تبیان، دستیار زندگی
قایع ادبیات در سال 2002 (قسمت دوم ) JULY   (جولای) کتابخانه بریتانیا برای نخستین بار در پی اعتصاب کارکنان خود تعطیل شد. "استفان کینگ" اعلام کرد نویسنده اثر پر فروش "خاطرات الن ریمباور" نیست و نوی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین وقایع ادبیات در سال 2002 (قسمت دوم )

JULY -   (جولای)

کتابخانه بریتانیا برای نخستین بار در پی اعتصاب کارکنان خود تعطیل شد. "استفان کینگ" اعلام کرد نویسنده اثر پر فروش "خاطرات الن ریمباور" نیست و نویسنده معروف آثار تخیلی " تری پرتچت" با ربودن مدال کارنگی برای اثر معروف کودکان خود "موریس شگفت آور و جوندگان با تربیتش" به تحقیر شانزده سال محافل ادبی بریتانیا پاسخی دندان شکن داد.


AUGUST (اگوست)

در این ماه "جفری آرچر" سیاستمدار و نویسنده محبوب در زندان، قرارداد هفت میلون پوندی خود را برای نوشتن سه کتاب با انتشارات مک میلان منعقد کرد و در ادامه به مناسبت نخستین سالگرد حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر جشنواره کتاب ادینبورگ با دعوت از نویسندگان مختلف بخشی را به بحث و تبادل نظر پیرامون جریانات سیاسی آمریکا اختصاص داد.


SEPTEMBER - سپتامبر

"مرداتوگراف" دومین رمان نویسنده معروف بریتانیایی "زادی اسمیت" ، همزمان با نمایش اقتباس تلویزیونی  نخستین رمانش "سپید دندان " با فروش و استقبال خوبی در کتاب فروشیهای سرتاسر بریتانیا مواجه شد و در قطب مقابل تاریخچه رویزیونیست مارتین امیس از روسیه استالین در کتابی به نام (Koba the derad) انتقاد کوبنده منتقدان را دریافت کرد. رمانی که از ای. آس. بیات با نام "زنی در حال سوت زدن" بخاطر ماهیت بلند پروازانه اش مورد تحسین واقع شد در حالی که اثر پرفروش دیگری به نام "کتاب اوهام" نوشته پاون آوستر مخالفین و موافقین خود را به دو جبهه مساوی تقسیم کرد. از دیگر رویدادهای مهم این ماه به محاکمه کشیدن مایکل هولبک نویسنده معروف(Atomisea) در پاریس به جرم توهین به مقدسات مذهبی بود که در نهایت تبرئه شد.


OCTOBER (اکتبر)

مایکل فیبر با کتاب (The crimson petal and white) "دیکنز" معاصر لقب گرفت و به شهرتی مضاعف دست یافت. دو رمان عمیق با نامهای "جنسیت میانه" نوشته "جفری یوجنیدز" و "دوست کوچک" اثر "دوناتارت"، سرانجام پس از ماهها انتظار وارد بازار کتاب شد و "جفری آرچر" با چاپ "خاطرات حبس" خود، مجازات سنگین تر و محکومیت طولانی آن را برای خود خرید. ماه پر ازدحام برپایی مراسم و اعطای جوایز ادبی با اعلام نامزدهای جوایز کتاب اول گاردین رسماً آغاز شد.

سونیا هارت نت با رمان "کودک پنج شنبه" موفق به دریافت جایزه کتاب کودکان گاردین شد . جایزه شعر فوروارد نیز به شاعر معروف "پیتر پورتر" رسید. در ادامه سایر رویدادهای فرهنگی انجمن بودا پست در تجلیل از دستاوردهای ادبی پائولوکوئیلو، این نویسنده پر فروش برزیلی را به دریافت جایزه ای ویژه مفتخر ساخت و در نهایت همای سعادت بر کشور مجارستان نشست و "ایمره کرتژ" نویسنده مجارستانی و از باز ماندگان واقعه یهود کشی ، نخستین جایزه نوبل را برای این کشور به ارمغان آورد. از دیگر اخبار مهم این ماه رسوایی دیگری از سوی بازماندگان جایزه بوکر بود که در نهایت با به رخ دادن " یک اشتباه فنی" در وب سایت این جایزه به رسوایی حاصل از اعلام زودهنگام برنده جایزه بوکر 2002 (یان مارتل) سرپوشی موقت نهادند.


NOVEMBER (نوامبر)

نامزدهای جایزه "ویت برد" با راه یافتن یک زن و شوهر به نامهای  "مایکل فرین" و "کلیرتومالین " در فهرست نامزدهای رقابت کننده نهایی اعلام شد. در این ماه یکی از اشعار فیلیپ لارکین که پیش از این بی ارزش و بسیار پیش پا افتاده تلقی می شد، به مجموعه اشعار خوب و قوی این شاعر معروف پیوست و " ایان مک یوون" بار دیگر با رمان " تاوان" در صدر فهرستی از نام 125 تن از نامزدهای جایزه "ایمپک" قرار گرفت.


DECEMBER (دسامبر)

جایزه کتاب اول گاردین به رمانی از "جاناتان سفران" به نام "همه چیز منور شده" رسید و بنا به سنت هر ساله که چهره های معروف ادبیات سال انتخاب می شوند، "جفری آرچر" با خواندن 16 نمایشنامه و رمان مختلف به همراه مجموعه ای حجیم از داستان های کوتاه از پنج نویسنده در ظرف 67 روز رکورد سریع ترین خواننده کتاب سال را به خود اختصاص داد.

برگرفته از نشریه گاردین – دسامبر2002