تبیان، دستیار زندگی
رهبر از دیدگاه دوست و دشمن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله خامنه‌ای از دید دوست و دشمن

تقدیم به سید جانبازان دفاع مقدس

24 تیرماه 1318 خورشیدی مصادف شده بود با 28 جمادی الاول 1358 قمری، منزل «حاج سید جواد خامنه اى» كه مانند بیشتر روحانیون و مدرسّان علوم دینى بسیار ساده بود، فرزندی پا به عرصه خاكی گذاشت كه پدرش نام او را « سیدعلی» انتخاب كرد.

رهبر بزرگوار از وضع و حال زندگى خانواده‌شان چنین مى‌گویند:

آیت الله خامنه ای

«پدرم روحانى معروفى بود، امّا خیلى پارسا و گوشه‌گیر... زندگى ما به‌سختى مى‌گذشت. من یادم هست شب‌هایى اتفاق مى‌افتاد كه در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت براى ما شام تهیّه مى‌كرد و... آن شام هم نان و كشمش بود.»

امّا خانه‌اى را كه خانواده سیّدجواد در آن زندگى مى‌كردند، رهبر انقلاب چنین توصیف مى‌كنند:

«منزل پدرى من كه در آن متولد شده‌ام، تا چهار ـ پنج سالگى من، یك خانه 60 - 70 مترى در محّله فقیرنشین مشهد بود كه فقط یك اتاق داشت و یك زیرزمین تاریك و خفه‌اى! هنگامى كه براى پدرم میهمان مى‌آمد (و معمولاً پدر بنابراین كه روحانى و محل مراجعه مردم بود، میهمان داشت) همه ما باید به زیرزمین مى‌رفتیم تا مهمان برود. بعد عدّه‌اى كه به پدر ارادتى داشتند، زمین كوچكى را كنار این منزل خریده به آن اضافه كردند و ما داراى سه اتاق شدیم.»

رهبرانقلاب از دوران كودكى در خانواده‌اى فقیر امّا روحانى و روحانى پرور و پاك و صمیمی، این‌گونه پرورش یافت و از چهار سالگى به همراه برادر بزرگش سید‌محمد به مكتب سپرده شد تا الفبا و قرآن را یاد بگیرند. سپس، دو برادر را در مدرسه تازه ‌تأسیس اسلامى «دارالتعّلیم دیانتى» ثبت‌نام كردند و این دو دوران تحصیل ابتدایى را در آن مدرسه گذراندند.

تحصیل در حوزه علمیه «نجف اشرف» و حضور در حوزه عملیه شهر قم در سال 1341 باعث همراهی ایشان با قیام مردمی «حضرت امام خمینی(ره)» شد. بازداشت‌های مكرر ایشان توسط ساواك كه تعداد آن به عدد شش رسیده بود منجر شد تا رژیم سفاك پهلوی، ایشان را به شهر ایرانشهر تبعید كند. همراهی با جریانات انقلاب اسلامی تا پیروزی این حركت مردمی در بهمن ماه 1357 ادامه داشت، پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همچنان پرشور و پرتلاش به فعالیّت‌هاى ارزشمند اسلامى و در جهت نزدیك تر شدن به اهداف انقلاب اسلامى پرداختند كه همه در نوع خود و در زمان خود بى‌نظیر و بسیار مهّم بودند.

آنچه كه پیش رو دارید نظرات چهره‌های برجسته سیاسی، دینی و اجتماعی و برخی از سیاستمداران است كه رویكرد و عملكرد آنها نسبت به انقلاب اسلامی معاندگونه است؛ پیرامون شخصیت مقام معظم رهبری است:

* امام خمینی(ره) خطاب به مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری ایشان: "هر موقعی‌كه شما به سفر می‌روید، من مضطرب هستم تا برگردید. خیلی سفر نروید! "

* به تقوایش پی بردم

شهید آیت‌الله مطهری می‌فرمایند: سیدعلی خامنه‌ای از نمونه‌های ارزنده‌ای است كه برای آینده موجب امیدواری است. من از اخلاص آقای خامنه‌ای تعجب می‌كنم، ایشان هیچ به دنبال خودنمایی نیست كه بخواهد خودش را مطرح كند و خودش را نشان بدهد، من در جریان كمیته استقبال از حضرت امام بیشتر به تقوای ایشان پی بردم.(به نقل از همسر شهید مطهری)

*شهید مطهری در پنجم بهمن 1353 به تجلیل از شخصیت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پرداخته است. آیت‌الله خامنه‌ای در آن زمان توسط شهربانی استان خراسان بازداشت شده بود. در گزارش ساواك آمده است: "مطهری در محل دانشكده الهیات دانشگاه تهران، ضمن اظهار تأسف از بازداشت سیدعلی خامنه‌ای اظهار داشته: ما كمتر نمونه ارزنده چون [آیت‌الله]خامنه‌ای داریم و این نیروها هم باید این‌گونه هدر روند و گوشه‌های زندان تلف گردند. مطهری پس از ستودن [آیت‌الله]خامنه‌ای او را از عوامل مؤثر در روشن كردن افكار اجتماع دانسته است... "

* خورشید اینجا تابید و رفت

روزی بعد از ملاقات حضرت آقا با آیت‌الله بهاءالدینی از ایشان می‌پرسند كه آیا دیروز مقام معظم رهبری به اینجا آمده بود؟ ایشان در جواب می‌فرمایند: بله چند دقیقه خورشید اینجا تابید و رفت، او چون خورشید دارای خیر و بركات است.

* مثل رهبر عظیم‌الشأن

شهید محراب، عارف عامل، آیت‌الله دستغیب می‌فرمایند: چیزی كه بنده نسبت به این شخص بزرگ فهمیده‌ام این است كه فردی است خدایی، هوا‌پرست نیست، مقام نمی‌خواهد، قدرت نمی‌خواهد به دست بگیرد، امتحان خویش را پیش از پیروزی و بعد از پیروزی داده است. در هر پستی كه بوده، امتحان خودش را داده است. كسی كه امام جمعه تهران باشد، آن وقت در جبهه برود، در سنگرها از اسلام دفاع كند، این مرد بزرگ، مقامی برای خودش قائل نیست، به عینه مثل رهبر عظیم‌الشأن. امام فرموده: به من خدمتگزار بگویید بهتر است از اینكه رهبر بگویید. آقای علی خامنه‌ای هم این‌جوری است، مقام نمی‌خواهد، مقام روی او اثر نمی‌گذارد.

* سیدنا علی

در نامه‌ای كه شهید آیت‌الله مصطفی خمینی برای یكی از آشنایان نوشته بودند، آمده است: آقایان خامنه‌ای را خصوصاً سیدنا علی را سلام برسانید. شهید محراب آیت‌الله العظمی صدوقی قبل از انقلاب به آقای خامنه‌ای می‌گفتند: آیت‌الله.

آیت الله خامنه ای

* اللهم اید آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در قنوت دعاهای مختلف می‌خواند؛ ولی در پایان قنوت دعای "اللهم اید آیت‌الله العظمی خامنه‌ای. اللهم حفظه و وفقه و ثبته " را همیشه قرائت می‌كرد.

* سر ما و فرمان شما

سید شهیدان اهل قلم، شهید سیدمرتضی آوینی می‌نویسد: بسیارند كسانی كه می‌دانند شمشیر زدن در ركاب شما برای پیروزی حق، از همان ثواب در پیشگاه خدا برخوردار است كه شمشیر زدن در ركاب حضرت حجت(عج) و نه تنها آماده، كه مشتاق بذل جان هستند. سر ما و فرمان شما.

شهید آوینی بعد از رحلت امام خمینی، خطاب به حضرت آقا می‌نویسد: عزیز ما، ‌ای وصی امام عشق، آنان كه معنای ولایت را نمی‌دانند، در كار ما سخت درمانده‌اند. اما شما خوب می‌دانید كه سرچشمه این تسلیم و اطاعت و محبت در كجاست؟ خودتان خوب می‌دانید كه چقدر شما را دوست می‌داریم و چقدر دل‌مان می‌خواست آن روز كه به دیدار شما آمدیم، سر در بغل شما پنهان كنیم و بگرییم. ما طلعت آن عنایت ازلی را در نگاه شما بازیافتیم. لبخند شما،‌ شفقت شما را داشت و شب انزوای ما را شكست. سر ما و قدم‌تان كه وصی امام عشق هستید و نایب امام زمان ـ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف.

* استعداد مرجعیت

حاج آقای میردامادی، دایی حضرت آقا، نقل می‌كنند: مرحوم آقا سیدهاشم میردامادی، پدربزرگ مادری آقا و مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای پدر ایشان عنایت خاصی به حضرت آقا داشته‌اند و بارها می‌فرمودند: علی آقا آینده خوبی دارد. آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری به آقای خامنه‌ای فرموده بود: آقای آقا سیدعلی‌آقا من با این استعدادی كه در شما می‌بینم، شما یا یك مرجع تقلید می‌شوید یا حداقل عالم برجسته خطه خراسان.

* كسى را به لحاظ بى‌رغبتى به مقام و منصب دنیا، هم‌پاى آقا ندیده‌ام

مرحوم بهلول می‌گوید: من در طول مدت عمرم، امرا و صاحب منصبان زیادى را دیده‌ام؛ اما كسى را به لحاظ بى‌رغبتى به مقام و منصب دنیا، هم پاى "آقا " (آیت الله خامنه‌ای )ندیده‌ام. انسان وقتى زندگى روزمره او را از نزدیك مى‌بیند، حس مى‌كند كه ذره‌اى میل به دنیا در او وجود ندارد.

واقعاً در این مقطع، من هیچ كس را در تقوا و اعراض از مال و مقام دنیا، مثل او نمى شناسم. آخرین بارى كه در خدمت وى بودم، به من گفت: آقاى بهلول! خاطرتان هست كه قبل از انقلاب، یك شب در مسجد طرقبه منبر بودید؛ پس از اتمام مجلس، وقتى خواستید از مسجد بیرون بیایید، چون تاریك بود، من آمدم دستتان را بگیرم و كمكتان كنم؛ اما دستتان را كشیدید و گفتید: من چشمانم خوب مى‌بیند؛ تا جایى كه هنوز زیر نور ماه، خاطره مى‌نویسم؛ حالا چطور؟ حالا هم بینایى تان در همان حد هست؟ من گفتم: آقا! حالا زیر نور خورشید هم دیگر نمى توانم بنویسم. بعد آقا گفت: اخیراً كمتر به ما سر مى زنید. گفتم: آقا! شما متعلق به همه مردم ایران هستید؛ من اگر وقت شما را بگیرم، مثل این است كه وقت همه ایرانى ها را گرفته‌ام.

* یكتای عالم روحانیت

زین‌العابدین حیدری، خبرنگار شبكه ماهواره‌ای الفرات عراق می گوید: چندی پیش كه هیات بلندپایه عراقی به تهران آمده بود. یكی از اشخاصی كه در این جمع، خدمت رهبری رسیده بود، بعد از این دیدار چنین می‌گفت كه "بسیاری از اعضای خانواده من از روحانیون بنام عراق هستند و در عراق نیز با محافل روحانیت عراق ارتباطات زیادی دارم، اما وقتی آیت‌الله خامنه‌ای را دیدم به شدت تحت تاثیر اخلاق و منش ایشان قرار گرفتم و ایشان تنها روحانی بود كه با دیدنشان بی‌اختیار اشك ریختم. "

این شخص بعد از این دیدار مدام این جمله را تكرار می‌كرد كه "من روحانی ندیده نیستم اما آیت‌الله خامنه‌ای در میان علما و روحانیون جهان اسلام وجهه ممتازی دارند. "

* اگر اهل بهشت باشم، دعایتان می‌كنم

شیخ محمود عید، مدیر مركز اسلامی آرژانتین می گوید: مردم آرژانتین به انقلاب اسلامی ایران خیلی علاقه‌مندند؛ زیرا انقلاب اسلامی ایران در مقابل استكبار جهانی به سركردگی آمریكا و صهیونیست ایستاده است.

پنج سال پیش با گروه 22 نفری از فارغ‌التحصیلان طلاب خارجی به محضر مقام معظم رهبری رفتیم و دو نفر از طلاب ـ یكی از تركیه و دیگری از پاكستان ـ قرار بود سخنرانی كنند. بعد از طلبه تركیه‌ای، آن طلبه دیگر هنگام سخنرانی دچار اضطراب شد و دستانش به شدت می‌لرزید، حضرت آقا فرمود اگر به خاطر من است كه من صفر و هیچ هستم، شما راحت باشید.

وقتی این سخن را شنیدیم، همگی به گریه افتادیم. بعد از مراسم به نوبت دست ایشان را بوسیدیم. در این میان یك طلبه آذربایجانی به ایشان گفت: در روز قیامت ما را دعا كنید. آیت‌الله خامنه‌ای فرمود: اگر من اهل بهشت باشم، دعایتان می‌كنم و اگر شما اهل بهشت باشید، مرا دعا كنید. آن دیدار، شیرین‌ترین خاطره عمر من است و همیشه دعا می‌كنم دوباره تكرار شود.

*پوتین: مسیح را در ایران دیدم

آیت الله خامنه ای

چند سال پیش پوتین، رئیس‌جمهور وقت روسیه، برای نخستین بار در طول سی سال انقلاب به ایران سفر كرد.

پوتین، شخصیتی بسیار چارچوب‌مند و منضبط بر اصول دیپلماسی است، اما با این حال چندبار پرسیده بود كه دیدار با رهبر جمهوری اسلامی آیا انجام می‌شود یا نه. دیدار انجام شد. در این دیدار رهبری به نكاتی از تاریخ شوروی و قبل از آن اشاره می‌كنند كه برای رئیس‌جمهور وقت روسیه جدید بوده است، پس از دیدار مسئولین دستگاه دیپلماسی می‌گفتند رفتار وی تغییر كرده بود و شخصاً و نه از طریق وزیر خارجة خود، به وزیر خارجه وقت كشورمان گفته بود كه شما حتماً سفری به روسیه داشته باشید تا با هم گفت‌وگو كنیم.

در برگشت به كشور روسیه، خبرنگاری از وی درباره نظرش راجع به رهبری ایران می‌پرسد و وی در پاسخ می‌گوید: "من مسیح را ندیده‌ام، اما تعاریف او را در انجیل شنیده و خوانده‌ام، من مسیح را در رهبری ایران دیدم ". (به نقل از حجت‌الاسلام مروی)

*كوفی عنان: با دیدنش همه را فراموش كردم

كوفی‌عنان، دبیر كل سازمان ملل متحد بود. هنگام خروج از تهران و در پاویون فرودگاه گفته است:

در دوران نوجوانی كه بوده‌ام در مورد شخصیت‌های كاریزما مطاله می‌كردم و همیشه این سئوال برای من مطرح بود كه اگر زمانی من روبه‌روی یك شخصیت كاریزما قرار گیرم چه عكس‌العملی خواهم داشت. وی افزود: كسانی كه مرا به سازمان ملل آوردند، شخصیت‌های برجستة دنیا بودند و من به آن‌ها علاقه‌مند بودم و هر كدام مثل ژاك شیراك، برای من امتیازاتی داشتند. من به شدت تحت تأثیر ژاك شیراك بودم. طوری‌كه وقتی ایشان صحبت می‌كرد بدون مكث حرف‌هایی صریح می‌زد. "گورباچف " و "هلموت كهل " هم همین‌طور بودند. این‌ها كسانی بودند كه نیاز به مكث نداشتند. من این‌ها را دوست داشتم. در ملاقات با (حضرت آیت‌الله العظمی) خامنه‌ای احساس كردم كه كسی را مثل او ندیده‌ام. شخصیت معنوی ایشان چنان مرا گرفت كه از خود پرسیدم چرا شخصیتی مثل من دبیر كل سازمان ملل باشد و از معنویات چیزی نداشته باشد! با دیدن آقای خامنه‌ای هم آن شخصیت‌هایی كه مرا جلب كرده بودند فراموش كردم و تحت تأثیر شخصیت معنوی ایشان قرار گرفتم. من شخصیت‌های معنوی در دنیا زیاد دیده بودم، ولی از هیچ‌یك، از مسائل سیاسی اطلاع نداشتند. با دیدن آقای خامنه‌ای در من اوج قداست، آن شخصیت‌های سیاسی از ذهن من پاك شد. من تعجب می‌كنم ایران با چنین شخصیتی چرا در بعضی جا‌ها می‌لنگد. بعید می‌دانم به سازمان ملل هم بروم شخصیت ایشان از ذهن من پاك شود.

* دكوئیار: شخصیتی به هوشمندی او ندیدم

خاویر پرز دكوئیار دبیركل سازمان ملل در بحبوحه جنگ تحمیلی به ایران آمد، دیداری هم با رئیس‌جمهور (آقای خامنه‌ای) داشت.

دكوئیار پس از آن دیدار پرسیده بود: رئیس‌جمهور شما از كدام دانشگاه علوم سیاسی فارغ التحصیل شده است. دكوئیار افزوده بود من مدرك دكترای علوم سیاسی دارم و 30سال است كار سیاسی می‌كنم و چند سال است دبیركل سازمان ملل هستم، در این مدت شخصیت‌های سیاسی و رئیس‌جمهورهای بسیاری را دیده‌ام اما تاكنون شخصیتی به سیاستمداری و هوشمندی او ندیده‌ام.

* بنی‌صدر: اگر امام بود، صدها بار به او احسنت می‌گفت

ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهور ایران بود كه به حكم مجلس شورای اسلامی و تائید امام خمینی، به دلیل خیانت‌های مكررش، از مقام خود عزل شد، در گفت‌وگو با آبزرور گفت:

اگر ایشان [امام خمینی(ره)] زنده بود، صدها بار به آقای خامنه‌ای احسنت می‌گفت. دلیل این تحسین این است كه آقای خامنه‌ای به خوبی توانسته نظامی كه آقای خمینی ایجاد كرد را حفظ كند.

بنی‌صدر در حالی این اعتراف را انجام داده كه پیش از آن نیز وابستگان آمریكا و رژیم صهیونیستی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بارها تأكید كرده‌اند كه مدیریت آیت‌الله خامنه‌ای موجب شكست طرح‌های آنان شده است.

منبع : خبرگزاری فارس

بخش هنرمردان خدا - سیفی