تبیان، دستیار زندگی
شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که مدام نفخ می‌ کنید و به همین دلیل مصرف مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات یا سبزیجات را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفخ کمتر با غذای پخته‌ تر

نفخ شکم

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که مدام نفخ می‌ کنید و به همین دلیل مصرف مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات یا سبزیجات را به کل کنار گذاشته‌ اید. اما این، راه‌ حل درستی نیست...

حبوبات، سبزیجات و میوه‌ ها منابع غنی فیبر هستند و حذف ‌شان از برنامه غذایی می ‌تواند مشکلات گوارشی نظیر یبوست را پیش بیاورد. اگر دچار نفخ می ‌شوید ابتدا باید خود نفخ را بشناسید و دلیل نفخ کردن ‌تان را پیدا کنید.

بسیاری از افراد به دلیل آن که اسفنکتر تحتانی مری ‌‌شان گشاد شده است، دچار نفخ می ‌شوند. مصرف برخی خوراکی‌ ها نظیر نوشابه‌ های گازدار یا کافئین ‌دار وحتی چای و قهوه و نسکافه یا برخی داروها سبب شل شدن اسفنکتر تحتانی مری می ‌شوند. در این دسته از افراد، موقع حرف زدن، نوشیدن نوشابه یا آب با نی، سیگار کشیدن و آدامس خوردن، هوا داخل معده شده و نفخ ایجاد می ‌شود. در این افراد نفخ کردن تنها به دلیل مصرف یک غذای خاص نیست. آن ها در هر شرایطی دچار نفخ می‌ شوند. پس آن ها باید مواد غذایی‌ای را که موجب شل شدن این ناحیه از مری می ‌شوند را حذف کنند.

سبزیجات پخته

در افرادی که ناحیه تحتانی مری شان شل نیست تنها در شرایطی که حبوبات و سبزیجات مصرف کنند، دچار نفخ می شوند. پس بهتر است مصرف سبزیجات به‌ طور تدریجی بالا رود تا کمتر دچار نفخ شوند. به این ترتیب، بدن کم‌ کم به این شرایط عادت خواهد کرد. اما در مورد حبوبات بهتر است آن ها را شب قبل از پخت خیس کنند تا ماده ی نفاخ، در آب حل ‌شود و دور ریختن آب سبب کم شدن حالت نفاخی حبوبات شود.

راه‌ حل دیگر این است که فرد در کنار مصرف مواد غذایی نفاخ، خوراکی‌ های کاهنده نفخ مانند عرق نعناع یا زیره یا برخی داروها را مصرف کند. اصولا وقتی ماده‌ ای نفخ می آورد دلیل آن هضم نشدن کامل آن ماده است. در این شرایط هر چه ماده غذایی پخته‌ تر شود، قابلیت هضم بالاتر رفته، جذب ماده غذایی بیشتر شده و از حالت نفاخی آن کاسته می ‌شود.

دکتر سعید حسینی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

غذاهای نفاخ و رژیم ضد نفخ

چند راهکار ساده برای کاهش درد معده

کاهش ناراحتی های معده و گوارشی

راه‏های کاهش نفخ معده

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

خوراکی های ضد زخم معده، نفخ و ...

توصیه هایی برای کاهش نفخ

سوءهاضمه‌

تغذیه مبتلایان به زخم گوارشی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.