تبیان، دستیار زندگی
کافی است بار و بندیلتان را جمع کنید و برای گذراندن یک تعطیلی یکی دو روزه راهی قزوین شوید. نه! این بار قرار نیست از قلعه شگفت انگیز الموت بگوییم چرا که قطعا تماشای این قلعه در فهرست گردشگری این سفرتان خواهد بود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دریاچه اوان، زیبای خفته الموت

دریاچه اوان

اگر در حوالی پایتخت یا شهرهای شمالی کشور زندگی می کنید، بهترین گزینه شما برای سفری یک روزه در تعطیلات داغ این روزها، شهر قزوین است. کافی است بار و بندیلتان را جمع کنید و خود را برای یک روز گشت و گذار در طبیعت قزوین آماده کنید. قزوین با دریاچه اوان، قلعه الموت و طبیعت زیبای ارتفاعاتش حرف های زیادی برایتان خواهد داشت! دریاچه اوان بعد از قلعه الموت معروفترین میراث طبیعی قزوین به شمار می رود. دریاچه ای که در نیمه‌های شمالی الموت و در دامنه‌های خشچال، مانند زمردی درخشان می‌درخشد و با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌كند. این دریاچه تنها از آب چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌كند و بخش ناچیزی از آن هم هنگام بارندگی تامین می‌شود.

دریاچه اوان در تابستان پذیرای شناگران و قایق‌سواران است، در پاییز مأمن پرندگان مهاجری مثل قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به یخ‌زدن سطح آن باب طبع اسكی‌بازانی که به دنبال یک تجربه لذتبخش هستند!

دریاچه اوان

آب این دریاچه به حدی صاف و زلال است كه در فصل تابستان در محل ماهیگیری می‌توان ماهی‌ها را كه در عمق كمی از سطح آب شنا می‌كنند، دید. هرچند كه بی‌توجهی برخی ماهیگیران، مسافران، گردشگران و قایقرانان باعث آلودگی سطحی بخش‌هایی از آن شده است.

اما هنوز هم این دریاچه زلال در تابستان پذیرای شناگران و قایق‌سواران، در پاییز مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به یخ‌زدن سطح آن باب طبع اسكی‌بازانی که به دنبال یک تجربه لذتبخش هستند!

این دریاچه كه رسماً به‌عنوان یكی از مناطق پرجاذبه گردشگری جهان شناخته شده غیر از آبرسانی به گونه‌های درختی دست‌كاشت نظیر بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو و گیاهان علفی مانند گون، كنگر، شیرین‌بیان، گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه را هم در حوزه آبخیز داری خود نگاه داشته است.

بد نیست بدانید كه همین دریاچه و محیط پیرامون آن، زیست‌بومی طبیعی برای پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه‌گوش (گربه وحشی)، انواع عقاب‌ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، كبك، فاخته، داركوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشك‌سانان، قورباغه، لاك‌پشت و خرچنگ به وجود آورده است

هرچند كه برخی از این گونه‌ها همچون كل و بز به علت شكار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان كاهش چشمگیری یافته‌اند اما هنوز هم این زیست‌بوم، محیطی امن برای ساكنانش محسوب می‌شود.

دریاچه اوان

اما برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیر اصلی الموت حدود 10 كیلومتر دور شوید و از جاده‌ای آسفالته به روستای زرآباد برسید. در كنار این روستا دریاچه مستطیل شكل اوان پیداست، این دریاچه همچنین در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد قرار دارد.

اگر گذارتان به اوان افتاد بد نیست بدانید که علاوه بر اقامتگاه های قزوین، فضای كافی هم برای چادر زدن جهت استراحت در طبیعت وجود دارد. علاوه بر این می توانید روی خانه های اجاره ای روستاهای اطراف هم حساب کنید تا سفرتان رنگ و بوی اکوتوریستی بیشتری بگیرد!

مطالب مرتبط:

با عکس ها به دریاچه اوان سفر کنید


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی