تبیان، دستیار زندگی
برای خوشبخت شدن و پای گذاردن در مسیری سالم هر انسانی ناگزیر است در روش هایش تردید کند. برای موفق شدن و موفق بودن در زندگی باید مدام آموخت و روش های بهتر را جایگزین ساخت و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنفس در بهشت زناشویی

درس هایی که زن و مرد باید بیاموزند

قلب

بنا بر یک عقیده قدیمی اما نه چندان دور از واقعیت «علاقه کامل و حقیقی» آهسته آهسته و با گذشت زمان میان زن و شوهر شکل می گیرد. در حقیقت، آنان نسبت به هم حس مشترکی دارند و مجذوب ارزش های وجودی هم می شوند. منشأ این جاذبه گاه عواطف، گاه تمایلات و ... می باشد. البته عوامل دیگری همچون زیبایی ظاهری، احساسات، افکار و عقاید و کمالات معنوی در این «مجذوبیت» تأثیر بسزایی دارند. روابط میان زن و شوهرهای جوان بر پایه های دوستی و یگانگی، امیال و انتظارات تنظیم می گردد. البته نباید فراموش کرد که زن و مرد به هر حال، دو قطب مخالف اند و لاجرم برخوردهایی میان شان اتفاق خواهد افتاد. اما زوج های آگاه و هوشمند از همین خرده اختلافات و تنش ها نیز در جهت تحکیم مناسبات شان سود خواهند جست. صرفا اندکی گذشت، تفاهم و بردباری، مشکلات را مرتفع خواهد ساخت. زن و شوهرهای آگاه، در کار و زندگی، امور روزمره و حتی رؤیاهای یکدیگر شرکت جدی و مؤثری دارند. آنان برای حل مشکلات زندگی شان نقشه می کشند و از یکدیگر کمک فکری می گیرند. و چنانچه به مشکلی برخوردند، مشترکا به مقابله با آن برمی خیزند.

نباید فراموش کرد که زن و مرد به هر حال، دو قطب مخالف اند و لاجرم برخوردهایی میان شان اتفاق خواهد افتاد

باید توجه داشت همکاری و همفکری در زندگی مشترک نوعی اطمینان و اعتماد نسبت به یکدیگر ایجاد کرده و زوجین را به هم نزدیک تر، صمیمی تر و حساس تر خواهند نمود. زن و شوهرهای جوان می توانند از محدوده امور روزمره زندگی، به قلمرو وسیع تر رؤیاهای مشترک نفوذ پیدا کرده و حتی الامکان بکوشند تا یکدل و متحد و غمخوار هم باشند. بدین ترتیب آنان قادر خواهند بود به زندگی شان سر و سامانی بخشیده و ضمن اشتراک مساعی و پیشرفت آگاهانه بر اهداف شخصی و اجتماعی شان دست یابند.

برای خوشبخت شدن و پای گذاردن در مسیری سالم هر انسانی ناگزیر است در روش هایش تردید کند. برای موفق شدن و موفق بودن در زندگی باید دایما آموخت و روش های بهتر را جایگزین ساخت.

تفاهم

در این مقاله، کلیدهایی در اختیار زوج های جوان قرار گرفته که با بهره گیری از آن ها می توانند آسان تر و بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تنفس در حال وهوای بهشت زناشویی را تجربه کنند:

ببخشید و فراموش کنید

فراموش کردن موهبتی الهی و بخشیدن نیکوترین رفتار است، همواره آن را در زندگی تان جاری کنید حتی اگر بارها چنین کاری انجام داده اید، بار دیگر هم بکوشید تا کسی باشید که می بخشد و فراموش می کند و خداوند را سپاس بگویید از اینکه می توانید اشتباه همسرتان را فراموش کنید و او را به راحتی ببخشید و اگر فردی ضعیف هستید که نمی توانید دیگران را به خاطر اشتباهاتشان ببخشید، باید بدانید که برای داشتن یک ازدواج موفق، یادگیری این مهارت الزامی است.

گاهی سکوت نتیجه بخش است

وقتی که صبح خانه را برای رفتن به محل کار خودتان ترک می کنید اگر همسرتان هنگام خروج شما از خانه عصبانی شد یا شکایت و گله ای کرد، فقط ساکت باشید. چنین کاری بهترین واکنش در چنان شرایطی است و اگر نمی توانید ساکت بمانید، دست او را به گرمی بفشارید و با مهربانی بگویید؛ عزیزم وقتی برگشتیم در این مورد به طور مفصل حرف می زنیم. این کار در شکل گیری مجدد آرامش در همسرتان تاثیر بسزایی داشته و حتی امکان دارد باعث حل شدن مساله گردد.

به طرق مختلف به ابراز علاقه بپردازید

دوست داشتن و اظهار علاقه را می توان از راه های مختلف بیان کرد ابراز عشق بین زنان و مردان متفاوت است برای برخورداری از یک زندگی عاشقانه، باید زبان عشق ورزیدن و ابراز محبت به همدیگر را فراگرفت. برای مثال زنان برای ابراز محبت عمدتا از پیامهای کلامی استفاده کرده و علاقه خود را عنوان می کنند و  در مقابل تمایل دارند که در برابر آنها نیز این گونه به ابراز علاقه پرداخته شود اما از طرف دیگر مردان بیشتر سعی می کنند که در عمل علاقه و محبت خد را نشان داده و کمتر از پیامهای کلامی استفاده می کنند. همین مساله باث بروز اختلافات بسیاری در میان زن و شوهر ها می شود، لذا زن و شوهر باید زبان عاطفه یکدیگر را دریافته و برای شاد کردن همسرشان از روشهای مورد علاقه او بهره گیرند.

برای موفق شدن و موفق بودن در زندگی باید دایما آموخت و روش های بهتر را جایگزین ساخت.

از مقایسه کردن بپرهیزید

هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید و این اصل را بپذیرید که هیچ زن و مردی کامل نیست، یک زوج خوشبخت و عاشق فقط زیبایی ها و رفتارهای مثبت هم را می بینند و درست اندیشی آنها منجر به جریان یافتن آرامش، محبوبیت و لذت در زندگی مشترک آنها می شوند.

شاد و سرزنده باشید

زندگی پر از فراز و نشیب است. در برابر تمام سختی های زندگی شادابی خود را حفظ کنید، هرگز اجازه ندهید افسردگی و ناامیدی در وجودتان رخنه کند. هر روز، صبح را با لبخند و امیدی بیشتر به فردا آغاز کنید. امید، به زندگی نشاط می بخشد و زندگی با نشاط، شادابی و سرزندگی به ارمغان می آورد.

تفاهم

انعطاف پذیر باشید

تمام مردم دنیا نیازمند زندگی اجتماعی هستند. در زندگی اجتماعی کسانی موفق ترند که دارای سازگاری بیشتری باشند و هر چه در زندگی مشترک سازگاری و توافق زن و مرد با همدیگر بیشتر باشد، آنها احترام و محبت بیشتری از طرف مقابل خود دریافت می کنند.

بهترین مشوق باشید

یکی از بهترین روش های برقراری ارتباط صمیمانه دیدن توانایی ها و صفات خوب در همسر است. نخستین توانایی های همسر نشان دهنده توجه و علاقه به او است. کسی که دایما از همسرش ایراد می گیرد و او را به خاطر کوتاهی ها یا اشتباهاتش سرزنش می کند، هرگز نباید در زندگی مشترک با او انتظار عشق، احترام و آرامش داشته باشد.

ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید

مرتب و تمیز در مقابل هم ظاهر شوید، آراستگی و زیبایی در ایجاد جذابیت و صمیمیت نقش بسزایی دارد. شلخته و نامرتب بودن زن یا مرد، حتی زیباترین جملات را تحت تأثیر قرار می دهد و آن را سبک و بی مقدار می کند.

خوب بشنوید

برای داشتن یک زندگی آرام و عاشقانه، شنونده ای مشتاق برای همدیگر باشید زمانی که همسرتان با شما حرف می زند، مستقیم به او نگاه کنید نه به تلویزیون، روزنامه و... اگر حوصله شنیدن و توجه کردن به حرف های او را ندارید به او بگویید عزیزم علاقه مندم این موضوع را در فرصت دیگری و به طور مفصل برایم تعریف کنی. چون الان کار مهمی دارم که حواسم جمع نیست و نمی توانم با دقت حرف هایت را بشنوم. همیشه خود را مشتاق شنیدن حرف های همدیگر نشان بدهید.

ماهنامه خانواده

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- تنظیم و فرآوری: مریم عطاریان

مقالات مرتبط

جاودانگی یک عشق

همسرداری به روش مادرزادی

لطفا خط و نشان نکشید!

تداوم لذت عشق

دیواری بین زن و شوهر

دستورالعمل ازدواج موفق!

ورود ممنوع های زندگی مشترک

شریکی برای تمام لحظه ها

این ترانه عاشقانه است

شفاف سازی در زندگی مشترک

فرشته ای در خانه

رازت را به من بگو

مطالعه کتاب  تفاوت زن و مرد از منظر روان شناسی موجود در کتابخانه تبیان به شما کاربران عزیز توصیه می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.