تبیان، دستیار زندگی
آرزوى بشر از دیرباز اجـراى عدالت و بـرچیـده شـدن بساط ظلـم و بى عدالتى بـوده است قرآن کریـم نیز نوید بخـش تحقق ایـن آرزوى دیریـن بـوده و فرا رسیـدن روزى را مژده داده است که در سرتاسر جهان حق حکـومت کنـد و بـاطل نـابـود گردد.بر اساس روایات معتبر و فراوان ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیو چو بیرون رود فرشته در آید

پوستر امام زمان علیه السلام

آرزوى بشر از دیرباز اجـراى عدالت و بـرچیـده شـدن بساط ظلـم و بى عدالتى بـوده است قرآن کریـم نیز نوید بخـش تحقق ایـن آرزوى دیریـن بـوده و فرا رسیـدن روزى را مژده داده است که در سرتاسر جهان حق حکـومت کنـد و بـاطل نـابـود گردد.بر اساس روایات معتبر و فراوان ایـن پیروزى نهایـى و حکمفرماى عدالت در سرتاسر گیتى مربـوط به قیام حضرت امام مهدى (ع) مى شود.

در قرآن کریم مى خوانیم: « وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا »1 ؛ بگـو: حق فرا رسیـد و باطل نابود گشت (چـرا که) باطل نابـود شدنى است.

حضـرت امـام بـاقـر (ع) در تـوضیح و تفسیـر این آیه  فرمودند: ایـن سخـن الهى مربوط به قیام قائم آل محمد(ص) مى شود که دولت باطل برچیده خـواهـد شـد.

و بـى جهت نیست که هنگام تـولـد حضرت مهدى (ع) بر بازوى نازنینش ایـن آیه نقـش بسته بود که «جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کان زهـوقا» ایـن وعده الهى که پیـروزى نهایـى حق در زمان حضرت مهدى (ع) به طـور کامل محقق خـواهد شـد بـدان معنا نیست که در زمـان هاى قبل از حضـرت مهدى (ع) هیچ نـوع پیروزى نصیب حق نمى گردد به عنوان نمـونه حضرت رسـول خدا (ص) در هنگام فتح مکه پـس از ورود به مسجـدالحـرام در حالـى که بتها را یکـى پـس از دیگرى سرنگـون مى ساخت, آیه (جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کـان زهـوقـا) را تلاوت مـى فـرمود.آرى ایـن یک سنت الهى است که اگر اهل حق بر خدا تـوکل کنند و در برابر باطل و ظلـم ایستادگـى نمایند خـداوند آنها را پشتیبانـى مى کند و به پیـروزى و رستگارى نایل مـى گـردانـد. همچنان که ملت شهید پرور ایران تـوانستند با رهبرى حضرت امام خمینى(ره) حکومت ستمشـاهـى را سـرنگـون و حکـومت الله را بـرپـا نمـایند.

هنگام تـولـد حضرت مهدى (ع) بر بازوى نازنینش ایـن آیه نقـش بسته بود که «جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کان زهـوقا» ایـن وعده الهى که پیـروزى نهایـى حق در زمان حضرت مهدى (ع) به طـور کامل محقق خـواهد شـد .

پیروزى نهایى:
امام زمان(عج)

در قرآن کریم مى خوانیم: آنها (مخالفان اسلام) مى خواهند نـور خدا را با دهان خـود خامـوش نماینـد اما خـداونـد اراده کـرده که ایـن نـور الهى را همچنان برگستره و کمالـش بیفزاید (تا تمامى جهان را در برگیرد.) هرچند کافران را خوش نیاید.و سپـس چنیـن ادامه مى دهد: خدا کسـى است که رسـول خـویـش را با هدایت و دیـن حق فرستاد تا وى را بر تمامى ادیان پیروز گرداند  هرچنـد مشرکان را خـوش نیایـد. آیا ایـن پیروزى اسلام که در آیه فـوق بـدان اشـاره شـده منطقه اى و محـدود است یـاخیـر؟

از آن جایـى که هیچ قیدى در آیه وجـود ندارد تا دلیل برمحدودیت این پیروزى باشد پـس بدون شک روزى فرا خواهد رسید که ایـن وعده الهى محقق گردد و در روى زمین دین اسلام تنها دیـن پیروز باشد.

بـراساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدى (ع) اسلام فراگیر و جهانى خواهد شد در تفسیر مجمع البیان از پیامبر اسلام(ص) چنیـن نقل شده است که:در زمان ظهور حضـرت امـام مهدى (ع) بـر روى زمیـن هیچ خـانه اى باقـى نمـى ماند ـ نه خانه هایـى که از سنگ و گل ساخته شـده و نه خیمه هایـى که از کرک و مـو بافته شـده ـ مگر آنکه خـداونـد نام اسلام را در آن وارد مى کند.

در "کمـال الـدیـن" تـالیف شیخ صـدوق نیز روایتـى از امـام صادق (ع) در مورد تفسیر آیه فـوق مى خـوانیـم که ایشان فرمودند: به خـدا سـوگنـد ایـن آیه تحقق نیافته است و تنها زمـانـى محقق مـى گردد که "قائم"خروج کند و در آن هنگام است که کافرى پیدا نخواهد شد. در تفسیر مجمع البیان همچنین از امام باقر (ع) چنیـن آورده است که:وعده اى که در ایـن آیه است به هنگـــام ظهور مهدى (ع) محقق مى گردد پـس در آن روز هیچ کـس روى زمیـن باقى نخواهد ماند مگر آنکه به (حقانیت) محمـد (ص) اقرار مـى کنـد.

استاد شهیـد آیه الله مطهرى مى نویسد:از مجمـوع آیـات و روایـات استنبـاط مـى شـود که قیـــام مهدى موعود (ع) آخریـن حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پا بوده است. مهدى موعود تحقق بخـش ایده آل همه انبیـا و اولیـا و مـردان مبارز راه حق است.

نویسنده: حسین نیک روان

تنظیم : گروه دین و اندیشه تبیان


1- سوره اسراء آیه 81