تبیان، دستیار زندگی
بازار تبریز به عنوان طولانی ترین بازار مسقف جهان در انتظار ثبت در فهرست یونسكو است. این در حالی است كه برخی سازه‌های ناهمگونی مثل پاساژ شمس تبریزی، پاساژ محمدی و مجتمع غرب بازار تبریز ممكن است ثبت جهانی بازار تبریز را با مشكل مواجه كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار تبریز در یک قدمی ثبت جهانی

بازار تبریز


بازار تبریز به عنوان طولانی ترین بازار مسقف جهان در انتظار ثبت در فهرست یونسكو است. این در حالی است كه برخی سازه‌های ناهمگونی مثل پاساژ شمس تبریزی، پاساژ محمدی و مجتمع غرب بازار تبریز ممكن است ثبت جهانی بازار تبریز را با مشكل مواجه كند.

تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در این باره گفت: بازار تبریز هیچ مشكلی برای ثبت جهانی ندارد.

او ادامه داد: طی دو سال گذشته تلاش‌های زیادی روی بازار تبریز صورت گرفته و تمام موانع برای ثبت جهانی برطرف شده است. اكنون مرمت اساسی در بازار صورت گرفته و همچنین در حال كف‌سازی سراهای بازار هستیم.

محمدی همچنین درباره حریم بازار تبریز تصریح كرد: حریم بازار تبریز در حال حاضر یك محدوده 70 هكتاری را در بر می‌گیرد كه در محدوده خیابان‌های جمهوری، مطهری، دانشسرا، شمس تبریزی و خیابان امام قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال CHN مبنی بر اینكه آیا ضوابط موجود میراث فرهنگی برای حفظ و حمایت از حریم 70 هكتاری بازار تبریز كافی است یا خیر، گفت: ضوابط موجود برای حمایت كافی است اما نیازمند این است كه تمام دستگاه‌های استانی احساس مسئولیت كرده و برای حفظ حریم بازار تبریز همكاری كنند.

بازار تبریز

محمدی در ادامه با بیان اینكه توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد بازار تبریز ضرورت دارد، اظهار داشت: وجود اصناف مختلف در رشته‌های متفاوت، تیمچه‌ها و سراهای متعدد و قدمت فراوان این بازار می‌تواند با ثبت جهانی در زمره اماكن تاریخی یونسكو به محلی برای بازدید میلیون‌ها گردشگر تبدیل شود. در صورت جهانی شدن بازار تبریز، بازاریان و شهروندان تبریزی و سایر هموطنان از مزایای اطلاع‌رسانی در مورد این سازه در گستره جهانی بهره‌مند می‌شوند و با جهانی شدن این سازه فرهنگی، تاریخی و اقتصادی، نام بازار تبریز در لیست اماكن تاریخی جهان ثبت می‌شود كه امر خود در جذب گردشگر به ویژه گردشگر خارجی نقش فراوانی دارد.

به گفته رئیس سازمان میراث آذربایجان شرقی، در این مجموعه بیش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مكان كامل و جامعی برای هر نوع فعالیتی تبدیل كرده است. وجود 23 كاروانسرا، 22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو یخچال و یك زورخانه در این مجموعه نشان از اهمیت بازار تاریخی تبریز برای ساكنان شهر و فعالان در این مجموعه دارد.

وی با بیان این مطلب كه اهمیت بازار در زندگی مردم قدیم تا حدی بوده كه چهار دروازه از دروازه‌های شهر تبریز در محدوده بازار بودند، اظهار داشت: درب نوبر، درب خیابان، درب سرخاب و درب باغمیشه كه از دروازه‌های مهم شهر بودند به دلیل اتصال این مجموعه با شاهراه ارتباطی ابریشم، در بازار قرار داشتند.


گروه گردشگری تبیان

منبع: CHN