تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با کتاب مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم و مؤلفش آیت الله محمدتقی موسوی اصفهانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکیال المکارم

فی فوائد الدعا للقائم علیه السلام

e©ì'd 'de©'1e /1 ah'&/ /9' (1'ì -61* b'&e 9dìg 'd3d'e (/h1g 2 ,d/ì)

اشاره:

امسال صدمین سال آغاز تألیف کتاب «مکیال المکارم» است. این کتاب به دستور حضرت حجة بن الحسن العسکری (عج) و توسط مرحوم آیت الله سید «محمدتقی موسوی اصفهانی» به زبان عربی نگاشته شد. موضوع این کتاب "فواید دعا برای فرج امام زمان (عج)" است.

شایان ذکر است مراسم بزرگداشت صدمین سال آغاز تألیف کتاب «مکیال المکارم» قرار است ٢٠ شعبان ١٤٣١، یعنی در آخرین شب دهه مهدویت امسال در شهر اصفهان برگزار گردد.

نگاهی به کتاب «مکیال المکارم»

مؤلف کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (عج)» مرحوم آیت الله سید محمدتقی موسوی اصفهانی مشهور به فقیه احمدآبادی فرزند سید عبدالرزاق از علمای بزرگ اصفهان است. وی سال ١٣٠١ ق در اصفهان به دنیا آمد. مقدمات علوم اسلامی را نخست نزد پدر و پسر عمه‌اش سید میرزا اسدالله و سید محمود حسینی گلشادی اصفهانی آموخت. سطوح عالی را نیز از محضر سید ابوالقاسم دهکردی و شیخ عبدالکریم گزی و حاج آقا منیرالدین بروجردى، حاج میرزا بدیع درب امامی و آقا محمد کاشانی استفاده کرد و از بعضی از آنها اجازه اجتهاد و روایت دریافت کرد.

از مقدمه‌ای که مرحوم سید محمد تقی بر مکیال نوشته، چنین برمی‌آید که از شدت عشق و علاقه‌ای که به حضرت حجت (عج) داشته، شبی آن حضرت را در خواب می‌بیند. امام(ع) تألیف این کتاب را به وی توصیه و تأکید می‌فرماید و حتی نام آن را نیز «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم» تعیین می‌کند. سید از خواب بیدار می‌شود، ولی توفیقی برای تألیف آن برایش حاصل نمی‌شود. تا اینکه در سال ١٣٣٠ق عازم سفر حج شد. در این سفر بسیاری از حاجیان گرفتار مرض وبا شدند و از دنیا رفتند. سید محمد تقی با خدای خویش عهد بست اگر از این سفر سالم برگردد، کتابی را درباره حضرت ولی عصر(عج) به رشته تألیف درآورد. چون از سفر برگشت، به عهد خود وفا کرد و کتاب مکیال المکارم را که حاوی موضوعات مهم در شناخت امام زمان و وظایف شیعیان در قبال آن حضرت است، به رشته تحریر درآورد.

این کتاب نخستین بار سال ١٣٦٩ق در یک مجلد چاپ شد. این کتاب در اصل به زبان عربی نگارش شده است و اخیراً محقق محترم آقای سید مهدی حائری قزوینی آن را به فارسی ترجمه کرد. این کتاب ارزشمند دارای هشت بخش مهم است که درآن مؤلف ژرف‌اندیش با استناد به آیات و روایات متعدد، موضوعات بسیار اساسی و سرنوشت‌سازی را که اغلب جنبه کاربردی است و مورد ابتلای شیعیان و مسلمانان می‌باشد، مورد کاوش و دقت نظر و تأکید قرار داده است. این کتاب گران‌سنگ در نوع خود کم نظیر است و از ابتکار عمل و نوآوری مؤلف حکایت دارد و به همین سبب مورد استقبال رجال علمى، پژوهشگران و عموم مردم قرار گرفته است.

منبع: شیعه آنلاین