تبیان، دستیار زندگی
با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، نگرانی مردم و بخصوص اقشار آسیب پذیر از افزایش قیمت کالاها نیز روز به روز بیشتر می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کالاهای اساسی گران نمی شود


 با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، نگرانی مردم و بخصوص اقشار آسیب پذیر از افزایش قیمت کالاها نیز روز به روز بیشتر می شود.

گرانی-تورم

شاید عده ای تصور کنند هجوم عیدانه مردم به بازارها و مراکز خرید مختلف را می توان سندی بر وجود نقدینگی در دستان مردم دانست اما اگر پای درد دل این مردم بنشینید می شنوید که گاهی در این ایام خریدهایی می کنند که یک سال برای آن صبر کرده اند یا اینکه این خرید را ناگزیر می دانند در عین اینکه از گرانی بیش از حد کالاها و اجناس حیرانند.

اگر خودتان هم قدمی در بازار تهران بزنید که قیمت کالا در آن در قیاس با مراکز خرید و فروشگاههای بالای شهر بسیار مناسب تر است، متوجه می شوید که به نسبت سالهای گذشته تفاوت فاحشی در قیمت ها دیده می شود. تا جایی که اگر مدت زیادی باشد که سری به بازار نزده اید حس اصحاب کهف که سالها در خواب بوده اند به شما دست می دهد!

البته مسئولان اقتصادی کشور هم به این نگرانی ها تا حدودی پاسخ گفته اند و تدابیری برای مقابله با گرانی و تورم اتخاذ کرده اند؛ در همین رابطه ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از مردم می خواهد حداقل نگران کالاهای اساسی خود نباشند چرا که افزایش قیمت زیادی در مورد این کالاها اتفاق نمی افتد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بجا خواندن نگرانی های مردم در این رابطه با توجه به برخی نابسامانی های بازار در سال گذشته، اگر روند افزایش بی رویه قیمت ها کنترل نشود قدرت خرید از مردم سلب می شود.

فتحی پور با اشاره به تدابیر اتخاذ شده از سوی مسوولان مربوطه در دولت ابراز امیدواری می کند که با تنظیم بازار شب عید نگرانی مردم در این رابطه برطرف شود.

فتحی پور

مشروح گفت و گوی تبیان با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس را در زیر می خوانید:

-با توجه به اینکه در آستانه عید نورزو هستیم، نگرانی مردم از گرانی و تورم روزافزون شده، ارزیابی شما از این نگرانی که در سطح افکار عمومی مشاهده می شود چیست؟

هر سال وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیر خاصی را برای تنظیم بازار دارد. انشاءالله امسال هم این تدابیر اتخاذ خواهد شد و کالاهای اساسی مردم از طریق فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاههای فروش مستقیم در اختیار مردم قرار خواهند داد. در پیگیری های صورت گرفته از سوی مجلس نیز گفته شده کلیه کالاهای اساسی ذخیره سازی شده و مشکل خاصی نیست. امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد تا بتوانند در پایان سال بازار به خوبی تنظیم شود تا مردم با مشکلات اساسی مواجه نشوند.

-با توجه به اتفاقات سال 90 از جمله نوسانات بازار طلا و ارز، اساسا فکر می کنید این نگرانی ها به جاست؟

قطعا به جاست. خیلی جاها شاهد افزایش بی رویه قیمت ها بودیم و اگر این امر کنترل نشود قدرت خرید از مردم سلب می شود. بنابراین ما هم این نگرانی را داریم و در پیگیری ها گفته می شود در مورد کالاهای اساسی ذخیره سازی صورت گرفته و مشکلی در این باره نیست.

خیلی جاها شاهد افزایش بی رویه قیمت ها بودیم و اگر این امر کنترل نشود قدرت خرید از مردم سلب می شود. بنابراین ما هم این نگرانی را داریم

-به هر حال حتی اگر این کالاها ذخیره سازی شده باشد هم ممکن است قیمت آنها افزایش داشته باشد؟

در این شرایط این افزایش قیمت دیگر چندان اتفاق نمی افتد چرا که کالاها قبلا خریداری شده و انشاءالله گرانی ها تاثیر چندانی بر قیمت این کالاها نخواهد داشت.

فتحی پور

-وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت چه راهکار دیگری می تواند برای مقابله با گرانی داشته باشد؟

مسوولان این وزارتخانه باید توجه ویژه ای به کالاهای اساسی مردم داشته باشند و حتی اگر شده برای خرید آنها به مردم یارانه پرداخت کند و با این روش ها با افزایش بی رویه قیمت ها مقابله کند چرا که باید بتواند حداقل کالاهای اساسی مردم را به خصوص در شب عید تامین کند.

-به نظر شما افکار عمومی چطور نسبت به موضوع گرانی ها آرامش می یابد؟

وقتی مردم ببینند کالاهای ضروری مورد نیاز آنها افزایش قیمت نداشته اند، افکارشان آرامش خواهد یافت و بنابراین باید کالاهای اساسی به جای انبارها در فروشگاهها و بین مردم توزیع شود تا هر قدر تقاضا وجود دارد عرضه کالا هم به همان میزان صورت گیرد و با این کار جلوی تورم و گرانی گرفته شود.

سارا کیان

بخش اقتصاد تبیان