تبیان، دستیار زندگی
اضطراب و استرس در محل کار، زنانی که کمتر از 50 سال دارند را در معرض خطر ابتلا به عوارض قلبی قرار می ‌دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش بیماری‌ های قلبی در زنان شاغل

سکته قلبی

اضطراب و استرس در محل کار، زنانی که کمتر از 50 سال دارند را در معرض خطر ابتلا به عوارض قلبی قرار می ‌دهد.

به گزارش بی ‌بی سی، نتیجه تحقیقات محققان دانمارکی در زمینه‌ های محیطی و اشتغال حکایت از آن دارد که فشار کاری بر زنان زیر 50 تا 60 سال اثر مخرب می ‌گذارد. بر مبنای این تحقیق به ‌ویژه زنان پرستار در معرض ابتلا به عوارض ناشی از اضطراب و استرس محیط کار قرار دارند.

بنیاد قلب انگلیس می ‌گوید: افرادی که در کار دچار استرس می‌ شوند باید تلاش کنند تا با اتکا به مثبت نگری عوامل استرس ‌زا را از خود دور کنند. شواهدی نیز مبنی بر افزایش خطر ابتلا به عوارض قلبی به ‌دلیل فشار کار در مردان نیز وجود دارد اما به‌ دلیل شیوع بیشتر اضطراب در زنانی که کار می ‌کنند در این مطلب به تحقیق درباره این مسئله پرداخته شده است.

در این تحقیق محققان درباره فشار کار در بیمارستان ‌ها از بیش از 12 هزار پرستار 45 تا 64 ساله سؤال کردند و وضعیت سلامت این افراد را به‌ مدت 15 سال مورد بررسی قرار دادند.

طی این 15 سال 580 نفر از این پرستاران به‌ دلیل ابتلا به عوارض موضعی قلبی، 369 نفر از آنان به ‌دلیل ابتلا به آنژین و 138 نفر دیگر به ‌دلیل بروز سکته قلبی در بیمارستان بستری شدند. پس با مد نظر قرار دادن فاکتورهای خطرناک نظیر سیگار کشیدن و دیابت، محققان به این نتیجه رسیدند آن هایی که دچار فشار کاری هستند 35 درصد بیشتر از آن دسته از پرستارانی که می ‌توانند فشارهای کاری را تحمل کنند یا در کارشان فشار کمتری را متحمل می‌ شوند در معرض ابتلا به عوارض قلبی قرار می‌ گیرند.

اما زمانی که آنان نتایج را براساس سن و سال مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که عوارض و بیماری ‌های قلبی، زنان 50 سال یا زیر 50 سال را بیشتر تهدید می ‌کند. محققان دانمارکی بیمارستان دانشگاه گلوستروپ می ‌گویند: بر مبنای این تحقیق مشخص شد که سن ابتلا به عوارض قلبی در زنان پایین آمده است. آن ها می ‌افزایند: به ‌نظر می‌ رسد که فشارهای ناشی از کار، تاثیرات بسیار مخرب‌ تری بر وضعیت سلامت زنان جوان ‌تر می ‌گذارد.

استرس قسمت طبیعی زندگی ما است. اما اگر بیش از حد مجاز باشد ممکن است به ‌صورت بیمارگونه جلوه کند و زندگی فرد را به خطر اندازد. داشتن استرس کم می ‌تواند با به ‌وجود آوردن انگیزش شغلی و بهبود عملکرد افراد، مثبت و سازنده عمل کند ولی درصورتی‌ که استرس فرد زیاد شود نه فقط با اضطراب و افسردگی همراه خواهد بود بلکه موجب وقوع بیماری ‌های جسمانی از جمله حملات قلبی، زخم معده و سکته می ‌شود.

استرس و فعالیت شغلی زنان و وقت کمتری که آنان صرف سلامتی خود می‌ کنند، علاوه بر احتمال بروز عوارض قلبی در زنان زیر سن 50 سالگی موجب پایین آمدن ایمنی بدن زنان و ابتلای بیشتر آنان به برخی از اختلالات هورمونی می ‌شود. جدیدترین یافته‌ های علمی نشان می‌ دهد که استرس نقش مؤثری در اختلالات هورمونی دارد به‌ طوری‌که می تواند موجب به هم خوردن نظم دوره‌ های ماهانه در زنان شود و عوارض دیگری در سنین بالاتر از جمله ابتلا به مشکلات روحی و ناباروری را به همراه داشته باشد.

آرش نهاوندی- همشهری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

ارتباط خستگی مفرط و بی خوابی با بروز حمله قلبی در زنان

بیماری قلبی در زنان

3 پرسش شایع درباره حمله قلبی‌

مواقعی که قلب در خطر است

سكته قلبی، طبلی كه صدایش فردا در می ‌آید

عملکرد ضعیف قلب

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی

ارزیابی خطر بیماری قلبی

اندكی درباره قلب نازك شكننده

درد قفسه سینه یا سکته قلبی؟

مراقب قلب خود باشید

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) و (2)

با 19 روش از قلب خود محافظت کنید

با قلب خود مهربان باشیم! ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم) و ( قسمت سوم)

به قلبتان ورزش هدیه دهید

فشار روانی در محیط کار و افزایش...

خستگی روانی ناشی از کار

کار زیاد، ناکارتان نکند!

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.