تبیان، دستیار زندگی
فیلم تاریخ سینما است فیلم کلاسیک "بر باد رفته" به کارگردانی ویکتور فلمینگ و بازی ستارگانی چون ویوین لی و کلارک گیبل پرفروشترین فیلم تاریخ سینما لقب گرفت. به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری " مهر "، کارشناسان نشریه تخصصی " اس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"بر باد رفته" همچنان برترین فیلم تاریخ سینما است


فیلم کلاسیک "بر باد رفته" به کارگردانی ویکتور فلمینگ و بازی ستارگانی چون ویوین لی و کلارک گیبل پرفروشترین فیلم تاریخ سینما لقب گرفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری "مهر"، کارشناسان نشریه تخصصی " اسکرین دایجست " با همکاری مؤسسه " باکس آفیس جینکا " اخیراً با بررسی تمامی فیلم های پرفروش تاریخ ایالات متحده و تنظیم میزان فروش این آثار بر اساس قیمت فعلی بلیت سینماها به این نتیجه رسیدند که "بر باد رفته" محصول سال 1939 تا به حال حدود 26/1میلیارد دلار فروخته و به این ترتیب با پشت سر گذاشتن تمامی رقبا پرفروش ترین فیلم تاریخ سینماست.

در این بررسی، "جنگ های ستاره ای" با 11/1میلیارد دلار رتبه دوم پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما را از آن خود کرد و فیلم های "آوای موسیقی" ساخته رابرت وایز، "ای تی" به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، "ده فرمان" کریستف کیشلوفسکی، "تایتانیک" جیمز کامرون، "ارواره ها"ی اسپیلبرگ، "دکتر ژیواگو" به کارگردانی دیوید لین، "جن گیر" ویلیام فردکین و "سفید برفی و هفت کوتوله" به ترتیب در رده های سوم تا دهم قرار گرفتند.

تقریباً تمامی حاضران در فهرست صد فیلم برتر کارشناسان اسکرین دایجست امریکایی هستند و تنها فیلم بریتانیایی ـ امریکایی که توانسته در این فهرست قرار بگیرد، "تاندربال" از سری فیلم های جیمز باندی است. البته این فیلم محصول 1965به کارگردانی ترنس یانگ و بازی شان کانری هم در رده 26ایستاده است.

دیوید هنکاک، تحیلگر ارشد اسکرین دایجست در رشته سینما، درباره این فهرست می گوید: "با مرور فهرست فیلم های برتر تاریخ سینما از نظر فروش و با توجه به ذایقه تماشاگران و استودیوها متوجه نکات جالبی می شویم. در حالی که انیمیشن در دهه چهل و پنجاه یکی از ژانرهای مورد علاقه مردم بود، اما این علاقه در دهه هفتاد و هشتاد به پایین ترین سطح خود رسید و حالا 15 سالی است که ما شاهد رستاخیز انیمیشن در سینما هستیم."

از فیلم های انیمیشن سال های اخیر می توان به "شرک 2" اشاره کرد که با 441 میلیون دلار در رده سی ام ایستاده است. جالب اینکه فیلم های کلاسیکی چون "101سگ خالدار"، "فانتازیا"، "شیر شاه" و "کتاب جنگل" به ترتیب با ایستادن در رده های یازدهم، بیستم، بیست و چهارم و بیست و هفتم بالاتر از "شرک 2" ایستاده اند. ضمن اینکه "شرک 2" در دهه اخیر موفقترین فیلم بوده و در میان 100 فیلم پرفروش تاریخ سینما بالاتر از فیلم هایی چون "اسپایدرمن" (33) و "مصایب مسیح" (54) قرار گرفته است.

در میان استودیوها فوکس قرن بیستم با داشتن 17فیلم در میان صد فیلم برتر رده اول را به خود اخصاص داده و پارامونت و دیزنی هر کدام با 15، یونیورسال با 17، وارنر با 10و سونی با 9 فیلم در رده های بعدی هستند. نیولاین هم سه گانه بسیار موفق "ارباب حلقه ها" را در میان صد فیلم پرفروش تاریخ دارد و دریم ورکز با دو "شرک" و "نجات سرجوخه رایان" جایگاه مناسبی در این فهرست برای خود دست و پا کرده است.