تبیان، دستیار زندگی
اطاعت از ولایت فقیه واجب است، چون اطاعت از خدا و رسول خدا(ص)و ائمه معصومین(علیهم السلام) واجب می‌باشد. پشتیبان ولایت فقیه باشید که بدین وسیله دنیا و آخرت خود را بیمه کرده اید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علي‌اکبر اصغري‌ترکاني
علی اکبر ترکانی

«اطاعت از ولايت فقيه واجب است، چون اطاعت از خدا و رسول خدا(ص)و ائمه معصومين(عليهم السلام) واجب مي‌باشد. پشتيبان ولايت فقيه باشيد که بدين وسيله دنيا و آخرت خود را بيمه کرده ايد

روحاني شهيد علي‌اکبر اصغري‌ترکاني در 25 تير ماه 1340 در خانواده‌اي متدين و مذهبي در تهران متولد شد. پدرش کارمندي صادق و زحمتکش و مادرش زني مؤمن و فداکار و معلم قرآن بود. وي از همان آغاز طفوليت به اداي فريضه نماز و تلاوت قرآن کريم مقيد بود.

دوران تحصيلات ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان خود را با موفقيت سپري کرد و جزء دانش آموزان ممتاز به شمار آمد. در دوران شکوفايي انقلاب اسلامي از ارکان مؤثر و اصلي سازماندهي راهپيمائيها و تظاهرات مدرسه و محله بود و در زمان حکومت نظامي تا پاسي از شب به شعار نويسي روي ديوارهاي شهر مشغول بود. وي که از نوجواني شيفته روحانيت و علماي شيعه بود پس از اخذ ديپلم، براي کسب علوم و معارف ديني راهي شهر مقدس قم شد و در مدرسه علميه رسول اکرم(ص)به تحصيلات حوزوي مشغول و جزو طلاب ممتاز و سرآمد، شناخته شد. وي روحي متواضع و خلقي حسنه داشت،بسيار صبور، متدين و آرام بود. دقت و وسواس وي نسبت به شهريه حوزه علميه به قدري بود که سعي داشت در راهي درست،ضروري و پسنديده خرج شود. وي اعتقاد داشت شهريه طلاب وجهي است که از جانب امام زمان(عج)براي کسب علم تحصيل و تهذيب طلاب پرداخت مي‌شود و بايد در خرج کردن آن دقت و وسواس داشت. بسيار ساده زيست بود و به شدت از تجملات، اسراف کاري و تبذير پرهيز مي‌کرد. در اوقات تابستان برادران کوچکتر خود را در حوزه‌هاي علميه با خود همراه مي‌کرد تا ايشان را با معنويت حاکم بر حوزه‌ها آشنا سازد. سيره و سلوک شهيد علي اکبر اصغري ترکاني بقدري در برادرانش مؤثر بود که تحت تأثير معنويت حاکم و شناخت راه تکامل هر دو برادرش محمد رضا و علي اصغر در مصاف با دشمن زبون بعثي به شهادت رسيدند.

در دوران جنگ تحميلي شهيد علي اکبر بارها در جبهه‌هاي نور عليه ظلمت حضور يافت و به عنوان مبلغ به ارشاد رزمندگان و نشر فرهنگ اسلام ناب محمد(ص) همت گماشت. تا اينکه در آخرين حضور حماسه ساز خويش در سي ام ارديبهشت ماه سال 1365 بر اثر ضد حمله دشمن دين ستيز در ارتفاعات حاج عمران به فيض عظماي شهادت نايل آمد. پيکر مطهرش نيز تاکنون در منطقه به جا مانده است.

در قسمتي از وصيتنامه‌اش آورده است:

نگذاريد فرهنگ شهادت در بين شما کمرنگ شود،

«اطاعت از ولايت فقيه واجب است، چون اطاعت از خدا و رسول خدا(ص)و ائمه معصومين(عليهم السلام) واجب مي‌باشد. پشتيبان ولايت فقيه باشيد که بدين وسيله دنيا و آخرت خود را بيمه کرده ايد. امام(ره) را تنها نگذاريد،گوش به فرمان ايشان باشيد براي فرج آقا و مولايمان حضرت صاحب الامر امام زمان(عج)دعا کنيد و از خداوند بخواهيد ما را نيز از سربازان ايشان قرار دهد. نماز اول وقت را از دست ندهيد، چرا که ممکن است خداي ناکرده سبک شمردن نماز محسوب شود. امام صادق(ع) فرمودند: هر کس نماز را سبک بشمارد شفاعت ما به او نمي‌رسد، نگذاريد فرهنگ شهادت در بين شما کمرنگ شود، ارتباط خود را با خدا زياد کنيد، چرا که ياد خدا دل را آرام مي‌کند و روح را صفا مي‌دهد.»

علی اکبر ترکانی

*********************************************************************

تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه

منبع :سایت نوید شهادت