تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشته، یکی از سایت های چینی نام 10 درخت کهنسال دنیا را اعلام کرد که در میان آنها، نام سرو ابرکوه در رده دوم این لیست به چشم می خورد. سرو ابرکوه که با 4هزار سال قدمت در استان یزد قرار دارد، دومین اورگانیسم زنده روی زمین است که بعد از درخت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین درخت باستانی جهان در ایران

سرو ابرکوه

هفته گذشته، یکی از سایت های چینی نام 10 درخت کهنسال دنیا را اعلام کرد که در میان آنها، نام سرو ابرکوه در رده دوم این لیست به چشم می خورد. سرو ابرکوه که با 4هزار سال قدمت در استان یزد قرار دارد، دومین اورگانیسم زنده روی زمین است که بعد از درخت 4هزار و 800 ساله مسوسلاه -در كوهستان‌های كالیفرنیا- در رده دوم کهنسال ترین میراث طبیعی دنیا قرار گرفته است. بعد از سرو ابرکوه، درختی به نام آلرک در پارك ملی شیلی با 3600 سال عمر در ردیف سوم و درخت سروی به نام سناتور با 3400 سال عمر در پارك ملی فلوریدا در رده چهارم قرار دارند.

چندی پیش، دانشمندانی از ژاپن و روسیه با بازدید از سرو ابرکوه عمر آن را

تا 8هزار سال برآورد کردند و عده ای از مورخان هم ادعا کردند که نهال

این درخت را یافث، پسر نوح کاشته است

سرو ابرکوه که با نام پارسیک شناخته می شود، یکی از جاذبه های توریستی ایران است که ارتفاع آن بین 28 تا 35 متر برآورد شده و محیط تنه آن در روی زمین به یازده و نیم متر می رسد. در اسطوره‌های ایرانی کاشت این سرو را به زرتشت نسبت می دهند و معتقدند که زرتشت، وقتی در اسفندماه به ابرکوه رسید، بذر سرو را در این دشت کاشت و به مردم این شهر نوید داد که درختی ماندگار در شهرشان خواهند داشت که تاریخ پادشاهان را از سر می گذراند.

سرو ابرکوه

این در حالی است که چندی پیش، دانشمندانی از ژاپن و روسیه با بازدید از سرو ابرکوه عمر آن را تا 8هزار سال برآورد کردند و عده ای از مورخان هم ادعا کردند که نهال این درخت را یافث، پسر نوح کاشته است. اما الکساندر روف، دانشمند روسی معتقد است که سرو کهنسال پارسیک بین 4هزار تا 4هزار و 500 سال عمر دارد. حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که در سال 740هجری قمری تالیف شده است، درباره این سرو می نویسد: «آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آنها بلندتر و بزرگ تر است.»


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد