تبیان، دستیار زندگی
یکی از برنامه های ویژه ایام تابستانی سایت فرهنگی تبیان، برگزاری نشست های تخصصی با حضور کارشناسان برجسته است. نخستین نشست، صبح امروز در باشگاه کاربران با حضور مهمان ویژه و شاعر طنزپرداز محبوب، استاد سعید بیابانکی برگزار شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیابانکی در جمع کاربران سایت تبیان

سعید بیابانکی

یکی از برنامه های ویژه ایام تابستانی سایت فرهنگی تبیان، برگزاری نشست های تخصصی با حضور کارشناسان برجسته است. نخستین نشست، صبح امروز در باشگاه کاربران با حضور مهمان ویژه و شاعر طنزپرداز محبوب، استاد سعید بیابانکی برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با موضوع "وبلاگ نویسی، شعر و رسانه های مدرن" با خیر مقدم خانم مهندس حسینی؛ مدیریت امور کاربران سایت تبیان، و با معرفی باشگاه کاربران، شبکه اجتماعی تبیان و فعالیت های آن آغاز شد استاد بیابانکی ضمن بیان مقدمه ای در مورد تاریخچه ورود کامپیوتر به ایران و بیان تحولی که از دوران تحصیل در رشته کامپیوتر طی کردند، اظهار داشت: با صنعتی شدن و جهش ناگهانی تکنولوژی، تاریخچه این علم در ایران به فراموشی سپرده شد. در حالی که در سال 69 و زمان تحصیل بنده هنوز موج درنوردیده شدن اجتماع توسط PC یا همان کامپیوترهای شخصی رخ نداده بود و در آن زمان تنها پنج دستگاه در دانشگاه اصفهان برای استفاده دانشجویان وجود داشت و نوشتن برنامه ارسال یک جمله از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر مثل بمبی در دانشگاه به صدا درآمد، اما امروز ما متوجه سرعت رشد تکنولوژِی نیستیم. در همان زمان، نگارش در کامپیوتر به زبان فارسی ناممکن بود و حتی برخی پیشنهاد دادند که PENGLISH مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که نخستین قدم برای  از بین بردن یک فرهنگ، نابود کردن زبان و خط آن است.

نشست صمیمانه با سعید بیابانکی

به دنبال بیان اهمیت این موضوع استاد گریزی به اهمیت شعر نمود و بیان داشت: نباید شعر را دست کم گرفت، چون زیرساخت زبان و باعث حفظ آن است. کما اینکه سفیر تاجیکستان بیان کرده بود دلیل ماندگاری زبان فارسی در تاجیکستان ترانه سرایی دو شاعر بود.

سعید بیابانکی، در ادامه به تعریف وبلاگ و اهمیت آن پرداخت و بیان کرد: با توجه به تفاوت ماهیتی "بازدید کننده" و "خواننده" گاهی ممکن است میزان بازدیدکنندگان یک وبلاگ موجب اعتماد به نفس کاذب و شهرت کاذب برای وبلاگ نویس باشد.

نشست صمیمانه با سعید بیابانکی

همچنین استاد در مورد شعر و تاثیر آن بیان داشتند: نایب اسدالله ،از اساتید نی، می گوید "نی را از آغل گوسفندان به دربار پادشاهان بردم." اما در حوزه شعر این حرکت برعکس بوده است. در حالی که در زمانی در اختیار قدرت ها بوده اما هم اکنون آن قدرت رسانه ای را ندارد. اما از سویی شعر به دلیل آنکه صرفا متن است، لذا سرعت انتشار بیشتری دارد و می تواند قدرتمند عمل کند.

نشست صمیمانه با سعید بیابانکی

در ادامه استاد بیابانکی، مهمان ویژه باشگاه کاربران تبیان، با توجه دادن به اینکه وبلاگ می تواند با قدرتی که دارد، به عنوان یک رسانه عمل کند و نیز اشاره به اینکه وبلاگ های فارسی از نظر میزان کثرت در رتبه چهارم نسبت به سایر زبان ها قرار دارد، دو اثر مهم وبلاگ های فارسی را چنین بیان کردند: حفظ نسل سوم مهاجران ایرانی از فراموش شدن زبان مادری، ایجاد یک ژانر و گونه ادبی در سال های اخیر به دلیل مبتنی بودن وبلاگ بر ایجاز.

وبلاگ نویس معاصر، در ادامه سخن راهکارهایی برای افزایش آمار بازدیدکنندگان تخصصی و به اصطلاح "چسبناک کردن وبلاگ" پیشنهاد داد.

نشست صمیمانه با سعید بیابانکینشست صمیمانه با سعید بیابانکی

در پایان این نشست صمیمی با استاد بیابانکی که خالی از لطف نبود، کاربران سایت تبیان به بیان سوالات خود در حوزه وبلاگ نویسی پرداختند. یکی از سوالات شنیدنی، پرسش کاربر "جاده دوستی" بود که به زبان شعر پرسید:

کامپیوتر می خوندید، چی شد که شاعر شدید؟

در این مقوله طنز، این همه ماهر شدید؟

که موجب خنده استاد و تشویق حاضران شد، استاد در پاسخ بیان کرد: بیشترین ارتباط بین شعر و علم ریاضی و کامپیوتر است. زیرا هر دو ساختمان منظمی متشکل از کلمات، اعداد و داده ها است. خیام که در میان ما به شعر معروف است، بیشترین شهرت خود را در خارج از ایران به دلیل ریاضیات دارد.

سعید بیابانکی

این نشست تخصصی و سرشار از لطف، با دو شعر استاد با صدای خودشان به پایان رسید که این دو شعر برای نخستین بار منتشر شد.

گفتنی است، باشگاه کاربران تبیان در روزهای آتی و در ایام تابستان نیز نشست های تخصصی دیگری را برگزار خواهد کرد.

سعید بیابانکی

گزارش: واحد امور کاربران

تنظیم: هومن بهلولی