تبیان، دستیار زندگی
دومین میراثی که حضرت مهدی علیه‌السلام همراه دارد، عصای موسی علیه‌السلام است. این عصا نیز طبق نقل قرآن و روایات، یکی از معجزات حضرت موسی بوده است که بعد از ظهور مهدی علیه السلام در اختیار او قرار می گیرد تا در تحقق اهدافش او را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میراث‌دار انبیاء (علیهم‌السلام)

امام زمان (عج)

بر اساس اخبار و روایات رسیده، حضرت حجت علیه السلام ، به هنگام ظهور، تمام مواریث انبیاء که دارای خاصیت منحصر به فرد می باشد همراه دارد، پیراهن ابراهیم و یوسف علیهماالسلام ، عصای موسی علیه السلام ، انگشتر سلیمان علیه السلام ، تابوت سکینه، پرچم و شمشیر پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله ، در نزد او خواهد بود.

ابی الجارود از امام باقر علیه‌السلام نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «هنگامی که قائم ظهور کند، با پرچم رسول خدا و انگشتر سلیمان و سنگ و عصای موسی ظهور خواهد کرد. سپس منادی او به فرمان آن حضرت ندا می‌دهد: فردی از شما غذا و آب و علف با خود حمل نکند. پس یارانش می‌گویند: او قصد دارد ما و چهارپایان ما را بر اثر گرسنگی و تشنگی هلاک کند. پس او حرکت می کند و آنها نیز با او حرکت می‌کنند. پس در اولین منزلی که آن حضرت فرود می آید، آن سنگ را (به زمین) می‌زند، پس غذا و آب و علف از آن بیرون می آید و یاران و حیوانات آنان از آن می خورند و می‌نوشند(وضع به همین منوال است) تا به نجف پشت کوفه می‌رسند.» (بحارالانوار، ج52، ص351، ح 105)

امام صادق علیه السلام فرمود: همه آن اشیا (در نزد حضرت مهدی) داخل آن جامه‌دان قرار دارد و همین طور تمامی ماترک انبیا حتی عصای آدم و نوح و ماترک هود و صالح و مجموع ابراهیم و جام یوسف و پیمانه و ترازوی شعیب و عصای موسی و تابوت [سکینه] او که ماترک (یادگارهای) آل موسی و هارون در آن قرار دارد و ملائکه آن را حمل می کنند و زره داود علیه‌السلام و انگشترش و انگشتر حضرت سلیمان و تاجش و رحل (رخت و اسباب همراه مسافر را گویند) عیسی و میراث انبیاء و رسولان (همه) در آن جامه‌دان قرار دارند.»(بحارالانوار، ج53، ص36)

مواریث انبیاء فقط یک مجموعه اشیای قیمتی و عتیقه نیست که فقط جنبه مالی و آثار باستانی داشته باشد، بلکه اشیایی است منحصر به فرد و دارای خواص فوق‌العاده عجیب و پیشرفته که حضرت را در تحقق حکومت جهانی و بر پایی عدالت فراگیر، کمک و یاری می‌رساند.

آنچه به خوبان جهان داده اند                  قسم تو را بهتر از آن داده اند

آنچه بـنـازنـد بـر آن دلـبــران                  جمله تو را هست زیادت بر آن

قابل تذکر است مواریث انبیاء فقط یک مجموعه اشیای قیمتی و عتیقه نیست که فقط جنبه مالی و آثار باستانی داشته باشد، بلکه اشیایی است منحصر به فرد و دارای خواص فوق العاده عجیب و پیشرفته که حضرت را در تحقق حکومت جهانی و بر پایی عدالت فراگیر، کمک و یاری می رساند. برای روشن شدن، برخی از آنها را بررسی می کنیم.

پیراهن ابراهیم خلیل و حضرت یوسف علیهماالسلام

این پیراهن، پیراهن بهشتی و بی نهایت خوشبو و حفظ کننده و شفابخش است. همین پیراهن بود که ابراهیم را از آتش نجات داد و بعد از او به اسحاق و آنگاه به یعقوب و یوسف رسید. این همان پیراهن بود که بوی آن را یعقوب از مصر که تا کنعان فاصله زیادی داشت استشمام کرد.(تفسیر مجمع البیان،ج5، ص262) چنان که قرآن از زبان او نقل می کند که «اِنّی لاَجِدُ ریحَ یُوسُفَ لَو لا اَنْ تُفَنِّدون»؛(یوسف/ 94) «به راستی من بوی یوسف را استشمام می کنم اگر مرا کم خرد ندانید.»

این همان پیراهن است که وسیله‌ای برای شفای چشمان نابینای یعقوب شد، که بنابر نقل مرحوم طبرسی، بیش از شش سال نابینا بود(یوسف/ 94) و قرآن نیز می‌فرماید: «وَ اَبْیَضَّتْ عَیْناهُ مِنَ الْحُزنِ»؛ «و دیدگانش از غم و اندوه سفید شد.»

از خواص منحصر به فرد تابوت سکینه در دوران ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام آن است که آن را به هر شهری (که از فرمان آن حضرت تخلف کرده است) و یا کشوری ارسال کند، طعمـه حریـق شده و از جغرافیـای جهـان محـو خواهد شد و بدینسان خدای قهار، حضرت را با عصای موسی، انگشتر سلیمـان و تابـوت سکینـه، مجهـز ساخته که پیشرفته‌ترین اسلحه بشری نیز در مقابل آن، توان مقابله و استقامت را نخواهد داشت

وقتی حضرت یوسف از حال پدر جویا شد، برادران گفتند: پدر از فراق تو چشمانش را از دست داده، حضرت یوسف فرمود: «اِذْهَبُوا بِقَمیصی هَذا فَاَلقُوُهْ عَلی وَجهِ اَبی یَأْتِ بَصیراً»؛(یوسف/ 93)«این پیراهن مرا ببرید و بر صورت پدرم بیاندازید که بینا می شود.»

و چون بشارت دهنده به کنعان رسید، پیراهن را بر صورت یعقوب افکند و او در جا بینا شد و آنگاه بود که حضرت یعقوب فرمود: «اَلَم اَقُلْ لَکُم اِنّی اَعْلَمُ مِنَ اللّه مالا تَعْلَمون»؛(یوسف/ 96) «آیا به شما نگفتم که من از خداوند چیزی می دانم که شما نمی دانید.»

امام زمان

درباره سابقه و خاصیت و نهایت این پیراهن، حضرت صادق علیه السلام به مفضل فرمود: می‌دانی پیراهن یوسف چه بود؟ گفت: نه. حضرت فرمود: وقتی آتش برای ابراهیم افروخته شد، جبرئیل با این پیراهن به سوی او فرود آمد و آن را بر او پوشاند. پس با آن پیراهن، گرما و سرما به او زیان نمی رساند. چون وفات او نزدیک شد، آن را در جلدی قرار داده و به (گردن) اسحاق آویخت و اسحاق (نیز) بر یعقوب آویخت و چون یوسف متولد شد، یعقوب آن را به یوسف آویخت. هنگامی که آن بلاها به یوسف رسید، آن جلد در بازوی او بود، وقتی که یوسف آن پیراهن را از جلد خارج کرد، یعقوب بوی آن را استشمام کرد و این سخن خدای عزیز و جلیل [از قول یعقوب] است که می گوید: «همانا من بوی یوسف را استشمام می کنم اگر مرا کم خرد ندانید.» پس آن همان پیراهن بهشتی است. (بحارالانوار، ج52، ص327، ح 45)

مفضل می گوید: عرض کردم: فدایت شوم! این پیراهن به چه کسی رسید؟ فرمود: به اهلش رسید و هنگامی که قائم ما قیام کند، آن پیراهن با او خواهد بود.»

از روایات فوق به خوبی به دست می آیدکه آن پیراهن، پیراهن معجزه آسا و ودیعه الهی است.

قابل ذکر است که این پیراهن در همان حالی که امام صادق علیه السلام سابقه و خصوصیات آن را بیان می کرد نزد خود حضرت موجود بود، شاهد این مطلب و مطلب اصلی ـ که آن پیراهن همراه حضرت مهدی علیه السلام خواهد بود ـ روایت یعقوب بن شعیب است که می گوید: نزد امام صادق علیه السلام بودم، حضرت فرمود: آیا نمی‌خواهی پیراهن قائم را که در آن قیام می کند به تو نشان دهم؟ عرضه داشتم: چرا.

پس حضرت جعبه‌ای را خواست و آن را گشود و یک پیراهن کرباس از داخل آن بیرون آورد و آن را باز کرد. پس دیدم که آستین چپ آن خون آلود است. حضرت فرمود: این پیراهن پیامبر است، روزی که دندانهای رباعی آن حضرت در جنگ شکست، آن را بر تن داشت و در آن قائم قیام می کند. یعقوب می گوید: من خون را بوسیدم و آنرا به صورت خود گذاشتم و آن گاه حضرت پیراهن را پیچیده و بر داشت.(بحارالانوار، ج52، ص355، ح 118)

عصای حضرت موسی (علیه‌السلام)

دومین میراثی که حضرت مهدی علیه‌السلام همراه دارد، عصای موسی علیه‌السلام است. این عصا نیز طبق نقل قرآن و روایات، یکی از معجزات حضرت موسی بوده است که بعد از ظهور مهدی علیه السلام در اختیار او قرار می گیرد تا در تحقق اهدافش او را یاری رساند. محمد بن فیض از محمد بن علی باقر العلوم علیهماالسلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: «عصای موسی از آدم بود و بعد به دست شعیب رسید و سرانجام به دست موسی بن عمران علیه السلام و اکنون در دست ماست و الان در دست من است. و آن عصا همانند روزی است که از درخت سبز بریده شده است و به راستی آن عصا هرگاه استنطاق شود سخن می گوید. این عصا برای قائم ما آماده شده تا همچون موسی بن عمران آن را به کار برد و این عصا [اهل باطل را] می ترساند و هر چه بیاندازند می بلعد و همان کاری را انجام می دهد که فرمان داده شده است و هر جا رو کند می بلعد آنچه را که به طرفش بیاندازند، دو لب باز می کند (در بعضی از نسخه ها وارد شده به دو شعبه می شود) که یکی روی زمین و دیگری تا سقف است که بین آن دو لب (یا دو شعبه) چهل ذراع است و هر چه به طرفش بیاندازند با زبانش می بلعد.» (بحارالانوار، ج52، ص318،ح 19؛ کافی، ج1، ص231؛ کمال الدین، ج2، ص391)

قرآن نیز به بزرگی و خصوصیات این عصا اشاره دارد. (طه/19 و شعراء/ 43) این عصا همان است که به اذن خداوند، به اژدها تبدیل شد و آنچه که جادوگران از ریسمانها و چوبها به شکل مار درآورده بودند را بلعید و با چشمان دهشتناک خود متوجه فرعون شد. فرعون از ترس بی هوش شد(بحارالانوار، ج3، ص150؛ خصائص المهدی، ص305) و بر اثر این حمله و فرار جمعیت، هزاران نفر زیر دست و پا از بین رفتند.

همچنین جابر بن عبدالله انصاری از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «یَظهَرُ الْمَهدیُّ بِمَکَّةَ عِندَ الْعِشاءِ وَ مَعَهُ رایَةُ رسول الله وَ قَمیصُهُ؛ و مهدی علیه السلام در مکه به هنگام نماز عشا ظهور می‌کند در حالی که پرچم و لباس و شمشیر رسول خدا همراه اوست

انگشتر حضرت سلیمان علیه‌السلام

یکی دیگر از مواریث انبیاء، انگشتر حضرت سلیمان است که در اختیار حضرت مهدی علیه السلام قرار می‌گیرد. آن حضرت

انگشتر عقیق

از سمت صفا ظاهر می شود در حالی که انگشتر سلیمان و عصای موسی با اوست. (بحارالانوار، ج52،ص351، ح 105)

این انگشتر دارای ویژگیهای معجزه‌آساست؛ چرا که به وسیله آن به سادگی می توان مؤمن را از کافر تشخیص داد و قدرت تسلطی که حضرت سلیمان بر موجودات جهان یافته بود، از طریق این انگشتر بود، چنان که امام صادق علیه‌السلام فرمود: «خداوند پادشاهی سلیمان را در انگشترش قرار داده بود. پس هرگاه آن انگشتر را در دست می کرد، جن و انس و شیاطین و همه پرندگان و وحشیان نزد او حاضر می‌شدند، و از او اطاعت می کردند.» (بحارالانوار، ج14، ص99)

این انگشتر در دوران ظهور کاربردهایی دارد، از جمله تشخیص کافر از مؤمن؛ چنانکه علی علیه‌السلام فرمود: [و امام زمان هر گاه] انگشتر را بر روی هر مؤمنی قرار می دهد نوشته می شود: «این واقعا مؤمن است» و آن را بر صورت هر کافری قرار می دهد، پس بر صورتش نوشته می شود: «این واقعا کافر است» تا آنجا که مؤمن صدا می‌زند: ای کافر! وای بر تو باد (ولی) کافر داد می‌زند ای مؤمن! خوشا به حالت، دوست داشتم امروز مثل تو بودم تا رستگار می شدم.» (بحارالانوار ، ج52، ص194)

تابوت سکینه

چهارمین میراثی که از انبیای گذشته به حضرت مهدی علیه‌السلام می‌رسد تابوت سکینه و یا «صندوق عهد» است که هنگام ظهور همراه آن حضرت می‌باشد.

این تابوت همان صندوقی است که مادر موسی او را در آن گذاشت و به دریا افکند و هنگامی که بوسیله عمال فرعون از دریا گرفته شد و موسی را از آن بیرون آوردند، همچنان در دستگاه فرعون نگهداری می‌شد و سپس به دست بنی اسرائیل افتاد، بنی‌اسرائیل این صندوق خاطره‌انگیز را محترم می‌شمردند و به آن تبرک می‌جستند.

موسی در واپسین روزهای عمر خود، الواح مقدس که احکام خدا بر آن نوشته بود به ضمیمه زره خود و یادگارهای دیگری را در آن نهاد و به وصی خویش «یوشع بن نون» سپرد و به این ترتیب، اهمیت این صندوق در نزد بنی‌اسرائیل بیشتر شد. آنها در جنگهایی که میان آنان و دشمنان واقع می‌شد، آن را با خود می‌بردند و اثر روانی و معنوی خاصی داشت. از اینرو گفته‌اند تا زمانی که این صندوق خاطره‌انگیز با آن محتویات مقدس در میانشان بود، با سر بلندی زندگی می‌کردند. (تفسیر نمونه، ج2، ص173ـ 174)

و در منابع روایی آمده است که این تابوت، بعد از ظهور، در اختیار حضرت مهدی علیه‌السلام قرار می‌گیرد، از جمله حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله فرمود: به راستی مهدی علیه‌السلام تابوت سکینه را از غار انطاکیه و سِفْرهای تورات را از کوهی در شام بیرون می آورد و به وسیله آن با یهود محاجّه می‌کند، سپس عده زیادی از یهودیان مسلمان می‌شوند.»  (صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص309)

امام صادق علیه السلام فرمود: همه آن اشیا (در نزد حضرت مهدی) داخل آن جامه‌دان قرار دارد و همین طور تمامی ماترک انبیا حتی عصای آدم و نوح و ماترک هود و صالح و مجموع ابراهیم و جام یوسف و پیمانه و ترازوی شعیب و عصای موسی و تابوت [سکینه] او که ماترک (یادگارهای) آل موسی و هارون در آن قرار دارد و ملائکه آن را حمل می کنند و زره داود علیه‌السلام و انگشترش و انگشتر حضرت سلیمان و تاجش و رحل (رخت و اسباب همراه مسافر را گویند) عیسی و میراث انبیاء و رسولان (همه) در آن جامه‌دان قرار دارند

کاربرد تابوت سکینه در زمان ظهور

از خواص منحصر به فرد تابوت سکینه در دوران ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام آن است که آن را به هر شهری (که از فرمان آن حضرت تخلف کرده است) و یا کشوری ارسال کند، طعمه حریق شده و از جغرافیای جهان محو خواهد شد و بدینسان خدای قهار، حضرت را با عصای موسی، انگشتر سلیمان و تابوت سکینه، مجهز ساخته که پیشرفته‌ترین اسلحه بشری نیز در مقابل آن، توان مقابله و استقامت را نخواهد داشت. (محمد راجی، خصائص المهدی، ص310؛ کامل سلیمان، روزگار رهایی، ج1، ص520)

 زره، پرچم، و شمشیر و ... پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله

از دیگر میراثهای پیامبران که به حضرت مهدی می‌رسد، مجموعه‌ای از ماترک و میراث گرانبهای پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله می‌باشد، مانند: زره، پرچم و براق آن حضرت که در مورد زره آن حضرت که به مهدی موعود (علیه‌السلام) می‌رسد، امام صادق علیه‌السلام به ابابصیر فرمود: ای ابا محمد! پدرم زره رسول خدا را پوشید و آن را به زمین می‌کشید و من نیز آن را پوشیدم که نزدیک بود به اندازه باشد، آنگاه فرمود: «وَ اَنَّها تَکونُ مِنَ الْقائِم کَما کانَتْ مِنْ رَسولِ الله صلی الله علیه و

پرچم دار قیامت

 آله مُشَمِّرَةً کَاَنَّهُ تُرْفَعُ نِطاقُها بِحَلْقَتَیْنِ؛(نجم الثاقب(چاپ جمکران)، ص171 و محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ص188) و آن زره بر بدن و قامت قائم علیه‌السلام، همانگونه که بر بدن رسول خدا صلی الله علیه و آله بود، می‌باشد و دامن آن زره از زمین بالاتر است به نحوی که گویا جلوی آن با دو حلقه بالا رفته است.»

در مورد پرچم و شمشیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «سپس پرچم روشن را به اهتزار در می آورد و آن را می گشاید و آن همان پرچم رسول خدا صلی الله علیه و آله به نام سحابه است و (همچنین) زره پیامبر صلی الله علیه و آله به نام سابغه را همراه دارد و شمشیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نام ذوالفقار را به گردن می‌آویزد.» (بحار الانوار، ج52، ص307، ذیل روایت 81)

همچنین جابر بن عبدالله انصاری از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «یَظهَرُ الْمَهدیُّ بِمَکَّةَ عِندَ الْعِشاءِ وَ مَعَهُ رایَةُ رسول الله وَ قَمیصُهُ؛ و مهدی علیه السلام در مکه به هنگام نماز عشا ظهور می‌کند در حالی که پرچم و لباس و شمشیر رسول خدا همراه اوست.

سَیْفُهُ؛(نجم الثاقب، ص126؛ غیبت نعمانی ص161؛ الصراط المستقیم، ج2، ص225) مهدی علیه‌السلام در مکه به هنگام نماز عشا ظهور می‌کند در حالی که پرچم و لباس و شمشیر رسول خدا همراه اوست.»

قابل ذکر است که یادگارهای خاتم انبیاء و میراث او نیز کاربرد فوق‌العاده‌ای برای حضرت مهدی علیه‌السلام دارد که در روایات بدان اشاره شده است؛ از جمله ابان بن تغلب از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است که آن حضرت فرمود: گویا من قائم را می‌بینم در نجف و کوفه، در حالی که زره پیامبر صلی الله علیه و آله را پوشیده، پس آن حضرت با آن زره که بر او احاطه دارد حرکت می‌کند و لباس ضخیمی (و یا حریری همراه با پنبه که زره را منور ساخته) بر آن می‌پوشد و بر اسب تیره رنگ و ابلق که میان پیشانی تا گلویش سفید است سوار شده است، پس اسبش او را به حرکت در آورد؛ به گونه‌ای که مردم هر شهری می‌بینند، قائم در میان شهرهای آنهاست؛ پس پرچم رسول خدا را باز می‌کند(که) دستگیره آن از عمود عرش[الهی] است و حرکت دهنده آن از یاری خدا است. با آن پرچم به سوی هر چیزی رو کند، خداوند آن را به هلاکت می‌رساند، پس هنگامی که آن پرچم را به اهتزاز در آورد مؤمنی باقی نمی‌ماند مگر این که قلبش همچون پاره آهنی (سخت و محکم ) می‌شود و به مؤمن، توان چهل نفر را اعطا می‌کند.» (بحارالانوار، ج52، ص328، ح 48

هدهدی، گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.