تبیان، دستیار زندگی
همه روان شناسان متفق القولند که تنبیه در آخرین مرحله جای می گیرد و آن هم نه به صورت ایجاد ضرب و جرح و آسیب های جسمی و روحی شدید. تنبیه می تواند در نهایت امر به یک زدن پشت دستی منتهی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر دستان تو له می شوم

کودک آزاری

مسئول واحد مددكاری انجمن حمایت از كودكان گفت: نتایج یك تحقیق میدانی در ایران نشان می‌دهد كه بیش از 50 درصد والدین تنبیه بدنی كودكان را حق خود و یكی از راه‌های تربیت كودكان می‌دانند. عصمت یاری در گفت‌وگو با مهر با بیان اینكه 27 میلیون كودك زیر 18 سال در ایران وجود دارد، ادامه داد: آمار سازمان بهزیستی نشان می‌دهد 144 هزار و 565 مورد كودك‌آزاری در 6 ماه اول سال 88 به اورژانس اجتماعی گزارش شده است. وی با اشاره به اینكه به‌طور متوسط روزانه 500 تا 1600 تماس با اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود، اظهار داشت: 11 درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی در 9 ماه اول سال 88 در مورد كودك‌آزاری بوده است.

همچنین 9 میلیون كودك پایین‌تر از 6 سال در كشور وجود دارد و 30درصد از كودكان یك تا 5سال در معرض آزارهای جسمی هستند. به گفته وی، 53 درصد آزارها توسط پدران و در كل 90 درصد آزارها توسط پدر و مادرها  یا ناپدری و نامادری و در فضای خصوصی و منزل انجام می‌شود. یاری با اشاره به اینكه از موارد گزارش شده كودك آزاری به انجمن حمایت از حقوق كودكان بیش از 90 درصد خانواده‌ها وضعیت نابسامان داشتند، گفت  كه در 26 درصد از موارد وجود اعتیاد در خانواده و 28 درصد طلاق و در بقیه خانواده‌ها مشاجره و درگیری و بیماری‌های روانی در والدین گزارش شده است.

جای خالی ارزیابی سلامت روان همسران پیش از ازدواج در میان آزمایش های ضروری در این زمان کاملا احساس میشود چرا که افراد کودک آزار معمولا خود از سلامت روان مطلوب برخوردار نیستند .

وی با بیان اینكه كودكان قربانی كودك‌آزاری هستند و نه علت آن، بررسی عواملی كه منجر به بروز این مسئله اجتماعی می‌شود را دارای اهمیت دانست و گفت: بیشتر آزارها در فضای خصوصی و توسط پدر و مادر انجام می‌شود و تقریباً‌ همه موارد در خانواده‌های نابسامان است. 70درصد رفتار‌های خشن با كودكان در فضای خانواده‌ها اتفاق می‌افتد.

مسئول واحد مددكاری انجمن حمایت از حقوق كودكان افزود: رابطه معناداری میان خانواده‌های نابسامان و تعداد و نوع آزار كودكان وجود دارد. كودكان در خانواده‌های نابسامان و معتاد بیشتر مورد آزار چندگانه و توأم جسمی، عاطفی، غفلت و جنسی قرار می‌گیرند.

کودک آزاری

در خانواده‌هایی كه والدین سطح تحصیلات بالاتری دارند كودكان بیشتر مورد آزار عاطفی قرار می‌گیرند. در كل در هر دو نوع خانواده كودك‌آزاری تاثیر سوء بر شخصیت و خودپنداری كودك دارد و هر دو مانعی بر رشد عاطفی، روانی و اجتماعی كودك است. وی با بیان اینكه نهادینه‌بودن خشونت در خانواده‌ و بازتولید این فرهنگ در نسل‌های بعدی از دلایل فرهنگی كودك آزاری است، گفت: هنوز هم نزدیك به 70 درصد خشونت‌ها در فضای خصوصی و خانواده اتفاق می‌افتد و مهم‌ترین تاثیر این خشونت ایجاد دوگانگی در شخصیت كودكان، محترم‌نبودن مفاهیم پدر و مادر و همزمان آسیب از جانب آنها خواهد بود.

تشویق به اعتماد و احترام به آنها و تاكید بیش از حد در مورد اطاعت و حرف‌شنوی از والدین به‌رغم ازدیاد و فزونی كاستی‌ها و غفلت‌ها و بی‌كفایتی والدین در تربیت فرزندان موجب تشدید احساس تنفر، گناه و خشم در كودكان می‌شود.

وی اضافه كرد: در برخی موارد ما شاهد تماس تلفنی كودكانی هستیم كه مورد آزار والدین قرار می‌گیرند و احساس گناه شدیدی در مورد اطلاع رسانی آزار دارند.

کودکان برای یک تربیت موجه و بجا و کارامد نیاز به والدینی تاثیر گذار دارد و تاثیر گذاری جز با روش های محبت آمیز و صمیمیت مهیا نمی شود.

یاری با اشاره به رواج استفاده از تنبیه جسمی و عاطفی تحت عنوان تربیت كودك و تایید قانونی و عرفی آن‌كه به‌صورت هنجار پذیرفته شده است، گفت: نتایج یك تحقیق میدانی در ایران نشان می‌دهد كه بیش از 50 درصد والدین تنبیه بدنی كودكان را حق خود می‌دانند و آن را یكی از راه‌های تربیت كودكان ذكر می‌كنند و 40درصد والدین اقدام به تنبیه بدنی كودكان كرده‌اند.

و این در حالی است که کودکان برای یک تربیت موجه و بجا و کارامد نیاز به والدینی تاثیر گذار دارند و تاثیر گذاری جز با روش های محبت آمیز و صمیمیت مهیا نمی شود. تنبیه های بدنی موضوع بحث و گفتگو در میان بسیاری از روان شناسان است . همه روان شناسان متفق القولند که تنبیه در آخرین مرحله جای می گیرد و آن هم نه به صورت ایجاد ضرب و جرح و آسیب های جسمی و روحی شدید. تنبیه می تواند در نهایت امر به یک زدن پشت دستی منتهی شود و بر خلاف نظر افراد شدت تنبیه نمی تواند تاثیر گذاری را بیشتر کند . ریشه اعتماد به نفس در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد و تنبیه بدنی تیشه به ریشه اعتماد به نفس می زند . کودک نیاز به پذیرش در خانواده دارد. نیاز دارد تا بداند هرچند دچار اشتباه شود باز هم سینه خانواده به رویش گشاده است و می تواند مامن او باشد. لذا جای خالی ارزیابی سلامت روان همسران پیش از ازدواج در میان آزمایش های ضروری در این زمان کاملا احساس میشود چرا که افراد کودک آزار معمولا خود از سلامت روان مطلوب برخوردار نیستند .

همشهری

تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

به نظر شما افرادی که به کودک آزاری روی می آورند چه خصیصه هایی می توانند داشته باشند؟ می توانید در این زمینه در انجمن های تبیان با دیگر دوستان خود مباحثه کنید.

مقالات مرتبط

بچه ای که نه نشنیده

از نه گفتن نترسید!

بچه این قدر بی تربیت!

نه نرمی و نه خشونت!

زندگی به شرط جایزه

لطفا میانبر نزنید!

وقتی مجبورم تنبیهت کنم

تربیت کودکی قانون مدار

داغی بر دل تمام انسان ها!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.