تبیان، دستیار زندگی
مگر یک عده که از استشمام این عطر محروم می مانند :کسانی که حرمت پدر و مادر را رعایت نکرده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مثل گل بویش کنید

بو کردن گل

شأن و منزلت والدین نزد خداوند چنان گرامی و ارزشمند است که امام سجاد (ع ) رعایت حقوق آنان را به فرزندان یادآور می شود . به دلیل نزدیکی و پیوند صمیمانه ای که معمولأ بین پدر و مادر و فرزندان وجود دارد ، برخی ممکن است در روابط روزمره خود ، کمتر متوجه حریم والدین باشند . آموزه های اسلامی بر حفظ این حد و مرز تاکید می کند و به فرزندان متذکر می شود که احترام پدر و مادر را پاس بدارند . ازجمله اینكه آنها را به اسم ( كوچك ) صدا نزنند ، در راه رفتن بر آنها پیشی نگیرند و یا هنگامی كه پدر و مادر ایستاده اند ، در مقابلشان ننشینند .

بر فرزندان لازم است كه نیازها و خواسته های پدر و مادر را برآورده کنند . عالمان اسلامی بر این نظر هستند كه اگر پدر و مادر از نظر مالی دچار مشکل شوند ، بر فرزندان واجب است به یاری آنها بشتابند .  ( اشاره به آیه 180 سوره بقره )

یاری و حمایت

امام صادق (ع) می فرماید : « در روز قیامت ، خداوند پرده ای از پرده های بهشت را کنار می زند و همه افرادی که در صحنه محشر حاضرند ، عطر بهشت را از مسیر پانصد سال راه استشمام می کنند ، مگر یک عده که از استشمام این عطر محروم می مانند . سؤال شد آن عده چه کسانی هستند ؟ حضرت فرمود : کسانی که حرمت پدر و مادر را رعایت نکرده اند و با والدین قطع رابطه کرده اند . » بحار ج 62

تکریم پدر و مادر در زندگی دنیوی و اخروی فرزندان تاثیر تعیین كننده ای دارد . از جمله این آثار ، افزایش طول عمر است . از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده است : « کسی که میل دارد در دنیا عمر طولانی داشته باشد ، نسبت به پدر و مادرش نیکوکار باشد . » آن حضرت در جایی دیگر ، به برخی دیگر از آثار احترام والدین اشاره می کند و می فرماید : « کسی که برای من تضمین کند نیکوکاری و خدمت به پدر و مادر و صله رحم را انجام دهد ، من برای او چند چیز را تضمین می کنم :‌ مال و ثروت زیاد ، عمر طولانی ، و سوم ، محبوبیت درمیان اقوام و خویشان خود »

بنا برآنچه در نظام آفرینش تدوین شده ، هر عملی ، واكنش مناسب خود را به دنبال دارد . لذا نتیجه نیکویی به دیگران ، دریافت نیکی است و نتیجه بدی به دیگران ، دریافت بدی است . اگر فرزندی به پدر و مادر خود نیکی کند ، فرزندانش در آینده به او نیکی خواهند کرد . آثار اخروی احسان به والدین نیز زیاد است . پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید : « اگر انسانی شب را درحالی به صبح آورد که پدر و مادرش از او راضی باشند ، خداوند دو در از درهای بهشت را به روی او می گشاید و اگر یکی از آنها از او راضی باشند ، یکی از درهای بهشت به رویش گشوده می شود . »

تکریم پدر و مادر در زندگی دنیوی و اخروی فرزندان تاثیر تعیین كننده ای دارد . از جمله این آثار ، افزایش طول عمر است .

در مقابل ، گستاخی دربرابر والدین و بی ادبی به آنها ، همه اعمال و رفتار خوب را ضایع می کند و فرد به عاق والدین دچار می شود . امام سجاد در بخشهایی از نیایشهای خود می گوید:

« خدایا ،  صدایم را دربرابرشان آهسته و سخنم را خوشایند و خویم را نرم نما و دلم را نسبت به آنان مهربان کن و مرا با ایشان سازگار و بر آنان رحیم گردان ... خدایا ؛ مرا موفق بدار که شکر گزار رحتمهای آنها در دوران تربیت خود باشم . »

امام سجاد (ع ) در ادامه نیایشهای خود ، از خداوند می خواهد اطاعت پدر و مادر را برایش ، شیرین تر از بستر برای فردی قرار دهد كه كم خوابیده است . زیرا برای كسی که دچار کم خوابی است ، چیزی شیرین تر از یک بستر راحت نیست . همچنین از خدا می خواهد كه اطاعت والدین را چنان برایش گوارا کند که آب خنک برای یک انسان تشنه ، محبوب و گواراست . با چنین روشی است که می توانیم اطاعت و خواسته های پدر و مادر را بر خواهشهای نفس خویش مقدم بداریم .  امید آنکه ما نیز به پیروی از امام سجاد (ع ) نیکوترین رفتار را با پدر و مادر خود داشته باشیم .

صدای جمهوری اسلامی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

تک فرزندی، نیاز یا اجبار زمانه؟

آغوش تو سرزمین آرامش

هیچ وقت از من جدا نشو

با تو بزرگ می شوم...پدر

تقدیم به مامانای مهربون

به نام پدر

کودکانی که پدر و مادرند

آینه تمام نمای والدین

یک ارتباط عاشقانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.