تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله مکارم شیرازی: باید اتحاد و همدلی داخل، توفان بیرون را خاموش کن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام آیت‌الله مکارم شیرازی برای  اتحاد و همدلی

آیت الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی: باید اتحاد و همدلی داخل، توفان بیرون را خاموش کنید

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه الله با اشاره به هجمه‌ های مختلف دشمنان برای خدشه‌دار کردن وحدت در ایران اسلامی تصریح کرد: مملکتی که بیرونش توفان است دیگر نباید در داخل آن توفان باشد، همانطور که رهبر فرازنه انقلاب فرمودند باید اتّحاد و همدلی داخل، توفان بیرون را خاموش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علیه السلام با تبریک میلاد سالار شهیدان امام حسین علیه السلام به حدیثی از امام حسین علیه السلام  از کتاب سفینه البحار مرحوم محدث قمی نقل کرد و به تشریح چند نکته در خصوص این حدیث پرداخت.

وی با اشاره به روایت ذکر شده که می‌فرماید «اوصیکم بتقوی الله فإنَ اللهَ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَقاهُ أن یُحَوِلَهُ عَمّا یَکرَه إلی ما یُحِبُ و یَرزُقُه من حَیثُ لا یَحتَسِب» اظهار داشت: شما را به تقوی الهی سفارش می‏کنم؛ زیرا خداوند، تحقیقاً برای کسی که تقوای او را داشته باشد، ضمانت کرده است که او را از نگرانی‏ها و ناراحتی‏هایش بگرداند و به آن چه دوست دارد و موجب خوشی و نشاط و انبساط خاطر او است، وارد کند و او را از جایی که خود گمان نمی‏برد روزی دهد.

این مرجع تقلید ضمن این حدیث موعظه ای را نیز از سالار شهیدان بیان کرد و افزود: بپرهیز از کسی که درباره عواقب اعمال زشت دیگران وحشت دارد؛ ولی از کار زشت خود هیچ وحشتی ندارد و نسبت به دیگران انتقاد کنند؛ در حالی که از انتقاد به خود غافلند.

وی در ادامه این مطلب که خداوند ما را آفریده است و به خلقت ما هیچ گونه نیازی نداشته است به فرمایشی از امیرالمؤمنین در خطبه 139 نهج البلاغه اشاره کرد وگفت: علی علیه السلاممی فرماید « فَإِنَّ اللّهَ ـ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى ـ خَلَقَ الخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُم غَنِیًّا عَن طَاعَتِهِم، آمِناً مِن مَعصِیَتِهِم، لاَِنَّهُ لاَ تَضُرُّهُ مَعصِیَةُ مَن عَصَاهُ، وَ لاَ تَنفَعُهُ طَاعَةُ مَن أَطَاعَهُ؛ خداوند مخلوقات را بیافرید در حالی که از اطاعت آنها بی نیاز و از معصیت شان ایمن بود زیرا به یقین هیچ فرمانبری به او سودی نمی رساند و هیچ نافرمانی به او زیانی وارد نمی کند.» و جواب این پرسش آن است که خدا بی نیاز علی الاطلاق است امّا مبدأ جوشان فیض و رحمت است و می‌خواهد به بندگانش نعمت ببخشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که خورشید عالم تاب که 1.200.000 برابر زمین است و ذات آن نورافشانی است و ما در پرتو نور این آفتاب زندگی می کنیم و به وسیله آن بادها و ابرها حرکت می کنند بدون آن که نیازی به ما زمینی‌ها داشته باشد گفت: ذات خداوند هم نور افشان بالاختیار و فیاض علی الاطلاق به همه موجودات است و ما انسانها را هدایت کرده و از نقطه صفر که عدم بوده، شروع کرده و به سوی ذات پاکش که بی نهایت است در حرکت هستیم.

ایشان با بیان این مطلب که خداوند از آفرینش ما هدف داشته است و یقیناً زمینه آن را برای ما فراهم می‌کند گفت: خداوند واعظانی را برای ما معین می کند که ما را هشدار بدهند تا از مسیر هدایت منحرف نشویم و آنها دو دسته‌اند یکی ناطق و دسته دیگر خاموش که واعظان ناطق از جمله: انبیاء، اوصیاء و علما هستند و واعظان خاموشی که در عین خاموشی چنان پند می‌دهند که اگر گوش شنوا و چشم بینا باشد اسیر هوا و هوس نخواهیم شد و در این باره امیرالمؤمنین علیه السلامیکی از این واعظان را در نهج البلاغه چنین معرفی می‌کند: فَکأنَّهُم لَم یَکُونُوا لِلدنیا عَمّارا و کانَ الاخره لَم تَزِل لَهُم دارا... به نحوی که می فرمایند این بدن‌های عزیزان‌تان را که به سوی قبرستان حرکت می دهید همین یک واعظ برای شما کافی‌ بوده و این قانونی است که در اجرای آن هیچ گونه راه برگشتی وجود ندارد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: وقتی غم و غصه دنیا شما را فرا می گیرد به قبرستان بروید و یک گوشه ای بنشینید و در مورد سرگذشت صاحبان این قبر ها بیندیشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این مطلب که یکی از مسائلی که در عصر ما زیاد به آن توجه شده است اهمّیت دادن به میراث‌های فرهنگی از جمله: تخت جمشید، طاق کسری که تعداد زیادی به داشتن این گونه میراث‌ها افتخار می‌کنند تصریح کرد: که این یک نگاه است و نگاه دیگر که ما باید به آن توجه کنیم این است که ببینیم صاحبان این میراث چند مدت در آن‌جا بوده‌اند و اکنون کجا هستند و بنا کنندگان آن کجا رفته‌اند این‌ها خود واعظند، امّا گوش شنوا و چشم بینا می‌خواهد که این مطالب را درک کند.

وی با اشاره به آیه 25 سوره دخان درباره فرعونیان گفت: این فرعونیان چقدر زراعت‌ها و کاخ‌ها همه را گذاشتند و در نیل مدفون شدند و مال و اموال آنها به دیگران رسیده و تاریخ به ما می‌گوید هر ملّتی که خود را گرفتار امروز کردند و فکر فردا را نبودند نابود شدند آیا ما نباید از این مسائل درس عبرت بگیریم؟

این مرجع تقلید تصریح کرد: من هشدار می‌دهم که سه هجوم از طرف دشمن متوجه ملّت ماست، یکی هجوم اقتصادی دومی هجوم سیاسی و دیگری هجوم فرهنگی است. هجوم اقتصادی را می‌توان با صرفه جویی و حساب و کتاب در برنامه‌ها و توجه داشتن به مسائل، پشت سر گذاشت؛ هجوم سیاسی را با اتّحاد و اتّفاق می‌شود دفع کرد.

وی ادامه داد: مملکتی که بیرونش توفان است دیگر نباید در داخل آن توفان باشد، همانطور که رهبر فرازنه انقلاب فرمودند باید اتّحاد و همدلی داخل، توفان بیرون را خاموش کند. و هجوم دیگر که از مسائل اقتصادی و سیاسی مهم‌تر بوده هجوم فرهنگی است. و ما باید منابع اسلام و برنامه‌های اسلام را نگه داریم و اگر بدحجابی به بی حجابی تبدیل شد و فیلم‌های مبتذل زیاد شد و در رسانه‌های وظیفه نشناس عدم توجه به مسائل فرهنگی اسلامی شود و ما در مقابل هجوم بیگانه قرار گیریم، کدام جوان می‌رود و در مقابل آنها سینه سپر می‌کند؟

این مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار داشت: جوانان مذهبی بودند که جنگیدند، کفن پوشیدند و در مقابل سیل هجوم دشمنان ایستادند و سرمایه‌ای که ما داریم، آمریکا، اسرائیل وانگلستان ندارند و آن سلاح تقوا و ایمان و عشق به شهادت است و این سلاح زمانی حفظ می‌شود که مسائل فرهنگی اسلام حفظ شود و خدا نکند که در مسائل اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی دچار تساهل و تسامح شویم، بلکه با تدبیر باید این مسائل اداره بشود، در غیر این صورت جوانان عاشق به شهادت را از دست خواهیم داد که مهم ترین سلاح ما هستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، خطاب به زائران مرقد ثامن الحجج علیه السلام گفت: اگر می خواهید زیارت شما قبول شود باید تصمیم بگیرید این جا که می‌آیید عوض شوید و روح و زندگیتان را پاک نگه دارید و بیعت تازه‌ای را با امام هشتم علیه السلام داشته باشید و جوانانتان و خانوادهایتان را نصیحت کنید. اگر پس از زیارت تغییر و تحوّلی در شما ایجاد شد بدانید که زیارت شما قبول شده است و خداوند به عظمت اعیاد شعبانیه دل و جان ما را به نور اسلام و ایمان زنده و روشن بگرداند


منبع: خبرگزاری رسا