تبیان، دستیار زندگی
سخنرانی‌های سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان به عنوان اولین رهبر عربی در 30 سال اخیر، اذهان عمومی در اسرائیل را تحت تاثیر قرار داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرائیل تحت تاثیر سخنان نصرالله

سخنرانی‌های سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان به عنوان اولین رهبر عربی در 30 سال اخیر، اذهان عمومی در اسرائیل را تحت تاثیر قرار داده است.


سید حسن نصرالله

هاآرتص گزارش داد، یکی از مقامات ارشد نظامی بخش اطلاعات ستاد کل ارتش اسرائیل در قالب مطالعات دوره تحصیلات تکمیلی خود در دانشگاه حیفا، موضوع سخنرانی‌های نصرالله و تاثیرگذاری آن بر اسرائیلی‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این افسر اسرائیلی معتقد است، سید حسن نصرالله اولین رهبر عربی در 30 سال اخیر پس از جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر در دهه 1960 است که سخنانش بر اذهان عمومی اسرائیلی‌ها به شدت تاثیر گذاشته است.

در این تحقیق که تنها به اسم کوچک این مقام نظامی اسرائیلی، رانن، اشاره شده است، 10 سخنرانی نصرالله که در خلال جنگ سال 2006 میلادی اسرائیل علیه لبنان پخش شده، بررسی شده است.

وی خاطر نشان کرد: از آنجاییکه اسرائیلی‎ها قصد داشتند نصرالله را ترور کنند، تنها کنفرانس مطبوعاتی وی در اولین روز از جنگ 33 روزه پخش شد و دیگر سخنرانی‌های وی به صورت ضبط‌ شده در شبکه‌های تلویزیونی کشورهای عربی پخش می‌شد.

در این سخنرانی‌ها که در جریان درگیری از سوی اسرائیل پوشش داده می‌شد، رهبر مقاومت لبنان از همبستگی ملت لبنان، ضعف ارتش و رهبری سیاسی اسرائیل و تاکید بر حق مقاومت مسلحانه لبنان علیه اسرائیل سخن می‌گفت.

سرهنگ رانن در ادامه گفت: "سخنرانی‌های نصرالله به دنبال درک وی از روند جنگ و براساس اطلاعاتی کامل ایراد می‌شد."

رانن که پیش‌تر در بخش مطالعات اطلاعاتی ارتش اسرائیل از مقامات عالی رتبه بود، معتقد است اگر تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی این سخنرانی‌ها را در آن زمان بررسی می‌کردند، سخنرانی‌های نصرالله می‌توانست هشداری برای آن‌ها در روند جنگ به شمار آید.

سرهنگ رانن معتقد است که جنبش مقاومت پس از جنگ سال 2006 میلادی توانسته اعتبار خود را در میان مردم لبنان حفظ کند.

منبع : press tv

بخش هنرمردان خدا - سیفی