تبیان، دستیار زندگی
خداوند تبارك و تعالی هنگامی كه حكمت خود را بر زمین گسترانید سعادت دنیوی و اخروی انسان را در قالب كتابی نازل ساخت كه آن را قرآن نامید و در هر عصر و زمان مطابق استعداد مردم آیاتی را نازل می‌ساخت و برای بیان خردمندانه این احكام راهنمایانی برای مردم می‌فرستاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعجاز معنوی قرآن

قرآن کریم

مقدمه :

خداوند تبارك و تعالی هنگامی كه حكمت خود را بر زمین گسترانید سعادت دنیوی و اخروی انسان را در قالب كتابی نازل ساخت كه آن را قرآن نامید و در هر عصر و زمان مطابق استعداد مردم آیاتی را نازل می‌ساخت و برای بیان خردمندانه این احكام راهنمایانی برای مردم می‌فرستاد.

پس این هدایتنامه بزرگ الهی جامع تمام نیازهای بشری بوده و مربوط به همه ادوار و عصرهاست و تمامی انسانها را شامل خواهد شد. احكام و عبادات ، قوانین ، فضایل و آداب و قوانین سیاسی، مدنی، اجتماعی و اقتصادی همگی در قرآن جمع شده‌اند.

خداوند با نزول قرآن حجتش را بر افراد تمام كرده و هیچ كتابی مانند قرآن جوابگوی تمامی نیازهای انسان نخواهد بود. احكام و عبادات، فضایل، آداب و قوانین سیاسی در آن بیان شده و همین موارد است كه نشان می‌دهد این یك ساخته انسانی نبوده بلكه خرق عادت و معجزه‌ای است الهی پس حتماً منشأیی غیر انسانی دارد.1

دلایل اعجاز قرآن چیست؟

1ـ قرآن زمان و مكان را در هم شكسته است. این معجزه جاویدان امروزه همان است كه 1400 سال پیش توسط رسول اسلام (ص) آورده شد. مسائل و حوادث قرآن با این كه مربوط به هزاران سال پیش است در اصلشان هیچگونه تردیدی ایجاد شده است این معجزه قرآن است كه در محدوده زمان و مكان قرار نگرفته و از 1400 سال پیش بدون هیچ گونه تخریبی باقی مانده است.2

2ـ قرآن یك معجزه روحانی :

قرآن معجزه‌ای است كه با عقلها و اندیشه‌ها و ارواح انسانها سرو كار دارد.3  بنا براین این معجزه روحانی از معجزات دیگر كه اغلب جسمی هستند برتر خواهد بود.

اینجاست كه گفته می‌شود قرآن معجزه‌ایست كه بشر در برابر آن زانوی ناتوانی بر زمین زده است و بنابراین آنجا كه خداوند تحدی می‌كند هیچكس نتوانسته پاسخ‌گوی او باشد. خداوند در میان اعراب كه زبان آنها از گسترده‌ترین زبانهای دنیا بوده و در فصاحت و بلاغت كسی به پای آنها نمی‌رسیده تحدی می‌كند و اینست اعجاز لفظی قرآن كه با اعجاز معنوی آن همراه است.

اعجاز قرآن بر چند دسته هستند؟4

1ـ از نظر رسا بودن تعبیرات، موزون بودن كلمات و جمله بندیها و به طور كلی فصاحت و بلاغت

2ـ از نظر معارف دینی و معرفی مبدأ و معاد.

3ـ از نظر علوم ‌دانشهایی كه در آن وجود دارد.

4ـ از نظر طرح قوانین اجتماعی.

5ـ از نظر اخبار از حوادث آینده.

اعجاز محتوای قرآن:

انسان در روند تكامل زندگی و حیات خود نیازمند تغییر و دگرگونی در زندگی است و اینگونه است كه شعرا و هنرمندان پیوسته آثار خود را مورد تصحیح و نقد قرار می‌دهند.

اما قرآن اینگونه نیست. هیچ تضاد و اختلافی در معنای آن وجود ندارد.

«أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا كَثِیرًا .»5 ؛ آیا پس تأمل نمی‌كنند در قرآن و اگر از نزد خدا نبود هر آینه در آن اختلافی زیاد یافته بودند.

قرآن معجزه‌ای است كه با عقلها و اندیشه‌ها و ارواح انسانها سرو كار دارد. بنا براین این معجزه روحانی از معجزات دیگر كه اغلب جسمی هستند برتر خواهد بود

آسان فهمی قرآن

یكی دیگر از اعجاز قرآن آسان فهمی قرآن است پس چرا در حالی كه غنی ترین كتاب جهان است فهمش آسان و بدور از هرگونه مشكلی میسر است؟

«وَلَقَدْ یَسرنا القرآن للٍذّكر»6 ؛ آری قرآن كتابی است اجتماعی ـ فرهنگی و سیاسی برای ساخت زندگی بشر. و بشر را با تمام ابعاد فهمش در نظر می‌گیرد پس باید قابل فهم باشد.

«یُرِیدُ اللّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ »7؛ خداوند آسانی شما را می‌خواهد نه سختی شما را.

شاهكار ادبی:

قرآن یك شاهكــار ادبــــی است و تحدی خداوند نیز به این مسئله برمی‌گردد كه اگر تمامی افراد روی زمین جمع گردند نمی‌توانند كلمه‌ای مثل قـــــرآن آورند ‌و در این زمینـــه تلاش دروغ پرداز‌هایی چون مسیلمه كذاب بی‌ثمر مانده است.

دیوان حافظ به عنوان یكی از مهمترین آثار ادبی نیز مورد تقلید هنرمندان قرار گرفته و اثری مثل او را آورده‌اند. مثلاً ادیب معاصر ما آقای الهی قمشه‌ای. 8 ولی آنچه مسیلمه آورد همانند آوری نیست او فقط چند واژه را جابجا كرد به گمان اینكه همانند قرآن را آورده است.

قرآن

«انا اعطیناك الكوثر» را «انا اعطیناك الجماهر» آورده و این یك تحریف است نه همانند سازی. واژه كوثر به معنای سرشار و فراوان است. و مصداق آن نسل گسترده ، نام بلند و آوازه فراگیر است ولی «جماهر» یك لغت تك معنایــــی است. معنای كوثر از لحاظ پیشگویی تاریخی هم مد نظر قرار خواهد گرفت مانند نسل و دودمان گسترده.

به طور كلی اعجاز قرآن به دو دسته‌ی لفظی و معنوی تقسیم می‌شوند. آن دسته كه از ظاهر كلمات و عبارات قرآن خارج می‌شود و آندسته كه از باطن و فراسوی كلمات قرآن می‌توان استخراج كرد.

فصاحت و بلاغت جزء اعجاز لفظی قرآن قرار می‌گیرد؛ معارف دینی و علوم دانشهای بشری كه جزئی از اعجاز معنوی می‌باشد.

تاریخ صحیح كه جزء همان علوم بشری است، اخبار از آینده و قوانین اجتماعی جزء اعجاز معنوی قرآن كریم مطرح می‌گردد.9

ما در این قسمت بحث چندانی روی اعجاز لفظی نخواهیم داشت و بحث پیرامون اعجاز معنوی قرآن خواهد بود.

اعجاز قرآن از نظر علوم روز:

قرآن دایره المعارف نیست، بلكه یك كتاب تربیت و هدایت می باشد، هدایت در همه ابعاد آن و «نزلنا علیك الكتاب تبیاناً لكل شیء.»؛ و قرآن را بر تو نازل كردیم در حالی كه بیان كننده همه چیزهاست.

ـ قرآن یك كتاب علوم طبیعی نیست و بیان اسرار عالم فقط هدف تربیتی و اخلاقی دارد و این درست نیست كه ما فرضیه‌های علمی را اساس آیات قرآنی قرار دهیم چـرا كه فرضیه‌های علمی همیشه راه فنا را در پی می‌گیرند در حالی كه ایات قرآن فناناپذیرنـد. (مانند فرضیه لاپلاس.)

ـ مثلاً در مورد گیاهان و وجود جنس نر و ماده در آنها یك دانشمند فرانسوی در سال 1731 آن را تصریح كرد در حالی كه قرآن این حقیقت را صراحتاً در چندین مورد می‌فرماید:

« وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتَّى»10؛ و از آسمان آبی فرو فرستادیم و بوسیلــه آن جفت‌هایی از گیاهـــان گـوناگون رویاندیم.

«وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ وَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ »11 ؛ و زمین را توسعه دادیم و كوههایی در آن انداختیم و از هر گیاه زیبا زوجی در آن رویاندیم.

پس بدین ترتیب حتی در مورد عالم گیاهان و نباتات نیز قرآن چیزی را كم ‌نگذاشته است‌و تمامی قوانین طبیعی در این زمینه را بیان نموده است.

همچنین قرآن می‌فرماید: «و القینا فی الارض رواسی» ؛ ما در زمین كوههایی افكندیم این نشاندهنده پیدایش كوهها بعد از زمین است. در حالی كه دانشمندان امروزه ثابت كرده‌اند كه چین خوردگیهای زمین پس از سرد شدن پوسته زمین ایجاد شده است.

اعجاز معنوی قرآن و پیشگویی از آینده :

ذات انسان به گونه‌ای است كه همیشه می‌خواسته مطلع از حوادث آینده باشد اما هیچ یك از مدعیان پیش گویی نتوانسته‌اند به این نیاز انسان پاسخگو باشند. اكنون نمونه‌هایی از اخبار غیبی قرآن و پیشگویی‌های آن را بیان می‌داریم: شكست رومیان و پیروزی مجدد آنها.

«الم  غُلِبَتِ الرُّومُ  فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ  فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ  بِنَصْرِ اللَّهِ یَنصُرُ مَن یَشَاء وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ . وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ »؛12 شكست خورد روم در نزدیكترین سرزمین و ایشان پس از شكستشان به زودی پیروز شوند، در چند سال برای خداست كار از پیش و از پس و در آن روز خرسند شوند مؤمنان. به یاری خداوند هر كه را خواهد یاری كند و او عزتمند مهربان است. وعده خداست و نشكند خدا وعده خویش را و لیكن بیشتر مردم نمی‌دانند.

هنگامی كه مسلمانان در مكه بودند و در ظاهر ناتوان جنگی میان ایرانیان و رومیان صورت گرفت و منجر به شكست رومیان شد. دشمنان اسلام‌این حادثه را به فال نیك گرفتند. و هنوز 9 سال نگذشته بود كه مطابق این آیات رومیان در نبرد دیگری بر مسلمانان پیروز شدند و مقارن آن جنگ،در جنگ‌بدر مسلمانان بردشمنان‌غالب‌گشتند.

قرآن یك شاهكــار ادبــــی است و تحدی خداوند نیز به این مسئله برمی‌گردد كه اگر تمامی افراد روی زمین جمع گردند نمی‌توانند كلمه‌ای مثل قـــــرآن آورند ‌و در این زمینـــه تلاش دروغ پرداز‌هایی چون مسیلمه كذاب بی‌ثمر مانده است

پیش بینی فتح مكه:

«لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِینَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِكَ فَتْحًا قَرِیبًا » ؛ همانا راست آورد خدا بر پیامبر خویش خواب را به درست كه درآیید در مسجد الحرام اگر خدا خواهد آسودگان تراشندگان سرهای خویش و كوتاه كننده ناخن‌های خویش بی‌آنكه بیمی داشته باشید. پس آنچه را ندانستید خدا دانست و آن پیروزی نزدیك را قرار می‌دهد.13

این آیه می‌فرماید: مراسم عمره در مكه با كمال آرامش انجام خواهد شد و بعد نیز جریان فتح مكه و مسائل آن كه همگی بیان می‌شود.

پیش بینی قرآن فقط محدود به این نخواهد بود و ما در قرآن موارد بسیاری را از این قبیل داریم. مثلاً آیات سوره كوثر كه خبر از كثرت دودمان پیامبر(ص) می‌دهد.

قرآن و فضا

قرآن

«مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ  فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ  یُرْسَلُ عَلَیْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ  فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ  فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ  فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ .»14 ؛ ای گروه جن و انس ، اگر می‌توانید از حدود و اقطار آسمانها تجاوز نمایید و به آسمانها و زمین‌های دیگر نفوذ كنید ولی بدانید كه نمی‌توانید نفوذ كنید مگر به وسیله قدرتی مخصوص پس كدامیك از نعمتهای پروردگارتان را تكذیب می‌كنید. بر شما اشعه‌هایی از آتش و دودی مخصوص فرستاده می‌شود و شما هم به یكدیگر نمی‌توانید كمكی بنمایید پس كدامیك از نعمتهای پروردگارتان را تكذیب می‌كنید موقعی كه آسمان شكافته می‌شود و چون مس گداخته قرمز رنگ می‌شود.

این یكی از پیشگوییهای قرآن است كه می‌گوید رنگ آسمان قرمز رنگ خواهد شد آسمان به طور طبیعی وقتی ما به آن می‌نگریم آبی آرامش بخشی دارد كه دید هر بیننده را می‌آراید. اما همین رنگ آرامش بخش برای كسانی كه محوطه اتمسفر زمین را ترك كردند و به فضا وارد شدند رنگ قرمز تیره‌ای خواهد بود كه حتی و النتنیا تر شكووا اولین زن فضا‌‌نورد روسی در خاطرات خود به فضا چنین مسئله‌ای را خاطرنشان كرده است.

و یا درمورد نیروی جاذبه زمین كه قرآن این را هزاران‌سال پیش‌از نیوتن كشف‌كرده و بیان می‌دارد:

«اللهُ الّذی رَفَعَ السّمواتِ بِغَیرِ عَمْد تَرونهَا ثُمّ اسْتَوی عَلیَ العَرشِ و سَخّرَ الشّمسَ و القَمَر كُلّ یجری لاجل مُسمّی یُدَبّر الامر یفصل الایات لَعَلّكُم بلقاء ربّكُم توقنون»15 ؛ خداست آنكه بیفراشت آسمانها را بی هیچ ستونی كه آن را ببینید. سپس استوار شد بر عرش و رام كرد مهر و ماه را هر كدام روانند تا سرآمدی معین می‌پردازد كار را تفصیل می‌دهد آیات را شاید شما به ملاقات پروردگار خویش یقین آورید.

عمد به معنای ستون است و نیتجه آن اینست كه آسمان ستونهایی دارد ولی قابل مشاهده نیست و یا در جایی كه می‌گوید: «وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِیهِمَا مِن دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا یَشَاء قَدِیرٌ » ؛ و از نشانه‌های اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه در آنها پراكنده است از جنبندگان و او بر گرد آوردن آنان زمانی كه بخواهد تواناست. 16

و اینجا نشانه‌های قدرت خداوند را موجودات و جنبندگانی می‌دانند كه در زمین و آسمان جمعند و كلمه «دابه» نشان دهنده وجود موجوداتی در آسمانها و سایر كرات می‌باشد كه دانشمندان نمونه‌ای از این نوع حیات را نیز ثابت كرده‌اند در حالی كه قرآن آن را سالها پیش آشكارا بیان فرموده بود.

اعجاز قرآن از دریچه معارف دینی:

معجزه یك پیامبر علاوه بر اینكه باید شكننده قوانین بشری و خارج از حوزه توانمندیهای آن بوده باشد در عین حال باید از سنخ اموری باشد كه در عصر آن پیامبر مردم و یا نخبگانی از آنان در آن به نبوغ و كمال بشری رسیده باشند. از اینروست كه معجزه پیامبر خاتم(ص) كتاب است . این كتاب بزرگ الهی كه ابعاد و جوانب اعجازی آن هزاران اندر هزار می باشد در لفظ و در معنی در امروز و در فردا در ادب و بلاغت و اسلوب و روش تألیف در اثبات نزول قرآن ، در علوم و معارف قرآن ، در برنامه شریعت قرآن و ... در تأثیرگذاری فوق‌العاده آن بر فطرت و روان بشری و ... بلاخره اعجاز آن در عرصه علوم كنونی و تجربی. مأموریت اصلی و موضوع اساسی قرآن همانا «انسان» است. وظیفه قرآن این است كه چهارچوب‌های بنیادین یك جهان‌بینی كلی از هستی و رابطه آن با آفریدگار آنرا پی‌ریزی نموده و جایگاه انسان در این میان را معرفی نماید و آنگاه براساس این بینش‌ها و نگرش‌ها یعنی براساس این جهان‌بینی كلی نظامی را برای زندگی بوجود آورد كه به انسان میدان می‌دهد.17

ایدئولوژی مذهبی اسلام در قرآن بیان شده و زیر بنای مسائل دینی در آن ذكر شده است . قرآن از مهمترین مسائل زندگی انسانی كه مسئله معاد می‌باشد و مسائل عقیدتی كه مربوط به اثبات وجود خداست و ابتدایی‌ترین مسائل است را بیان می‌دارد. آنجایی كه می‌گوید: «فَإِذَا رَكِبُوا فِی الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِكُونَ» ؛ پس چون در كشتی سوار شوید بخوانند خدا را بی غش پس چون نجات داد ایشان را آن گاهه ایشان مشرك می‌شوید.18

توحید فكری و استدلالی همگی در قرآن بیان شده . این آیات كشش و جاذبه‌ای خاص دارد و خدا را با عظمت بی‌پایان در اعماق روح انسان جاری می‌دهد.

«هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ  هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِكُونَ  هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ .» ؛ اوست خدایی كه جز او خدایی نیست دانای نهان و هویدا. او بخشنده و مهربان است . او خدایی است كه جز او خدایی نیست . پادشاه پاك، سلام، امان‌دهنده نگهبان توانای فرمان فرمای بزرگ و خدا از آنچه شرك می‌ورزند منزه است. اوست خداوند آفریدگار و پدیدآورنده پیكر ساز و صاحب نامهای نكو آنچه در آسمانها و زمین است.19

قوانینی كه قرآن بیان می‌فرماید محصور به هیچ عصر و زمان نخواهد بود و برای اداره جهان امروز نیز كافی است. مثلاً قرآن اخوت و برادری را به عنوان اصلی‌ترین مسئله‌ای كه در پیوند اجتماعی انسانها مطرح است بیان می‌دارد

و یا در جایی دیگر می‌گوید: «وَلَوْ أَنَّمَا فِی الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ » ؛ اگر تمام درختان روی زمین قلم شوند و دریا با هفت دریای دیگر مركب، با اینحال كلمات خدا تمـام نمی‌شوند و قــادر به نوشتن نخواهند بود.20

و اینجاست كه تصویری از بی‌نهایتی ذات پروردگار معرفی می‌كند و یا علم بی‌نهایت او را با جمله «یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ »21 ؛ از چشمهایی كه به خیانت دیدگان آگاه و از اسرار درون سینه‌ها باخبر است، بیان می‌دارد. و به همین ترتیب بعد از اثبات وجود حق به مسئله معاد و مرگ می‌پردازد «... وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ . ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ .»22 ؛و زمین مرده را می‌بینی كه پس از نزول باران تحرك و جنبش می‌یابد و نمو می‌كند و از هر جفت گیاهان باطراوت و نشاط انگیز می‌رویاند. اینها بخاطر این است كه بدانید خداوند بر حق است و مردگان را زنده می‌كند و بر همه چیز قادر است.

قرآن و تاریخ :

داستانهای تاریخی قرآن یك شاهكار هستند و حقایق تاریخ را بدون اینكه دستخوش تحریفی شده باشند خردمندانه بیان می‌كندو ما را از افسانه‌های دروغین تاریخ درامان می‌دارد.

قرآن

در این مورد به مثالی در مورد حضرت داوود در قرآن و تورات اشاره می‌كنیم:

در قرآن آمده است كه حضرت داوود به قضاوت در میان مردم زمان خود معروف بودند اما در موردی خداوند ایشان را آزمایش كردند و هنگامی كه دو نفر متخاصم جهت قضاوت پیش او آمدند او عجول شد و بدون اینكه حرف دوم را بشنود حكم را به نفع نفر اول صادر نمود و اینجا بود كه این آیه نازل شد كه :

«یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْكُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ »23 ؛ ای داوود ما در زمین تو را جانشین قرار دادیم پس میان مردم به حق حكم ران و از هوس پیروی مكن كه از راه خدا گمراهت كند.

و این آیه نشان می‌دهد كه لغزش داوود در طرز رأی دادن و قضاوتش بوده نه چیز دیگر.

اما در تورات اینچنین آمده كه داوود هنگامی كه در اورشلیم بود از پشت بام زنی را برهنه می‌بیند كه مشغول شست و شوی خویش است و عاشق او شده و با او همبستر می‌گردد و او از داوود حامله می‌شود . داوود دستور می‌دهد شوهر این زن را كه از افسران پاك نیت لشكر او بوده دور از او در جایی خطرناك بگمارند تا داوود بتواند همسر او را تصاحب كند و این كار از نظر خداوند ناپسند آمده است.

و بسیاری از داستانهای دیگر كه تناقص آنها در تورات و انجیل با قرآن دیده می‌شود. در حالی كه به اعتقاد ما و طبق آیات قرآنی پیامبران، معصوم و این اعمال با مقام نبوت سازگار نیست.

قوانین و اجتماع :

قوانینی كه قرآن بیان می‌فرماید محصور به هیچ عصر و زمان نخواهد بود و برای اداره جهان امروز نیز كافی است. مثلاً قرآن اخوت و برادری را به عنوان اصلی‌ترین مسئله‌ای كه در پیوند اجتماعی انسانها مطرح است بیان می‌دارد. این رفیق‌و دوست كلمه‌ای است كلیدی در جهان امروز و به‌عنوان یك شعار مهم اجتماعی است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْكُمْ » ؛ همانا مؤمنان برادر هستند پس برادرانت را به صلح دعوت كن.24

«وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» ؛ و یاد آورید

نعمت خدا را بر شما هنگامی كه دشمن یكدیگر بودید. پس میان دلهای شما دوستی افكند تا به نعمت او برادر شدید.25

همچنین قرآن اصل عدالت را به عنوان زیر بنای همه قوانین اجتماعی پذیرفته است.

«و اذا حكمتم بین الناس ان تحكموا بالعدل.» ؛ پس هنگامی كه بین مردم حكم می‌كنید به عدالت حكم كنید.

و همچنین عدالت به عنوان هدف نهایی بعثت پیامبران پذیرفته و می‌گوید:26

«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ. 27

پیامبران خود را با دلایل آشگار فرستادیم و به همراه آنها كتاب و قانون نازل كردیم تا مردم عدالت را برپا دارند.

نویسنده: بهاره پاکیزه

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


منابع :

كلام الله مجید

اعجاز در قرآن‌: حسن عرفان، انتشارات دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی ، سال 1379

جلوه‌هایی جدید از اعجاز علمی قرآن: عبدالرؤف مخلص ، انتشارات شیخ الاسلام . بهمن 76

قرآن كتاب خدا : عبدالواحد فقیری، انتشارات شیخ الاسلام

قرآن و آخرین پدیده‌های علمی : جعفر رضایی فر، انتشارات فوژان ، چاپ اول ، تابستان 76

قرآن و آخرین پیامبر: ناصر مكارم شیرازی ، انتشارات اسلامیه . 1349

قرآن هرگز تحریف نشده: حسن حسن‌زاده آملی ، انتشارات قم ، چاپ سوم، 1376


1ـ قرآن كتاب خدا، عبدالواحد فقیری، صفحه الف

2ـ قرآن و آخرین پیامبر ، ناصر مكارم شیرازی ، ص 260

3ـ همان منبع ، ص 29

4ـ همان منبع، ص 72ـ73

5ـ نساء، 82

6ـ هود،61

7ـ بقره ، 185

8ـ ر.ك : اعجاز در قرآن ، حسن، عرفان ، همان منبع ، ص 42

9ـ قرآن و آخرین پیامبر، ص 72و 73

10ـ طه، 53

11ـ ق، 7

12ـ روم ،1ـ6

13ـ فتح ، 27

14ـ الرحمن ، 33ـ38

15ـ رعد، 2

16ـ شوری، 29

17ـ جلوههایی جدید از اعجاز علمی قرآن، عبدالرؤف مخلص، ص 2

18ـ عنكبوت ، 65

19ـ حشر ، 21 – 24

20ـ لقمان، 27

21ـ غافر، 19

22ـ حج،5– 6

23ـ ص، 26

24ـ حجرات ، 10

25ـ آل عمران، 103

26ـ قرآن و آخرین پیامبر، ناصر مكارم شیرازی ، ص 260

27ـ حدید، 25