تبیان، دستیار زندگی
آرمگدون واقعه ایست که مسیحیان باوردارند درآخرالزمان روی خواهد‌داد این‌همان اتفاقی‌است که مسلمین درظهورانقلابی حضرت مهدی(ع)به آن معتقدند. کلمه آرمگدون از کلمه «مگیدو» (مجدّو) که شهر مهمی در فلسطین قدیم بود ریشه گرفته است. بسیاری از محققان بر این باورند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افسانه آرمگدون!

یا مهدی امام زمان فرج دوازدهم المهدی ظهور

آرمگدون واقعه ایست که مسیحیان باور دارند در آخرالزمان روی خواهد ‌داد این ‌همان اتفاقی ‌است که مسلمین در ظهور انقلابی حضرت مهدی (ع) به آن معتقدند.

کلمه آرمگدون از کلمه «مگیدو» (مجدّو) که شهر مهمی در فلسطین قدیم بود ریشه گرفته است. بسیاری از محققان بر این باورند که آرمگدون از «هرمجرون» به معنی تپه مجدّو گرفته شده باشد و وقوع معرکه جنگی را در این منطقه پیشگویی شده که از آن در روایات به نام «قرقیا» هم نام آورده اند.

از نظر یهود و نصارا این معرکه جنگی بس عظیم و خطرناک که در پایان تاریخ بشر اتفاق خواهد افتاد. «هرمجدون» کلمه ایی است مشتق از «هر» به معنای کوه، «مجدو» که اسم وادی یا کوه کوچکی در شمال فلسطین است. اهل کتاب گمان می‌کنند مساحت معرکه این جنگ از منطقه مجدو، در شمال فلسطین تا ایدوم در جنوب امتداد دارد (حدود 200 مایل).

این ناحیه تاریخی غنی دارد. حفاری های انجام شده، 20 دوره اشغال از تاریخ 4000 هزار سال قبل از میلاد تا 450 سال قبل از میلاد مسیح (علیه السلام) را نشان می‌دهد، «مجدو» در 18 مایلی «بندر حیفا» در اسرائیل شمالی و 55 مایلی شمال بیت المقدس واقع است.

موقعیت استراتژیکی مگیدو (مجدّو) بیش از مساحتش به آن اهمیت بخشیده است. این منطقه مشرف بر کوه های اسرائیل شمالی است و به روستای «اسدارلسون» نیز معرف است. در قدیم فلسطین شمالی به ویژه منطقه مگیدو به علت محافظت از شرقی‌‌ترین راه به «منطقه حاصلخیز» اهمیت نظامی داشت. جاده عبوری میان سه قاره  آفریقا، آسیا و اروپا که از مغرب به دریای مدیترانه و از مشرق به صحرای عربستان می‌رسید تحت قلمرو کهن اسرائیل بود. این منطقه کوچک ارتباطی بین دریا و دشت، سرزمین استراتژیکی بود که 3 قاره را به هم وصل می‌کرد. این پل باریک، منطقه ای چنان مهم بود که نظامیان دائماً بر سر به دست آوردن آن در حال جنگ بودند.

در گذشته قسمت هایی از قلمرو اسرائیل گذرگاه های مهم نظامی به حساب می‌آمد تا کنون بیش از 200 جنگ در این منطقه یا اطراف آن رخ داده است. به همین خاطر یکی از محققین آن را «سرزمین جنگ قرون» نامیده است.

آرمگدون واقعه ایست که مسیحیان باوردارند درآخرالزمان روی خواهد‌داد این‌همان اتفاقی‌است که مسلمین درظهورانقلابی حضرت مهدی(ع)به آن معتقدند.

دوران های هفت گانه آخر الزمان

مسیحیان صهیونیست معتقد به 7 مرحله یا 7 مشیت الهی اند که به ترتیب در آخر الزمان به وقوع می‌پیوندد.

1ـ بازگشت یهودیان به فلسطین

2ـ ایجاد دولت یهود در آن

3ـ موعظه شدن بنی اسرائیل و دیگر مردم دنیا به وسیله انجیل

4ـ دوره وجد یا سرخوشی، یعنی به بهشت رفتن کلیه کسانی که به کلیسا ایمان آورده‌اند.

5ـ دوره 7 ساله حکومت دجال یا آنتی کراست (ضد مسیح) و فلاکت یهودیان و سایرین (دوران فلاکت)

6ـ وقوع جنگ آرمگدون یا جنگ همه‌گیر که در آن، همه زمین به سختی نابود خواهد شد.

7ـ شکست لشکریان دجال و ایجاد حکومت مسیح به پایتختی قدس (اورشلیم).

امام زمان (عج)

در این دوره، اعتقاد بر آن است که مرحله اول (تا سال 1948) و دوم (در سال 1948) تحقق یافته دنیا در مرحله سوم (کلیسای تلویزیون) به سر می‌برد. حامیان یهود که در شبکه های تلویزیونی کار می‌کنند. در حقیقت نمایندگان صهیونیسم مسیحی هستند که توانسته اند از طریق فعالیت خود ـ که بزرگ‌‌ترین و مهم‌‌ترین جنبش هنرانی در تاریخ مسیحیت (آمریکا) به شمار می‌رود. ساختاری تحت عنوان (کمربند تورات) در سراسر ایالت های جنوبی و مرکزی آمریکا ایجاد کنند، در این مناطق گروه های گسترده ای از مسیحیان تندرو و مؤمن به پیشگویی آرمگدون یا پایان جهان یا ظهور مسیح (علیه السلام) سکونت دارند، آنان معتقدند حضرت مسیح (علیه السلام) جهان را از شر گناه نجات خواهد داد. البته بیش از ظهور حضرت مسیح (علیه السلام) جنگ هسته ای شعله ور خواهد شد به طوری که در جریان آن، 3 میلیارد انسان جان خود را از دست می‌دهند.

این بنیادگرایان معتقدند نیروهای شر، بی ایمان ـ منظور اعراب و مسلمانان ـ علیه اسرائیل متحد خواهند شد و ارتشی 400 میلیونی، دشمن مسیح، گرد خواهند آورد و با او خواهند جنگید، امّا مسیح، اولین ضربه را، با سلاح‌‌های کشنده خود، بر آن‌ها وارد خواهد آورد و این ارتش را از بین خواهد برد و خون تا افسار اسب‌ها خواهد رسید. این جنگ فرجامی خوشایند خواهد داشت و با ایمان آوردن یهود به مسیح، به عنوان منجی ایشان، به پایان خواهد رسید، پس از این که 2 سوم آن‌ها در این نبرد از بین می‌روند . و بقیه مراحل تا سال 2007 و یا به اعتقاد برخی تا سال 2026 تحقق می‌یابد البته در رابطه با جنگ حضرت مسیح اختلافاتی به چشم می‌خورد ولی یکی دیگر از روایت‌ها است که مسیح در دوره چهارم می‌آید و در برابر مسیحیان صهیونیست ظاهر می‌شود و عده ای، به روایتی 144 نفر را با سفینه به بهشت می‌برد و در آن، به مشاهده‌ی نابودی جهان طی جنگ آرمگدون می‌نشیند ولی مسیح بر می‌گردد در گیرودار نابودی جهان، به زمین بر می‌گردد و در جنگ آرمگدون، بر سپاه شر پیروز می‌شود.

مطابق اعتقادات مسیحیان صهیونیست، حوادث زیر باید به وقوع بپیوندد تا مسیح دوباره ظهور کند و البته پیروان نظریه و اندیشه مسیحیت صهیونیست، وظیفه دارند برای تسریع در عملی شدن این حوادث کوشش نمایند:

مقدمات ظهور مسیح

1ـ یهودیان از سراسر جهان، باید به فلسطین آورده شوند و کشور اسرائیل در گستره ای از رودخانه نیل تا فرات به وجود آید. یهودیان که دست به این مهاجرت می‌زنند اهل نجات خواهند بود.

حمایت میلیونها بنیاد گرای آمریکایی و اروپایی از اسرائیل باعث شده آنها تجاوزات اسرائیل به اعراب و ستم های آن‌ها را توجیه می‌کنند و ادعا دارند که همیشه این ا عراب اند که آغازگر جنگ و خواهان نابودی اسرائیل، مملکت خداوند و یهود ملّت خداوند، هستند

2ـ یهودیان باید مسجد الاقصی و صخره در بیت المقدس را منهدم کنند و بر جای آن، معبد بزرگ یهودیان را بنا نهند.

3ـ روزی که یهودیان مسجد الاقصی و صخره را مفهوم نمایند. جنگ نهایی مقدس یا آرمگدون به رهبری آمریکا و انگلیس آغاز شده و در این جنگ تمام جهان نابود خواهد شد.

4ـ روزی که جنگ آرمگدون آغاز می‌شود، تمامی مسیحیان، توسط یک سفینه از دنیا به بهشت منتقل می‌شوند و از آن جا همراه مسیح نظاره گر نابودی جهان و عذاب سخت خواهند بود.

5ـ در جنگ آرمگدون، زمانی که ضد مسیح یا دجال، در حال دست یابی به پیروزی است، مسیح همراه مسیحیان به بهشت رفته، ظهور می‌کند. ضد مسیح را شکست می‌دهد و حکومت جهانی خود به مرکزیت بیت المقدس را بر پا خواهد کرد.

اعتقاد به آرمگدون
امام زمان

در نظرسنجی ای که دانشگاه اکرون در سال 1996 پیرامون دین و سیاست انجام داد مشخص کرد 31% مسیحیان تایید کننده این عقیده هستند که :  جهان در نبرد آرماگدون به فرجام خویش خواهد رسید. این بدین معناست که 62 میلیون آمریکایی با این نظام عقیدتی موافق هستند.

این اعتقاد بخش وسیع و گسترده ای از مردم است و فرهنگ و راویان مذهبی خاص خویش را دارد. لذا این افکار و اندیشه‌ها تایید حمایت مادی و سیاسی این گروه از مردم را به خود اختصاص داده است که ده‌ها میلیون بنیادگرای آمریکایی و اروپایی را تشکیل می‌دهد و در چارچوب 250 سازمان انجیلی اصولگرا فعالیت های خود را دنبال می‌کنند و تمام آن‌ها پشتیبان بی چون و چرای اسرائیل اند.

برای همین تجاوزات اسرائیل به اعراب و ستم های آن‌ها را توجیه می‌کنند و ادعا دارند که همیشه این عراب اند که آغازگر جنگ و خواهان نابودی اسرائیل، مملکت خداوند و یهود ملّت خداوند، هستند.

و برای از بین بردن این نظریه خطرناک برنامه عملی سازمان یافته و منطقی لازم است تا حداقل به محدود کردن تأثیر آن بر جامعه آمریکا بپردازد. و این میسر نمی‌‌‌شود مگر از طریق دستگاه های تبلیغاتی که جوامع غربی را هدف قرار دهند و عقل غربی را مخاطب گیرند به گونه ای که آن‌ها بتوانند منطق و توجه به عمق مسائل و دقت در مفاهیم را یک جا در خود گرد آورند و اسطوره آرماگدونی و فرجام هسته ای جهان را از یاد ببرند و بدانند که چگونه صاحبان این نظریه از متون مذهبی تورات جهت توجیه خصومت های شخصی خویش، علیه اعراب و مسلمانان استفاده می‌کنند و چه قدر به راحتی می‌توانند جهان را به لبه پرتگاه هلاکت بکشانند. و با توجه به اینکه قطب تبلیغات را در دست دارند به طور عمیق و ریشه داری اذهان را متوجه باورهای خود میکنند و به آن سمت و سو سوق میدهند  چیزی که به بوضوح شاهدش هستیم.

نویسنده : الهام نعمت الهی (بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج

تنظیم : گروه دین و اندیشه تبیان

منابع :

1ـ صاحب خلق، نصیر، پروتستانتیزم، پیوریتانیسم و مسیحیت صهیونیستی، خاشر هلال، چهارم، چاپخانه پیام، تهران 1385.

2ـ النجیری، محمود، آرمگدون (نبرد آخر الزمان به روایت مسیحیان صهیونیست)، مترجمان: قبس زعفرانی و رضا عباسپور، ناشر هلال، چاپ چهارم، تهران 1387.

3ـ واحد مطالعات و تحقیقات تاریخی، سیر تفكر جدید در جهان و ایران، ناشر هلال، 1382.

4ـ هالسل، گریسف یدالله (چرا ایالات متحده امریكا برای اسرائیل از منافع خود می‌گذرد؟) مترجم. قبس زعفرانی: ناشر هلال، چاپ اول، تهران 1384.

5ـ هلال، رضا، مسیح یهودی و فرجان جهان، مترجم: قبس زعفرانی، ناشر هلال، تهران 1383.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.