تبیان، دستیار زندگی
این داستان را ثابت بنانى تعریف کرده و می‌گوید: من به همراه عدّه‏اى از مومنان بصره همچون ایوب سجستانى، صالح مرى، عتبه غلام، حبیب فارسى‏ و مالك بن دینار به حج مشرف شده بودم. چون به مكّه رسیدیم متوجّه‏كمبود آب شدیم. كمبود بارندگى موجب تشنگى بیش از حد مردم شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدایا اگر مرا دوست داری باران بفرست

امام زین العابدین

این داستان را ثابت بنانى تعریف کرده و می‌گوید: من به همراه عدّه‏اى از مومنان بصره همچون ایوب سجستانى، صالح مرى، عتبه غلام، حبیب فارسى‏ و مالك بن دینار به حج مشرف شده بودم. چون به مكّه رسیدیم متوجّه‏كمبود آب شدیم. كمبود بارندگى موجب تشنگى بیش از حد مردم شده بود.

مكیان و زائران خانه حق، به ما التماس كرده و مى‏خواستند كه آبشان ‏دهیم. آنگاه ما به كعبه رفتیم و طواف كردیم و با خضوع و زارى در كنارخانه كعبه به دعا پرداختیم امّا دعاهایمان اجابت نشد. ما در همین حال وهوا بودیم كه ناگهان جوانى كه حزن و اندوه از چهره‏اش مى‏بارید، نمایان‏شد. چند بار به گرد كعبه طواف كرد و آنگاه به سوى ما آمد و گفت:

اى مالك بن دینار و اى ثابت بنانى و اى ایوب سجستانى و اى صالح‏مرى واى عتبه غلام و اى حبیب فارسى و اى سعد و اى عمر و اى صالح‏اعمى و اى رابعه و اى سعدانه و اى جعفر بن سلیمان!

ما گفتیم: بفرمایید اى جوان. پرسید: آیا در میان شما یكى نیست كه‏خداوند او را دوست بدارد؟ گفتیم: اى جوان بر ما دعا كردن است و بر او اجابت گفتن. گفت: از كعبه دور شوید كه اگر در میان شما یك تن بود كه‏خدا او را دوست مى‏داشت دعایش را پاسخ مى‏گفت.

سپس خود به كعبه در آمد و به سجده بیفتاد. مى‏شنیدم كه در سجده‏اش ‏مى‏گفت: سرورم تو را به‏محبّتت به ‏من سوگند، مكّیان ‏را از باران ‏سیراب كن.

ثابت گوید: هنوز سخنش تمام نشده بود كه باران همچون دهانه‏هاى‏مشك باریدن گرفت. پرسیدم: اى جوان! از كجا دانستى كه خداوند تو را دوست دارد؟!

فرمود: اگر او مرا دوست نمى‏داشت به زیارت خودش فرا نمى‏خواند. پس چون مرا به دیدار خویش نایل گردانید دانستم كه دوستم دارد. بنابراین او را به محبّتش به من سوگند دادم و او هم دعایم را اجابت فرمود. سپس از ما دور شد و این ابیات را خواند:

مَنْ عَرَفَ الرَّبَّ فَلَمْ یُغْنِهِ‏               مَعْرِفَةُ الرَّبِّ فَذاكَ الشَّقى

هر كه پروردگار را شناخت و شناخت خداوند او را بى نیاز نساخت، تیره روز و بدبخت است.

ما ضرّ فِى الطَّاعَةِ ما نالَهُ‏          فی طاعَةِ اللَّهِ وَماذا لَقى

آنچه او در راه طاعت خداى انجام داده و آنچه در این راه دیده است؛ بر طاعت وى‏چه زیانى رساند؟

ما یَصْنَعُ الْعَبْدُ بِغَیْرِ التُّقْى‏        وَالْعِزُّ كُلَّ الْعِزِّ لِلْمُتَّقى

بنده جز تقوا چیزى فراهم نسازد چرا كه عزت همه از آن پرهیز كار است.

پس گفتم: اى مكیّان این جوان كه بود؟ گفتند: على بن الحسین بن على‏بن‏ابى‏طالب‏علیهم السلام.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


زندگانى امام سجّادعلیه السلام، سید محمد تقی مدرسی،‌ به نقل از بحار الانوار، ج‏46، ص‏53 - 51.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.