تبیان، دستیار زندگی
شادها زرد را دوست دارند؛ افسرده ‌ها خاکستری را دانشمندان متوجه شدند با استفاده از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط رنگ ها با حالات روحی افراد

شادها زرد را دوست دارند؛ افسرده ‌ها خاکستری را

رنگ زرد و آبی، خاکستری

دانشمندان متوجه شدند با استفاده از رنگ ‌ها می ‌توانند میزان افسردگی و شادی انسان‌ ها را تخمین بزنند.

تحقیقات جدید نشان می ‌دهد افراد افسرده و ناامید بیشتر حالت روحی خود را با رنگ خاکستری نشان می ‌دهند، اما افراد شادتر رنگ زرد را انتخاب می‌ کنند.

این یافته ‌ها که به تازگی منتشر شده است می ‌تواند به پزشکان در بررسی وضعیت کودکان و بیمارانی که در برقراری ارتباط مشکل دارند کمک کند. دکتر پیترورول از داشتگاه سوث ‌منچستر در این باره گفت: " این یک روش جدید برای اندازه‌ گیری میزان افسردگی افراد بدون استفاده از زبان است. "

نکته جالب این است که این روش خیلی بهتر از پرسیدن سوال از بیماران می ‌تواند میزان افسردگی آن ها را مشخص کند.

تحقیقی جالب

همیشه از رنگ‌ ها در تشبیه حالات روحی استفاده شده است اما تاکنون هیچ‌ کسی روی رنگ‌ ها به ‌صورت سیستماتیک تحقیق نکرده بود.

برای بررسی دقیق این موضوع ورول و همکارانش هشت رنگ قرمز، نارنجی، سبز، بنفش، آبی، زرد، صورتی و قهوه‌ای را انتخاب کردند و آن ها را با چهار نوع درجه رنگ متفاوت تقسیم ‌بندی و شماره ‌گذاری کردند.

آن ها سپس به این رنگ ‌ها، سفید، سیاه و چهار رنگ خاکستری با شدت رنگ ‌های متفاوت اضافه کردند و به این ترتیب 38 رنگ متفاوت به دست آوردند.

سپس آن ها تحقیقی را روی 105 مرد سالم، 110 فرد ناامید و 108 فرد افسرده انجام دادند و از آن ها خواستند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

همچنین از آن ها خواسته شد رنگی را که نشان ‌دهنده حالت روحی آن ها در طول 7 ماه گذشته بوده است، برگزینند.

رنگ زرد و آبی

نتایج این تحقیق:

* در این تحقیقات مشخص شد انسان‌ ها چه سالم باشند و چه افسرده رنگ آبی و زرد را بیش از سایر رنگ‌ ها انتخاب می‌ کنند.

* رنگ آبی شماره 28 محبوب ‌ترین رنگ در میان افراد سالم بود، در حالی که رنگ آبی شماره 27 که مقداری تیره ‌تر از آبی 28 است بیشترین انتخاب را در میان افراد افسرده و ناامید داشت.

* رنگ زرد شماره 14 نیز از رنگ‌ های مورد علاقه هر دو گروه بود اما زمانی که از افراد مورد تحقیق خواسته شد رنگ مورد علاقه خود را بر اساس حالت روحی خود انتخاب کنند وضعیت کمی تفاوت پیدا کرد. در این حالت رنگ زرد شماره 14 بیشترین انتخاب را در میان افراد سالم داشت.

* نزدیک به 30 درصد از افراد ناامید و بیش از 50 درصد از افراد ناامید رنگ خاکستری را برای توصیف حالت روحی خود انتخاب کردند.

* دانشمندان متوجه شدند در زمانی که از فردی خواسته می ‌شود حالت روحی خود را با یک رنگ خاص بیان کند، تیرگی و روشنی رنگ‌ ها اهمیت زیادی پیدا می ‌کند. برای مثال، رنگ آبی روشن نشانه ‌ای از افسردگی نیست، اما رنگ آبی تیره می ‌تواند بیان‌ کننده افسردگی و ناامیدی در انسان ‌ها باشد. به عبارت دیگر، تیره و روشن بودن رنگ‌ ها بیشتر از خود آن ها در این حالت اهمیت دارد.

کارشناسان امیدوار هستند بتوانند با استفاده از این تکنیک جدید، میزان افسردگی و ناامیدی انسان‌ ها را معین کنند و بتوانند روش ‌های درمانی دقیق ‌تری برای این بیماران به کار ببرند.

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

اثرات رنگ ها بر زندگی ما

رنگ درمانی چیست؟

نور درمانی برای افسردگی فصلی

بهبود روحیه با تماشای گل ها

به چه کسی افسرده می گویند؟

مهارت های مقابله با افسردگی

افسردگی، انواع و علائم آن

جنبه جسمانی افسردگی

آنچه باعث افسردگى مى شود

چگونه می توان به شخص افسرده كمك كرد؟

7 روش برای كاهش افسردگی و تجدید شادابی

کمبود چه موادی موجب افسردگی می گردد؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.