تبیان، دستیار زندگی
سقف قراردادها ؛ این بار هم این قانون نتوانست مرهمی بر درد گرانی قیمت های بی رویه فوتبال ایران باشد ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشکی به نام سقف قرارداد!

جانواریو و خسرو حیدری

سقف قراردادها ؛ این بار هم این قانون نتوانست مرهمی بر درد گرانی قیمت های بی رویه فوتبال ایران باشد.

به رغم ابلاغیه وزیر صنایع و معادن و به رغم صحبت های یکی از مدیران لیگ برتری درباره ناراحتی رئیس جمهور از پرداخت های سرسام آور به بازیکنان فوتبال ، قراردادهای نجومی امسال هم برای انتقال بازیکنان مختلف به ثبت رسید درحالی که هنوز هم ادعا می شود هیچ بازیکنی حتی ریالی بالاتر از سقف تنظیم شده نگرفته است.

طرح این ادعا درحالی است که حتی بسیاری از بازیکنان لیگ برتری در مصاحبه های شان از رقم های دریافتی شان پرده برداشته اند. قراردادهای جنجالی چهره های شاخص لیگ برتر چون جانواریو و خسرو حیدری جنجال های زیادی به پا کرد و این درحالی است که فدراسیون فوتبال همچنان ادعا دارد سقف قراردادها در برگه های ثبت شده رعایت شده اند.

ماجرا اینگونه است که بسیاری از این بازیکنان قراردادهایی شامل کارانه دارند . کارانه هایی که در برگه اصلی ثبت نمی شود اما گاه رقم دریافتی این بازیکنان را حتی تا سه برابر هم بالا می برد.

عزیز محمدی : نگذاشتیم کسی تخلف کند

« هیچ تخلفی صورت نگرفته است.» این جمله را رئیس سازمان لیگ می گوید . عزیز محمدی در پاسخ به این پرسش که به رغم همه ادعا ها ، سقف قراردادها رعایت نمی شود گفت:« هیچ قراردادی را بالاتر از سقف ثبت نکرده ایم ، اما این طور نیست که فکر کنید قراردادها صوری شده اند. شک نکنید که اگر تخلفی ببینیم به شدت برخورد می کنیم. شاید عده ای فکر کنند می روند و قراردادهای ظاهری می بندند و همه چیز تمام می شود اما بدون شک ، خیلی از این قراردادها به مشکل می خورند و کارشان به کمیته انضباطی ما کشیده می شود.

عزیز محمدی رییس سازمان لیگ برتر

آن موقع است که هم با بازیکن و هم با تیم متخلف برخورد می کنیم. » او البته راهکار دیگری هم طرح می کند:« این تیم ها دولتی هستند و باید در مجامع شان پاسخگو باشند. ما این سقف را به همه نهادها اعلام کردیم و امیدواریم که جلوی تخلف در تیم ها گرفته شود.» رئیس سازمان لیگ به آنچه می گوید اعتقاد دارد اما به واقع این اتفاق رخ خواهد داد؟ عزیزمحمدی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما می گوید:« ما رسالت مان را انجام دادیم. این دیگر مدیران هستند که باید پایبند به قانون باشند. اگر تخلف کنند ضررش بیش از ما برای خودشان است که بدنام می شوند. »

کنگانی: ما هم پول داشتیم تخلف می کردیم!

اما آیا به واقع سقف قراردادها رعایت می شود؟ این پاسخی است که برای دانستن حقیقتش تنها کافی است با مدیران تیم های فقیر دولتی صحبت کنیم. حسینی کنگانی مدیرعامل شاهین بوشهر یکی از کسانی است که معتقد است سقف ها رعایت نمی شوند. او در این باره می گوید:« به نظر شما چقدر سخت است که بدانیم قراردادها زیر میزی شده اند. به بازیکنان مختلف زنگ بزنید یا در همین صفحات روزنامه ها بخوانید تا متوجه شوید هیچ بازیکنی با این ارقام ، قرارداد نمی بندد. تیمی مثل تیم ما که پول ندارد باید پایبند به سقف قراردادها باشد و نمی تواند بازیکن اسمی هم بخرد . ولی این را با صراحت می گویم که اگر ما هم پول داشتیم بازیکن می خریدیم و این عرف را زیر پا می گذاشتیم.»

آجورلو: تعیین سقف غیر حرفه ای است

مصطفی آجورلو ، مدیرعامل باشگاه استیل آذین تهران یکی از مدیرانی است که بارها خودش و تیمش متهم شده اند به شکستن سقف قراردادها. او که امسال نه تنها بازیکنان بزرگ تیمش را حفظ کرده که توانسته است چهره های بزرگی را هم از تیم های لیگ برتری جذب کند. بازیکنانی که می گویند خیلی از آنها قراردادهایی بالاتر از سقف داشته اند . با این وجود مدیر باشگاه متمول تهرانی این ادعا را رد می کند. او در این باره می گوید:« البته ما تیمی خصوصی هستیم اما بسیاری از پرداخت های مان به مراتب معقول تر از دیگر باشگاه های لیگ برتر بوده است. نمی خواهم بگویم سقف قراردادها را رعایت کرده ایم یا از آن عبور کرده ایم اما این را سازمان لیگ باید بپذیرد که کارشان غیر حرفه ای بوده و نمی توان برای بازار عرضه و تقاضا سقفی تعیین کرد. »

انصاری فرد

حسن انصاری فرد: سقف قرارداد؟ شوخی می کنید!

درحالی که آجورلو بحث رعایت سقف قراردادها را نه تائید می کند و نه تکذیب ، محمد حسن انصاری فرد مدیر باشگاه راه آهن ایمان دارد که هیچ یک از تیم های متمول به سقف های اعلام شده پایبند نبوده اند. او در این باره می گوید:« بیایید یکبار دیگر روند قراردادها را مرور کنیم . بازیکنی داشتم که برای حفظش حاضر بودم حتی بالاتر از سقف بپردازم اما بازیکن در تیم ما نماند چون پول بهتری می گرفت.

این اتفاق امسال زیاد رخ داده است . باید باور کنیم حقیقت همان چیزی است که در روزنامه ها نوشته می شود نه برگه هایی که در هیات ها ثبت می شوند. تیمی مثل ما سه میلیارد بودجه دارد قراردادهایش 60 میلیون پایین تر از سقف می شود اما تیمی که بودجه اش 5 برابر از ما بیشتر است با هزینه های جاری یکسان ، تمام پولش هم هزینه می شود ، خرج جذب ستاره هایی می شود که ما به رغم تهرانی بودن ، نمی توانیم آنها را بخریم. خودمان را که نمی توانیم فریب بدهیم. وقتی با پول برابر یک بازیکن ، شهرستان را ترجیح می دهد یعنی یک جای کار می لنگد. با این تعریف من معتقدم قراردادها به دو شکل تنظیم می شوند. البته عده ای اسم پاداش روی این قراردادها گذاشته اند. این چه شکل پاداشی است که رقمش 2 برابر قرارداد اصلی می شود؟»

 تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری