تبیان، دستیار زندگی
یك داستان واقعی است  جرقه ی فیلم «بید مجنون» از زمان ساخت فیلم «رنگ خدا» به ذهن من برخورد كرد.در طول فیلمبرداری آن فیلم با فردی روبرو شدم كه معلم دوره راهنمایی مدرسه روشندلان بود و زمانیكه شرح زندگی خود را گفت طی چند روز«رنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان «بید مجنون» برگرفته از یك داستان واقعی است


 جرقه ی فیلم «بید مجنون» از زمان ساخت فیلم «رنگ خدا» به ذهن من برخورد كرد.در طول فیلمبرداری آن فیلم با فردی روبرو شدم كه معلم دوره راهنمایی مدرسه روشندلان بود و زمانیكه شرح زندگی خود را گفت طی چند روز«رنگ خدا» از یادم رفت، لذا تجربیات زندگی آن معلم به «بید مجنون» منتهی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مجیدی كه در نشست نقد و بررسی فیلم«بید مجنون» سخن می‌گفت با بیان این مطلب تصریح كرد: در آن سالها، خیلی جرات نكردم، به این سوژه نزدیك شوم اما از همان سالها، در ذهن من این موضوع باقی ماند.

كارگردان بید مجنون تصریح كرد: نزدیك به یك سال مرحله ی تحقیق و نگارش آن طی شد و تا آخرین لحظاتی كه فیلم پیش می‌رفت اصلاح می‌شد بنابراین امیدوارم نوع نگاه معرفت هستی را در این فیلم تبیین كرده باشم.

مجیدی در پاسخ به سئوالی درخصوص لوكیشن‌های فیلم و بخش فرانسه گفت: بخش‌های زیادی از فیلم در ایران گرفته شده است ،حتی بخش‌های داخلی بیمارستان نیز در ایران گرفته شده است و جمعا سفری كه ما به فرانسه داشتیم، یك هفته بیشتر نبود. البته صحنه اتاق یوسف‌ و تمام سكانس‌های اتاق او در كاخ نیاوران دكور زده شد، چرا كه معماری كاخ نیاوران معماری فرانسوی است.

كارگردان فیلم های بدوك و پدر با تاكید بر جنبه دراماتیك «بید مجنون» گفت: برای گرفتن سكانس دیدار یوسف با خانواده تمهیدات عجیب و غریبی تدارك دیدیم، چرا كه نمی‌خواستیم قضیه شكل سنتی به خود بگیرد، اما می‌خواستیم قضیه درام شود و صحنه بازگشت یوسف را از سفر گرفتیم.

مجیدی به تجربیات شخصیت واقعی كه شخصیت یوسف را از او الهام گرفته است اشاره كرد و گفت: در گفت و گوهایی كه با آن معلم كه شخصیت یوسف را متاثر از او نوشتم، انجام دادم ، او می‌گفت تصویری كه از سیرت و صورت خود داشته تصویری زیبا بوده است، اما زمانیكه بینایی‌ خود را به دست می‌آورد ،تصویری كه از خود دیده است تصویری ترسناك برای خودش بوده است و هرچه تلاش می‌كند با این تصویر ارتباط برقرار كند، نمی تواند چرا كه از دیدن تصویر خود وحشت می‌كند.

این كارگردان كار كردن با پرویز پرستویی را در این فیلم دستاورد بزرگی برای خود دانست و اضافه كرد: یك بازیگر آماتور نمی‌توانست این نقش را بازی كند، اما به لحاظ چهره‌ و فیزیك خیلی به پرستویی مطمئن نبودم .

به گزارش ایسنا وی در این مراسم که در تالار حافظ شیراز برگزار شد با ستایش از وجه معرفتی پرستویی تصریح كرد: پرستویی 3 ماه با ما بود و با علم به اینكه می‌بایست تجربه كند، قبول كرد كه تجربه كند و به قدری در این سه ماه جدیت داشت كه در ناخودآگاه خودم شك كردم كه شاید با مدیر تولید قرار و مداری دارد!

به گزارش ایسنا، مجیدی گفت: در طول فیلم پرویز پرستویی خواندن و نوشتن بریل را چیزی كه اصلا برای فیلم لازم نبود یاد گرفت، او همه‌ی این مراحل را طی كرد حتی با روشندلان و اساتید دانشگاه زندگی كرد و توانست جوهره اصلی نابینایی را تجربه كند.

مجیدی با بیان اینكه خیلی نگران پرستویی بودم اضافه كرد: روز اولی كه پرستویی جلوی دوربین آمد همان طراوتی را داشت كه در آخرین پلان‌ها از او گرفتیم، به عنوان مثال در سكانس پایان فیلم كه او با پای برهنه كنار فنس‌ها می‌دوید به او گفتم خواهش می‌كنم وقتی نمای صورت شما را دارم كفش بپوش اما او قبول نمی‌كرد و با پای زخمی و پانسمان كرده دوباره جلوی دوربین می‌آمد.

بنابراین گزارش در حاشیه این برنامه تماشاگران از مجیدی پیش بینی وی را در خصوص سیاستهای فرهنگی در دولت جدید و چگونگی ترسیم آینده سینمای ایران در زمان وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی جدید جویا شدند و همچنین درستی ارائه ی نامه مجید مجیدی و عباس كیارستمی را به رییس جمهور سوال كردند كه مجیدی گفت: فكر كنم بحث شیرین «بید مجنون» را ادامه بدهیم بهتر باشد!.

مطالب مرتبط

مجید مجیدی و فیلم خادمان امام رضا(ع) 

بید مجنون مجیدی 60 میلیونی شد 

ابراهیم حاتمی کیا :آثاری همچون بید مجنون اعتقادات مذهبی تماشاگر را چندین برابر ارتقا می دهند

مجید مجیدی با بید مجنون 

نگاهی به فیلم بید مجنون 

معرفی کوتاه فیلم بید مجنون