تبیان، دستیار زندگی
نوعی ارتباط اجباری بین دو یا چند چیز است که ظاهراً هیچ ارتباطی با هم ندارند. وقتی ما دو یا چند چیز را که رابطه ای با هم ندارد به هم مربوط می کنیم مفهوم تازه ای به وجود می آید که موجب پیدا کردن ایده و تفکر خلاق می گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاق شدن چه آسان!

حل مسئله

امروزه خلاقیت برای کمتر کسی است که نا آشنا باشد و کمتر پدر و مادری هست که در تربیت فرزند خود به این واژه و ورودش به کیفیت تربیت فکر نکرده باشد . در تعریف از خلاقیت نوعی از تفکر به نام واگرا مورد اهمیت قرار می گیرد که اشخاص در این نوع تفکر تشویق می شوند تا برای هر مسئله راه حل های گوناگونی را خلق کنند و یاد بگیرند که تنها به یک راه حل اکتفا نکنند. یکی از حسن های تقویت خلاقیت ایجاد روحیه پشتکار و به تعویق انداختن ناامیدی است . کودکان خلاق از استقلال خوبی برخوردارند و معمولا به جای وابستگی و پرخاشگری و نق زدن های مکرر فکر میکنند .

نوجوانان خلاق براحتی می توانند بحران ها و مسایل پیش رو را از میان بردارند و یا حد اقل در مواجهه با آنها بر خود مسلط شوند . در ادامه روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که می تواند به پرورش و تقویت خلاقیت در اقراد بیانجامد.

روش فهرست خصوصیات

در این تکنیک خلاقیت به موضوع به شکل کلی نگاه نمی کنیم بلکه آن را به اجزایی کوچکتر تقسیم می کنیم و به هر کدام جداگانه می پردازیم. در این روش فرد فهرستی از صفات مختلف یک شیء یا ایده را آماده می کند و سپس هر صفت را به صورت جداگانه بررسی می کند. این روش را می توان هم برای موضوعات ساده و هم پیچیده استفاده کرد. مثلا می توان مشکل ساده ای مانند خودکار، کیف و غیره را در نظر گرفت. آن گاه کلیه ویژگی های آن مانند: اندازه، رنگ، کاربردهای دیگر و ... را به صورت فهرست نوشت. آنگاه هر خصوصیت را بررسی کرده و راه هایی را که بتوان آن خصوصیت را اصلاح کرده و یا تغییر داد و آن را بهبود بخشید جستجو کرد. با تقسیم مسئله به اجزا آن می توان به ایده های بیشتر و بهتری دست یافت و مسئله را از ابعاد مختلف بررسی کرد. این روش را می توان در مورد مسائل انسانی هم به کار برد. مثلاً وقتی که می خواهیم مشکلات عدم سازگاری در کودکان و نوجوانان را بررسی کنیم؛ در این جا نیز اجزاء مسئله را مشخص می کنیم سپس برای هر جزء فهرستی از خصوصیات تهیه کرده و سپس راه حل ها و ایده هایی را که می توان جهت بهبود موقعیت مورد استفاده قرارداد را یادداشت می کنیم.

کودک

روش ارتباط اجباری

این روش که توسط چارلزاس واتینگ طراحی شده است نوعی ارتباط اجباری بین دو یا چند چیز است که ظاهراً هیچ ارتباطی با هم ندارند. وقتی ما دو یا چند چیز را که رابطه ای با هم ندارد به هم مربوط می کنیم مفهوم تازه ای به وجود می آید که موجب پیدا کردن ایده و تفکر خلاق می گردد. این روش بر طبق این اندیشه است که هر فکر یا شی ترکیب جدیدی از چیزهای قبلی است. بهترین راه برای استفاده از این تکنیک کشیدن یک جدول است اشیاء و یا افکار در سمت چپ جدول به ترتیب نوشته می شود و اشیاء و تصورات دیگر در بالای جدول نقطه تلاقی هر کدام می تواند ایده ای جدید باشد. به طور مثال جدول زیر نمونه ای از ارتباط اجباری است.

ساعتکتابمیز
سبدی دارای ساعتسبدی شبیه کتابمیزی به شکل سبدسبد
ساعتی به شکل بادمجانکتابی به شکل بادمجانمیزی به شکل بادمجانبادمجان
ساعتی به شکل توپکتابی به شکل توپمیزی به شکل توپتوپ

این روش روشی ساده و جذاب برای ایده برداری است و به خصوص برای کودکان مناسب است چون می تواند به شکل بازی و سرگرمی اجرا شود و همچنین می تواند موجب خلاق تر شدن ذهن آنها و ابداع چیزهای تازه توسط آنان گردد مثل اختراع یک سرگرمی تازه یا ترکیب وسایل سرگرمی با بازی های متفاوت یا بوجود آوردن غذایی جدید از ترکیب غذاهای قبلی.

کریمی -ماهنامه کودک

خانواده و زندگی - تنظیم و تغییر برای تبیان : کهتری

کتاب راه های پرورش خلاقیت را در کتابخانه تبیان بیابید و بخوانید.

مقالات مرتبط

خلاقیت و یادگیری در کودکان

خلاقیت را در بچه‏هایتان درك و تقویت كنید !

آیا تخیل جرم است؟

خلاقیت برتر از پر هوشی

بازیگوشی، به مقدار لازم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.