تبیان، دستیار زندگی
نتیجه سه فصل درس خواندن، یک کارنامه است و چند کتاب درس و البته ذهنی که می تواند آموخته ها را نگهداری یا فراموش کند. نتیجه یک فصل تعطیلی چیست؟ از سفرهایی که می رویم، از بازدید موزه ها و مکان های دیدنی شهرمان، از کوه و تفریحات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشتن، لذت ماندگاری است
نوشتن، لذت ماندگاری است

نتیجه سه فصل درس خواندن، یک کارنامه است و چند کتاب درس و البته ذهنی که می تواند آموخته ها را نگهداری یا فراموش کند.

نتیجه یک فصل تعطیلی چیست؟

از سفرهایی که می رویم، از بازدید موزه ها و مکان های دیدنی شهرمان، از کوه و تفریحات جمعی تابستانی مان، جز تفریح چه می ماند؟

اگر بتوانیم از هر سفر و بازدیدی گزارشی بنویسیم، لذت آن سفر ماندگار می شود. تا وقتی آن گزارش هست، ما در آن سفریم و این جادوی جذاب گزارش نویسی است.

می توانید تابستانتان را گزارش کنید. اگر سفر می روید گزارش سفر و اگر در شهرتان هستید از محل های دیدنی شهرتان گزارش بنویسید و برای ما بفرستید.

قبل از این که دست به کار شوید بهتر است درباره این دو گزارش یعنی گزارش از محل و گزارش سفر چیزهایی بدانید به دردتان می خورد، مطمئن باشید.

گزازش در واقع بیان تشریحی یک رویداد یا موضوع است که با تفسیر و توصیف و تحقیق، کامل و خواندنی می شود.

گزارش به دو دسته گزارش خبری و غیر خبری تقسیم می شود و گزارش غیرخبری هم انواعی دارد که گزارش از محل، یکی از آنهاست.

این نوع گزارش اگر از یک نمایشگاه باشد در عین حال می تواند گزارش روز هم باشد، اما اگر از یک موزه یا محل تاریخی باشد، گزارش از محل است و برای نگارش آن باید توجه داشته باشید در مسائل جزئی و کم اهمیت زیاد ریزبینی نکنید، بخشی از آن محل را پررنگ تر کنید و به عنوان سوژه اصلی در نظر بگیرید. البته چون گزارش می نویسید و نه یاد داشت شخصی، می توانید از عنصر زمان هم استفاده کنید و ویژگی تازه ای را در آن محل پیدا و به گزارش خود اضافه کنید.

نوشتن، لذت ماندگاری است

گزارش سفر گاهی شبیه گزارش از محل می شود و گاهی شبیه سفرنامه. در گزارش سفر، اصل سفر کردن شماست اگر می خواهید گزارش سفرتان تبدیل به سفرنامه نشود، بهتر است دقت کنید که سفرنامه نویس همه مشاهدات و اطلاعات خود را می نویسد، اما در گزارش سفر، نیازی به نوشتن همه مشاهدات نیست و باید براساس سوژه تان دست به انتخاب بزنید.

در گزارش سفر هم، مثل دیگر انواع گزارش، نیازی نیست مخاطب حضور پررنگ شما را حس کند. در این نوع گزارش، خواننده و مخاطب بیشتر با مطلب همراه می شود.

به هر حال ، با کمی دقت می توانید از سفرها و گردش های تابستانی تان آثار به یاد ماندنی تولید کنید که هم تجربه نوشتنتان بیشتر شود و هم لذت آن را بچشید.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.