تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان هندی نمونه آزمایشی یک مینی لپ تاپ لمسی ارزان را ویژه دانش آموزان و دانشجویان توسعه دادند که تنها 35 دلار قیمت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزان‌ترین مینی لپ‌تاپ دنیا

دانشمندان هندی نمونه آزمایشی یک مینی لپ تاپ لمسی ارزان را ویژه دانش آموزان و دانشجویان توسعه دادند که تنها 35 دلار قیمت دارد.

مینی لپ تاپ

پس از خودروی هندی "تاتا نانو" که به عنوان ارزانترین خودروی تاریخ شناخته شد اکنون هند اعلام کرده است که از سال 2011 یک مینی لپ تاپ ارزان را برای استفاده در مدارس و دانشگاهها راهی بازار خواهد کرد که مهمترین ویژگی آن قیمت بسیار پایین این محصول است.

این لوح رایانه که ظاهری شبیه به "آی- بوک" اپل دارد تنها هزار و 500 روپیه (حدود 35 دلار) قیمت دارد و می تواند برای کاهش شکاف فناوری میان غنی و فقیر در هند به یک رویای زیبا تبدیل شود.

این لپ تاپ می تواند برای میلیونها دانش آموز یکی از جوانترین کشورهای دنیا به عنوان ابزاری کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.

این لپ تاپ که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است را مبتکران موسسه تکنولوژی هند با همکاری موسسه علوم هند توسعه داده اند.

کاپیل سیبال، وزیر توسعه منابع انسانی این کشور در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تا سال آینده یک میلیون دستگاه از این محصول تولید و در مرحله اول به دانشجویان 22 هزار کالج عرضه خواهد شد.

سیبال اظهار داشت: "هدف ما این است که قیمت این محصول را به 470 روپیه (10 دلار) برسانیم."

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این مینی لپ تاپ که 5/1 کیلو وزن دارد برپایه یک سیستم نمایشگر صفحه لمسی است.

این محصول، یک رایانه شخصی پیشرفته نیست اما از تمام عملکردهای لازم برای یک دانش آموز یا دانشجو برخوردار است.

این لپ تاپ از یک حافظه رم 2 گیگابایتی، ویدئو کنفرانس، پخش کننده چند رسانه ای، اتصال وای- فای و امکان نصب برنامه برخوردار است.

سیستم عامل این محصول لینوکس بوده و بنابراین کاملا رایگان است. این لپ تاپ 35 دلاری همچنین می تواند با انرژی خورشیدی نیز عمل کند که این ویژگی برای مناطق روستایی بدون برق و یا مناطقی که در آنها برق جریان متناوب وجود ندارد یک مزیت به شمار می رود.

برگرفته از مهر

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی