تبیان، دستیار زندگی
تصورات و شایعات عجیب و غریبی در مورد ویروس‌های کامپیوتری وجود دارد. برخی تصور می‌کنند ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند انسانها را نیز مبتلا کنند!در اینجا قصد داریم به ۹ افسانه و تصور غلط در مورد ویروس‌ها بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 تصور اشتباه در مورد ویروسها

تصورات و شایعات عجیب و غریبی در مورد ویروس‌های کامپیوتری وجود دارد. برخی تصور می‌کنند ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند انسانها را نیز مبتلا کنند! در اینجا قصد داریم به 9 افسانه و تصور غلط در مورد ویروس‌ها بپردازیم.

1- فایروال‌ها شما را از شر ویروس‌ها خلاص می‌کنند

اگر بدانید چند نفر چنین اعتقادی دارند، شوکه می‌شوید! در واقع فایروال شما را ار شر ویروس‌ها، تروجان‌ها و جاسوس‌افزارها حفظ نمی‌کند، بلکه تنها در برابر نفوذ بدافزارها و کرم‌ها مقاومت نشان می‌دهد. چرا که بدافزارها و کرم‌ها دائما در شبکه در حرکتند و هر لحظه امکان دارد وارد سیستم شوند.

? تصور اشتباه در مورد ویروسها

البته از لحاظ تئوری این امکان وجود دارد که یک بدافزار به همراه خود فایل‌های مخربی را از طریق یکی از برنامه‌ها وارد سیستم کند. باید توجه کنید که از این طریق، یک ویروس باهوش می‌تواند فایروال را دور بزند.

به هر حال فراموش نکنید که وجود فایروال برای یک سیستم از ضروریات است. فایروال سیستم شما باید همواره روشن و در حال کار باشد. خصوصاً در صورتیکه در یک شبکه‌ی نامطمئن مانند کافه‌ها در حال کار با سیستم خود هستید. می‌توانید از فایروال کومودو یا زون‌آلارم به این منظور استفاده کنید.

2- ویروس‌ها می‌توانند صدمات فیزیکی به قطعات وارد کنند

در این مورد ویروسی به نام CIH وجود داشت که Firmware و یا BIOS سیستم آلوده می‌کرد. اما به سخت‌افزار سیستم آسیبی نمی‌رساند. شایعات در مورد ویروس‌هایی که کامپیوتر را دیوانه می‌کنند و منجر به انفجار آن می‌شوند، زیاده‌گویی و تا حدودی هم خنده‌دار است. اگر کامپیوتر شما به خاطر یکی از این ویروس‌ها از کار بیفتد، نهایتاً شما مجبورید آن را پیش یک متخصص ببرید تا بایوس سیستم شما را جایگزین کتد، اما این مشکل منجر به این نمی‌شود که سیستم‌تان بخاطر آن ویروس به قتل برسد.

? تصور اشتباه در مورد ویروسها

3- کامپیوتر شما خطاهای سیستم‌عاملی زیادی اعلام می‌کند پس ویروسی شده است

فایل‌ها می‌توانند بدون دستکاری ویروس‌ها هم خراب شوند و از کار بیفتند. این اتفاق ممکن است بخاطر وجود یک باگ یعنی نقص نرم افزاری در یکی از نرم‌افزارها و یا بخاطر مشکلاتی از جمله یک سکتور خراب در هارد دیسک اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است دلیل خرابی یک فایل حافظه‌ی معیوب یا حتی ناسازگاری‌های احتمالی در نرم‌افزار آنتی‌ویروس حاصل شود. پس دفعه بعدی که چنین خطاهایی را هنگام باز کردن یک فایل یا برنامه مشاهده می‌کنید، قبل از اینکه سیستم خود را متهم به وجود ویروس متهم کنید، آن را با آنتی‌ویروس بررسی کنید. چنانچه از آنتی‌ویروس خود هم مطمئن نیستید، می‌توانید از VirusTotal بهره ببرید.

4- تنها راه حل مشکل نصب دوباره‌ی ویندوز و کپی کردن دوباره‌ی همه‌ی فایل‌هاست

واقعاً نمی‌توان تعداد دفعاتی که افراد فقط بخاطر شک به ویروسی شدن کامپیوتر ویندوز را عوض کرده‌اند، شمرد. و یا دفعاتی که فایل‌های مشکوک به آلودگی پاک شده و فایل‌های پشتیبان جایگزین آنها شده‌اند و دوباره این چرخه اتفاق افتاده و ...

? تصور اشتباه در مورد ویروسها

لازم است که قبل از انجام هر کاری پس از شک به آلودگی فایل‌ها به ویروس، آنها را اسکن نمایید تا از شر ویروس‌های احتمالی خلاص شوید.

برای اینکه در این مورد به طور مکرر دچار مشکل نشوید، می‌توانید آنتی‌ویروسی که به روز شده بر روی سیستم خود نصب نمایید که از قابلیت حفاظت بی‌درنگ نیز برخوردار بوده و این قابلیت را فعال سازید. اگر مطمئن نیستید که از چه نرم‌افزاری برای این کار استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از Microsoft Security Essentials استفاده کنید. اما در صورتیکه تمایلی به استفاده از آن ندارید، توصیه می‌شود آخرین نسخه از آنتی‌ویروس اَوست، آویرا  AVG را برای این کار انتخاب نمایید.

5- من همیشه می توانم به آنتی‌ویروسم اعتماد کنم

اغلب اوقات که ما تصور می‌کنیم آنتی‌ویروسمان ما را از شر ویروس‌ها حفظ می‌کند، ممکن است در اشتباه باشیم. شاید آنتی‌ویروس هم مانند تمامی برنامه‌ها دچار اشکال و اشتباه شود. این احتمال وجود دارد که به دلایل مختلف هنگام اسکن کردن، فایل‌های سالمی در سیستم به اشتباه ویروس شناخته شوند. اینجاست که نه تنها کامپیوتر ویروس نداشته و پاک بوده، بلکه ممکن است ویندوز با مشکل هم مواجه شود.

? تصور اشتباه در مورد ویروسها

برای مثال، چندی پیش (آوریل 2010) شرکت مک آفی -تولید کننده آنتی ویروس و نرم‌افزارهای امنیتی- یک به روز رسانی برای آنتی ویروس‌هایش فرستاد. کاربرانی که از ویندوز ایکس پی استفاده می‌کردند، با مشکل ریستارت شدن کامپیوتر مواجه می‌شدند. چرا که آنتی ویروس آپدیت شده‌شان به اشتباه یکی از فایل‌های سیستمی را پاک کرده بود.

6- چون ویندوز من پیغام خطای صفحه‌آبی (Blue Screen) می‌دهد، پس ویروس دارد

مطمئناً برخی ویروس‌ها می‌توانند سبب نمایش پیغام خطای بلو اسکرین شوند، اما بیشترین دلیلی که می‌تواند منجر به نمایش این صفحه شود، بد نصب شدن درایورها و یا مشکل سخت‌افزاری است که ارتباط مستقیمی به ویروس ندارد.

? تصور اشتباه در مورد ویروسها

بهترین کاری که هنگام نمایش این صفحه می‌توانید انجام دهید این است که از ریستارت شدن خودکار سیستم جلوگیری کنید تا خطای مورد نظر را جایی یادداشت کنید. سپس می‌توانید با جستجوی خطای مورد نظر در اینترنت، مطالب مرتبط خوبی برای این خطا پیدا کنید و دلیل اصلی را متوجه شوید. اگر جستجو در اینترنت را نمی‌پسندید می‌توانید از نرم‌آفزار رایگانی که به این منظور ساخته شده استفاده کنید. برای دانلود این نرم‌افزار رایگان به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود BlueScreenView

7- ویندوز تنها پلتفرمی است که ویروس دارد

این یک واقعیت است که بیشتر ویروس‌ها برای سیستم‌عامل ویندوز طراحی شده‌اند، اما معنی این واقعیت این نیست که سایر پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌ها هیچ بدافزار یا ویروسی ندارند. اخیراً تروجان‌هایی برای مکینتاش کشف شده و اینگونه بدافزارها ممکن است با افزایش تعداد کاربران این سیستم‌عامل، افزایش یابد. از زمانی که تروجان‌ها به عنوان یک حفره‌ی امنیتی بزرگ کشف شده‌اند، مشخص شده که همه‌ی پلتفرم‌ها مستعد دریافت این نوع بدافزار هستند.

? تصور اشتباه در مورد ویروسها

در صورتیکه شما از لینوکس یا مک استفاده می‌کنید، می‌توانید با رعایت قوانینی مشابه ویندوز، از شر انواع بدافزارها خلاص شوید. برای مثال، نباید نرم‌افزارهایی را که نمی‌دانید از کجا دانلود شده‌اند و یا معتبر نیستند، بر روی سیستم خود نصب کنید. مراقب برنامه‌هایی که رمزعبور شما را درخواست می‌کنند، باشید. از نصب برنامه‌ها یا تولبارهای سایت‌های مستهجن بر روی سیستم خود خودداری کنید. همچنین فایروال‌ها، آنتی‌ویروسها و نرم‌افزارهای امنیتی دیگری وجود دارند که از مک و لینوکس محافظت می‌کنند. دقت کنید برخی از همین موارد ساده، می‌تواند سیستم شما را از شر فایل‌ها و برنامه‌های مخرب حفظ کند.

8- این ویروسهای لعنتی سایت‌های مستهجن را باز می‌کنند؛ تقصیر من نیست!

برخی شکایت‌هایی که کاربران از ویروس‌ها می‌کنند، مربوط به ارتباط ویروس با باز شدن سایت‌های مستهجن در سیستمشان است. این افراد نمی‌دانند دلیل باز شدن این سایت‌ها در چیست، پس دیواری کوتاه تر از دیوار ویروس‌ها پیدا نمی‌کنند تا تقصیر را گردنشان بیندازند. ماجرا از این قرار است که در واقع این آنها نیستند که اقدام به مرور این سایت‌ها می‌کنند، بلکه مشکل از مرورگرشان است. چرا که احتمالاً popup blocker در مرورگرشان فعال نیست. به همین علت با مراجعه به برخی سایت‌ها، پنجره‌های تبلیغاتی که شامل سایت‌های مستهجن هم می‌شود، بر روی صفحه نمایش آنها ظاهر می‌شود.

پس این مساله ارتباطی با ویروس ندارد. هرچند که امکان دارد اگر چیزی از این صفحات دانلود شود، حاوی ویروس هم باشد، اما مرور شدن خودکار این سایت‌ها ربطی به ویروس ندارد.

? تصور اشتباه در مورد ویروسها

9- ویروس‌ها می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند

این ممکن است مضحک به نظر برسد، اما فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی زیادی با این مضمون ساخته شده‌اند که در آنها یک ویروس بیگانه یا فضایی که از سفینه‌ی آدم‌فضایی ها آمده،‌انسان‌ها آلوده می‌کند و سرانجام یک ناجی همه‌ی انسانها را نجات می‌دهد. اما این قضایا مربوط به فیلم‌ها است.

آیا سیستم شما تا به حال ویروسی شده است؟ اگر موردی در این مورد برایتان پیش آمده، چه اتفاقی برای سیستم شما رخ داده است؟ آیا کسی در مورد ویروس‌های عجیب و غریبی که در سیستمش وجود داشته، از شما کمک خواسته؟ برای ما در مورد تجربیات جالب یا عجیب خود در ارتباط با ویروس‌ها، بنویسید.

برگرفته از نگهبان

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی