تبیان، دستیار زندگی
یک منتقد معتقد است استقبال از مجموعه‌های شبانه دلیل بی‌نقص نبودن این مجموعه‌ها نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال از یک مجموعه شبانه به معنای بی‌نقص بودن آن نیست
فاصله ها

یک منتقد معتقد است استقبال از مجموعه‌های شبانه دلیل بی‌نقص نبودن این مجموعه‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، جبار آذین، منتقد در یادداشتی که برای خبرگزاری مهر نوشته درباره نقاط ضعف و قوت مجموعه‌های شبانه و دلیل استقبال مخاطبان از این مجموعه‌ها توضیح داده است.

عوامل زیادی در توفیق یک برنامه، فیلم یا مجموعه موثر هستند که مضامین و ساختار مهمترین آنها است. نقش تولیدکنندگان آثار از جمله کارگردانان و بازیگران با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌های آنها می‌تواند در این موفقیت قابل توجه باشد. علاوه بر این موارد واقعیت‌گرایی، پرهیز از شعارگویی، مناسبتی بودن، زمان پخش و میزان تبلیغات در اقبال گسترده از اثر از جمله مجموعه‌های تلویزیونی تاثیرگذار هستند.

در اقبالی که از مجموعه‌های شبانه سیما به چشم می‌خورد می‌توان نقش و سهم عوامل مذکور را به خوبی دید. البته تاثیرگذاری این عوامل همیشه و در همه موارد یکسان نیست. چه بسا مضمون در این میان نقش اصلی را ایفا کند و در مواردی بازی بازیگران مشهور و یا زمان پخش مناسب مجموعه به هنگام حضور بیشترین تعداد افراد خانواده در موفقیت یک اثر سهم داشته باشند.

ضمناً نباید از نظر دور داشت اقبال از یک اثر به معنای بی‌نقص بودن آن نیست، زیرا گاه ضرب‌المثل لنگه کفش در بیابان مصداق پیدا می‌کند. یعنی اگر به عنوان مثال یک یا چند مجموعه قوی هفتگی ایرانی یا خارجی همزمان با آثار ایرانی پخش شود شاید این آثار در سایه قرار بگیرند و به خوبی دیده نشوند.

در هر حال در موفقیت سریال‌های شبانه فعلی با میزان اختلافی که از منظر استقبال تماشاگر وجود دارد عواملی همچون قصه‌های ملموس، بازی‌های خوب، موسیقی‌های جذاب، تصاویر دلنواز، کارگردانی‌های حرفه‌ای، زمان پخش مناسب و نبود رقیب قوی خارجی و تبلیغات بسیار موثر است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی