چادری برای دختران مشکلپسند
اشاره:
معصومه كریمیزاده، طراح چادر «جلابیب» از پوششی سخن می گوید که در عین داشتن قابلیتهای متنوع برای بانوان شاغل و دغدغه دار، بدن نما، تنگ و چسبان نبوده و توانسته توجه انبوهی از بانوان و دختران مشکل پسند را به خود معطوف نماید.
«جلابیب» که نامی ملهم و برگرفته از آیات قرآن است به عنوان اولین اثر ابتکاری طراحی لباس در کتابخانه ملی به ثبت رسیده و از سوی معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشمول قانون حمایت حقوق مالکیت معنوی است.
در گفتگوی زیر، معصومه كریمیزاده، طراح چادر "جلابیب" از راحتی و قابلیتهای ویژه این مدل پوشش و نیز اقبال انبوه متقضیان داخلی و خارجی به آن سخن می گوید.
چه عاملی باعث شد تا این نوع پوشش را طراحی كنید؟
كریمیزاده: در آیهای از قرآن آمده است " ای پیامبر به همسرانت، دخترانت و زنان مؤمن بگو جلبابهای خود را فرو افكنند تا به خوبی (پاكدامنی) شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده و مهربان است. " شأن نزول آیه به این ترتیب است كه در آن ایام زنان مسلمان به مسجد میرفتند و پشت سر پیامبر (ص) نماز میگذاردند، هنگام شب موقعی كه برای نماز عشاء میرفتند، برخی از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها مینشستند و با مزاح و سخنان ناروا، آنها را آزار میدادند و مزاحم آنان میشدند؛ آیه فوق نازل شد و به آنها دستور داد كه حجاب خود را به طور كامل رعایت كنند تا به خوبی (پاكدامنی) شناخته شوند و كسی بهانه مزاحمت پیدا نكند؛ در واقع با تأسی از این آیه، جرقه طراحی این چادر در ذهنم زده شد.
جلابیب به چه معناست؟
كریمیزاده: جلابیب واژهای قرآنی است؛ طبق آیه 59 سوره احزاب از ماده جلباب میآید و به معنای روسری بلند، مقنعه و پیراهن گشاد است همچنین طبق تفسیری كه آیتالله جوادی آملی در مورد آیه جلابیب داشتهاند، اگر نامی بهتر از جلابیب بود خداوند آن را در قرآن میآورد و اگر حجابی بهتر از جلابیب بود حضرت فاطمه زهرا (س) از آن استفاده میكردند؛ از آنجایی كه جلابیب حضرت زهرا (س) چادری سر تا سری بوده و چادرهای عادی ما به عقیده بنده بیشترین شباهت را به جلابیب حضرت زهرا(س) دارد، در صدد آمدم تا چادری را طراحی كنم كه بیشترین شباهت را به چادرهای عادی داشته باشد، ضمن آنكه در حال حاضر زنان با مسئولیت مادری و اشتغالی كه در خارج از منزل دارند، احتیاج به یك حجاب كامل در چهارچوب دین و همراه با عرف جامعه و در عین حال دارای خصوصیات و ویژگیهایی كه آسودگیهایی را برای بانوی مقید ایجاد كند، دارند.
داشتن جیبهای مخفی در پایین قفسه سینه، آستین مخفی دارای زیپ مخفی برای گرفتن وضو ، وجود پارچهای شبیه مقنعه یا مقنعه سرخود، وجود آستین به عنوان ساق دست همچنین آستینی زمستانی در فصل سرما، داشتن زیپ مخفی در قسمتی از جلوی چادر برای شیردهی و بستن ساك آغوشی برای مادرانی كه نوزاد خود راحمل میكنند، همچنین وجود محفظهای برای دسترسی به كیف و تلفن همراه از جیب داخل چادر و ... برخی از مزایای این چادرند
آیا طرح شما مورد استقبال مردم قرار گرفت؟
كریمیزاده: پس از طراحی این چادر، با استقبال بسیار دوستان و آشنایان روبرو شدم، در واقع هر یك از دوستان كه این چادر را مشاهده میكرد، متقاضی آن برای استفاده در خارج از منزل میشد؛ 2 ماه پس طراحی چادرهای جلابیب، برای نخستین بار در چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم به صورت گسترده، این طرح برای عموم نمایش داده شد كه در این نمایشگاه، حدود 200 سفارش قبول شده و همانجا بود كه چادرهای جلابیب در بین مردم معروف شد.
نخستین مشكل شما برای تولید انبوه این چادرها چه بود؟
كریمیزاده: با توجه به اینكه در رشته الهیات تحصیل كردهام، بسیاری از افراد بنده را شایسته این نمیدانستند كه در طراحی لباس طرحی را داشته باشم، البته به دلیل اینكه در آن زمان كه طرح چادرهای جلابیب را در دست داشتم، خود و همسرم هر دو دانشجو بودیم، همچنین وجود دو فرزند خردسالم اجازه فكر كردن به تولید انبوه را نمیدادند ولی با این وجود طرح را به بسیاری تولیدكنندگان داخلی، نشان دادم و تمام طرح را سانتیمتر به سانتیمتر توضیح دادم، همچنین الگوی طرح را در اختیار آنها قرار دادم، این تولیدكنندگان پس از خراب كردن حدود 200 پارچه چادری، ادعا كردند كه طرح چادرهای جلابیب، بسیار پیچیده است و نمیتوانند طرح را تولید كنند، در نهایت خواستند طرح را سادهتر كنم!
شما این گفتهها را پذیرفتید؟
كریمیزاده: به دلیل استقبال و شیرینی لذتی كه این پوشش برای افرادی كه از این چادرها استفاده كرده بودند، به همراه داشت و با وجود تمام مشكلات موجود از لحاظ مالی با هزینه اندك و شخصیام تولید انبوه چادرهای جلابیب را آغاز كردم.
از چه طریقی برای تبلیغ چادرهای جلابیب اقدام كردید؟
كریمیزاده: به توصیه برخی دوستان، در چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم و برای جذب تسهیلات جهت تولید انبوه و تبلیغ این چادرها، همچنین در دسترس قرار گرفتن چادر برای همگان و البته به منظور تقاضای حمایتهای مادی و معنوی در جهت ترویج حجاب و عفاف از مسئولان كشور در این نمایشگاه غرفهای را دایر كردیم ولی پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم اجازه داشتن غرفه به چادرهای جلابیب داده نشد و هنگامی كه دلیل این افراد را خواستار شدیم به ما گفتند كه چرا شما در نمایشگاه سال قبل از مسئولان تقاضای حمایت كرده بودید، به همین جهت دیگر اجازه حضور در نمایشگاه را ندارید.
در نمایشگاه قرآن هیچ نوع چادری تبلیغ نشد یا به شما اجازه تبلیغ ندادند؟
كریمیزاده: البته در همان سال،حضور پررنگ چادرهای تنگ و نامناسب و عرضه چادرهای رنگی جهت استفاده در خارج از منزل با طراحی تنگ و چسبان در نمایشگاه تبلیغ میشد این امر باعث آزرده خاطر شدن خاطر مقیدین به حجاب و عفاف شد چرا كه نمایشگاه قرآن كه محلی برای ترویج مظاهر عفاف و دین است نباید آلوده به چنین حجابهایی با نمادهای رنگین و زینتی و تبرجزایی كه دور از شأن قرآن كریم است، باشد؛ این اتفاق در حالی رخ داد كه حجاب قرآنی، كامل و مورد علاقه بانوان مقید به عفاف پشت درهای بسته نمایشگاه ماند؛ در واقع دبیر پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم با بیمهری نسبت به این چادرها مانع از حضور ما در نمایشگاه شد.
هدف شما از پیگیری برای شناسایی جلابیب به مردم چیست؟
كریمیزاده: با توجه به اینكه، چادرهای جلابیب بر اساس یك نیاز واقعی و نه یك نیاز فانتزی طراحی شده به منظور مقابله با ترویج بیرویه مانتوییهایی كه تنها بدحجابی را وارد جامعه میكنند، تصمیم به تبلیغ این چادرها داشتم دخترك دبستانی كه میخواهد محجبه شود، فردی كه تازه مسلمان شده یا شخص بدحجابی كه میخواهد حجاب خود را با چادر كامل كند، نه با تبرجزایی، زینت و مدلهای فانتزی كه دردی را دوا نكرده و فقط امنیت اجتماعی و فردی زنان را پایین میآورد؛ به دنبال حجابی سبك، پوشیده و آسان است كه البته بسی جای تأسف است كه برخیها به جای حمایتهای مادی و معنوی، تیشه به ریشه تلاشگران در عرصه فرهنگ حجاب و عفاف میزنند تا از این ریشهها بیخ و بن قطع شوند كه البته این نوع اقدامات خواست دشمنان ایران اسلامی و صهیونیستهای متجاوز است و هر كه در این راه سنگاندازی كند، یقیناً با این دشمنان همراه است و دست دوستی با آنان داده است.
من این طرح را به بسیاری تولیدكنندگان داخلی، نشان دادم و تمام طرح را سانتیمتر به سانتیمتر توضیح دادم، همچنین الگوی طرح را در اختیار آنها قرار دادم، این تولیدكنندگان پس از خراب كردن حدود 200 پارچه چادری، ادعا كردند كه طرح چادرهای جلابیب، بسیار پیچیده است و نمیتوانند طرح را تولید كنند، در نهایت خواستند طرح را سادهتر كنم!
آیا اثر خود را به ثبت رساندید؟
كریمیزاده: چادر جلابیب عنوان نخستین اثر ابتكاری ثبت طراحی لباس در ایران را به خود اختصاص داده كه این ثبت، حق مالكیت متعلق به طراح را به دنبال دارد و كپیبرداری از قسمتی یا تمام طرح شرعاً و قانوناً خلاف بوده و طبق ثبت چادرهای جلابیب در معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، كپیبردار مشمول مجازاتهایی چون حبس و پرداخت غرامت مالی میشود و با شكایت طراح قوه قضائیه موظف به اجرای ماجزات كپیبرداری از اثرهای ابتكاری ثبت شده در معاونت حقوقی ارشاد طبق قانون میشود؛ چادرهای جلابیب دارای سایت و اتیكت مخصوص پرچم جمهوری اسلامی ایران در شماره تماس و عنوان طراح در ناحیه سبز پرچم، همچنین درج نام جلابیب در بخش سفید پرچم و شماره ثبت این طرح كه در كتابخانه ملی ایران با شماره ثبت " 10053 "به ثبت رسیده بود، بافته شده است؛ كلیه متقاضیان چادر جلابیب نسبت به طرح این چادر حساس باشند و از تهیه چادرهایی تقلبی كه احیاناً به نام جلابیب عرضه میشود و فاقد هرگونه ویژگی و خصوصیات ابتكاری چادرهای جلابیب است همچنین تنگ یا مدلهای عربی یا بدون مقنعه دوخته شده خودداری كنند چرا كه اینگونه طرحها هیچ سنخیتی با جلابیت نداشته و طراح آن فقط از مدل طرحهای جلابیب كپیبرداری كرده است.
آیا پیشنهاد فروش طرح چادرهای جلابیب از طرف كشور یا سرمایهگذاری به شما داده شده است؟
كریمیزاده: بله؛ دو كشور در حوزه خلیج فارس و یك سرمایهگذار از كشور آْلمان خواهان خرید طرح چادرهای جلابیب شدند كه این طرح را به نام كشور خود به تولید انبوه برسانند ولی به دلیل عرق ملی و تعهدی كه به ایران و اسلام داشتم هرگز حاضر نشدم طرحم را در اختیار این افراد قرار دهم.
چادرهای جلابیب در شهرستانها هم تبلیغ شد؟
كریمیزاده: بعد از برگزاری نمایشگاهی كه به درخواست دانشگاه ملی زابل برپا شد، طی تماسهای به اطلاع بنده رساندند كه زنانی كه تاكنون چادری نبودند و به هیچ نوع طرح چادر علاقهای نشان نمیدادند، با دیدن چادرهای جلابیب اظهار خوشحالی كرده و عنوان كردهاند این همان چادری بود كه میخواستند چراكه این چادرها در مقابل بادهای 120 روزه و شدید زابل مقاومت میكند.
از مسئولان چه انتظاری دارید؟
كریمیزاده: تمام مسئولانی كه در امر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه فعالیت میكنند، این مقوله را میدانند كه یك دست صدا ندارد و ترویج فرهنگ حجاب و پوشش مناسب با شرع و عرف ایران اسلامی نیاز به تعامل همه نهادها در این زمینه دارد.
مزیتهای چادرهای جلابیب چیست؟
كریمیزاده: چادرهای جلابیب مزیتهایی نسبت به چادرهای معمولی، ملی و عربی دارد كه یكی از مهمترین مزایای چادرهای جلابیب این است از سرقت كیف و تلفن همراه موجود در زیر چادر جلوگیری میكند.
البته داشتن جیبهای مخفی در پایین قفسه سینه، آستین مخفی دارای زیپ مخفی برای گرفتن وضو ، وجود پارچهای شبیه مقنعه یا مقنعه سرخود، وجود آستین به عنوان ساق دست همچنین آستینی زمستانی در فصل سرما، داشتن زیپ مخفی در قسمتی از جلوی چادر برای شیردهی و بستن ساك آغوشی برای مادرانی كه نوزاد خود راحمل میكنند، همچنین وجود محفظهای برای دسترسی به كیف و تلفن همراه از جیب داخل چادر، وجود پوشیه سرخود در بعضی مدلها و امكان روگیری توسط شخص در همه مدلها به همراهی داشتن پوششی كامل بدون استفاده از مقنعه و ساق دست در استفاده از چادرهای جلابیب، گشادی و راحت بودن فرد در استفاده از این چادرها همچنین عدم بدننمایی با استفاده از همان متراژی كه در چادرهای معمولی به كار میروند، قابلیت تنظیم اندازه صورت و وجود بندینك سرآستین جهت حفظ كامل پوشش در مچهای دست از امتیازات این چادر است.
در حال حاضر تولید چادرهای جلابیب در چه وضعیتی است و آیا تولید انبوه دارید؟
كریمیزاده در برنامهای كه جمعه 31 اردیبهشت ساعت 10 صبح در یكی از شبكههای سیما داشتم، با اعلام آدرس سایت اینترنتی و دو شماره تماس برای اطلاع علاقهمندانی كه خواستار استفاده از چادرهای جلابیب بودند، بیش از 6 هزار متقاضی به سایت جلابیب مراجعه كردند كه اكثر این تماسها برای سفارش برقرار شده بود ولی به دلیل عدم توانایی مالی، سفارشها با تأخیر زمانی طولانی به دست متقاضی خواهد رسید.
علاوه بر طرحهایی كه نام بردید طرحهای جدیدی را هم در دست تولید دارید؟
كریمیزاده: برای اینكه طرحهای جدید به صورت اورژینال وارد بازار شود نیاز است كه در حجم انبوه تولید شود تا اولاً توان رقابت از متقلبها گرفته شود ثانیاً این طرحها با قیمت پائینتری به دست مصرفكننده برسد؛ برای اینكه حجم انبوه تولید شود نیاز به حمایت گسترده مالی و معنوی در این زمینه است.
ویژگیهای چادرهای جلابیب چیست؟
كریمیزاده: اسكلت اصلی چادرهای جلابیب بر اساس چادرهای عادی طراحی شده است بنابراین 5 متر كامل پارچه برای دوخت چادر جلابیب استفاده میشود؛ این چادرها به هیچ عنوان بدن نما، اندامی و چسبان نیست و حتی فاصله بین دست و بدن توسط آستین مخفی (تلسكوپی) كه دارای آستین ساق دست و آستین زمستانی است، مشخص نیست.
كلیه متقاضیان چادر جلابیب نسبت به طرح این چادر حساس باشند و از تهیه چادرهایی تقلبی كه احیاناً به نام جلابیب عرضه میشود و فاقد هرگونه ویژگی و خصوصیات ابتكاری چادرهای جلابیب است همچنین تنگ یا مدلهای عربی یا بدون مقنعه دوخته شده خودداری كنند چرا كه اینگونه طرحها هیچ سنخیتی با جلابیت نداشته و طراح آن فقط از مدل طرحهای جلابیب كپیبرداری كرده است.
به نظر شما واردات پارچه و چادر با انواع مدلها چه آسیبی به صنعت نساجی كشور میرساند؟
كریمیزاده: تاجر به فكر اضافه كردن سرمایه خود است و تلاشی برای ترویج فرهنگ جامعه نمیكند، برای تاجر هر نوع كالایی كه سود بیشتری داشته باشد به دنبال همان میرود و این نوه تفكر صنعت نساجی را از بین میبرد. مسلماً در خصوص چادرهای جلابیب به دنبال این میرود كه پیچیدگیهای دوخت را حذف كند، تا هزینه كمتری در این خصوص بپردازد؛ برای تاجر، پارچه كمتر، دوخت آسانتر، سود بیشتری دارد كه البته این نوع تفكر با فرهنگسازی حجاب واقعی اسلامی سازگار نیست.
به نظر شما اجرای طرح حجاب و عفاف از چه راههایی ممكن است؟
كریمیزاده: اینكه حمایت از مانتوهای بسیار تنگ و بدننما توسط دشمنان و صهیونیستها صورت میگیرد بر كسی پوشیده نیست ولی نكته قابل توجه، تاجری است كه با وارد كردن پوشاك غیرایرانی و ضد اسلامی به این حمایت دامن میزند؛ در واقع این افراد به دنبال این هستند كه از حجاب هم به سود خود برسند؛ تاجر به فرهنگ اسلامی در جامعه توجهی ندارد و برای وی فقط سود مالی مهم است.دستگاهها و نهادهای ذیربط باید در چارچوب قوانین برای ترویج و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف تلاش جدی داشته باشند؛ هرچند چادرهای جلابیب امتحان خود را در این 5 ساله پس داده و مشتریان خود را پیدا كرده و با حمایتهای دولت نهم و دهم بسیاری از مسائلی را كه در خصوص تولید این طرح بوده، برطرف ساخته است ولی هنوز هم به دلیل عدم توانایی مالی قادر به تولید انبوه برای تمام متقاضیان در تهران و شهرستانها نیستیم و برای تولید انبوه این نوع چادر نیاز به حمایت جدی مسئولان ذیربط داریم.
گفت و گو از مریم خلجی
فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان