.