تبیان، دستیار زندگی
مى‏فرمودند: به جایى نمى‏رسى! زیرا وقت تفریح باید استراحت كرد و مى‏افزودند تا به حال نه یك ساعت از تفریح را براى درسم گذاشته‏ام و نه ساعتى از وقت درسم را صرف تفریح كرده‏ام هر كارى وقت مختص خودش را دارد. هر زمانى باید به امور متناسب پرداخت اگر اوقات استراحت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام خمینی و مدیریت زمان4
امام خمینی

مى‏فرمودند: به جايى نمى‏رسى! زيرا وقت تفريح بايد استراحت كرد و مى‏افزودند تا به حال نه يك ساعت از تفريح را براى درسم گذاشته‏ام و نه ساعتى از وقت درسم را صرف تفريح كرده‏ام هر كارى وقت مختص خودش را دارد. هر زمانى بايد به امور متناسب پرداخت اگر اوقات استراحت نداشته باشيد، قادر نخواهيد بود تحصيل كنيد و به مدارج عالى برسيد

انديشه منسجم‏

امام بر اين باور بود كه وقتى انديشه انسان نظم گرفت و در زندگى فردى و اجتماعى برنامه‏ريزى داشت از آن نظم فكرى الهى هم برخوردار مى‏گردد، در اين صورت لغزش و خطاهايش كاهش مى‏يابد و آدمى در مرحله‏اى قرار مى‏گيرد كه جز براى پياده كردن اوامر الهى و كسب رضايت حضرت پروردگار به چيز ديگر فكر نخواهد كرد.

از جلوه‏هاى نظم امام اين بود كه با وجود تبحّر در علوم عقلى و نقلى، به هيچ عنوان عرصه‏هاى اين دانش‏ها را با يكديگر ممزوج نمى‏نمود. هنگامى كه حكمت تدريس مى‏نمود گويى بزرگترين و برجسته‏ترين فيلسوف در حال فيض رسانى است و چون در موضوع عرفان پرتو افشانى مى‏كرد والاترين عارف در حوزه نظر و عمل به شمار مى‏رفت. وفتى به مباحث فقهى و اصولى مى‏رسيد چنان بر روح، اراده و افق فكرى احاطه داشت و زمام انديشه‏اش در اختيار خودش بود كه گويى وارد بازار و زندگى مردم شده است و احكام فقهى و موازين شرعى را بدون هيچ‏گونه وابستگى به حكمت و عرفان و دانش تفسير بيان مى‏كرد در حقيقت اگرچه امام در علوم گوناگون صاحب نظر بود اما اين معارف نتوانستند روح بلند ايشان را تحت الشعاع خود قرار دهند و آن روح قدسى بر تمامى دانش‏ها اشراف داشت و آنها را در موقع مقتضى بكار مى‏گرفت. امام ضمن آن كه در تدريس و تبيين مباحث علمى جدّيت و قاطعيت داشت تفريح و اوقات فراغت را براى جويندگان دانش ضرورى مى‏دانستند و چون كسى را در روز تعطيل مشغول كار مى‏ديدند به وى مى‏فرمودند: به جايى نمى‏رسى! زيرا وقت تفريح بايد استراحت كرد و مى‏افزودند تا به حال نه يك ساعت از تفريح را براى درسم گذاشته‏ام و نه ساعتى از وقت درسم را صرف تفريح كرده‏ام هر كارى وقت مختص خودش را دارد. هر زمانى بايد به امور متناسب پرداخت اگر اوقات استراحت نداشته باشيد، قادر نخواهيد بود تحصيل كنيد و به مدارج عالى برسيد.(27)

مشهور است كه امام در دوران طلبگى منظم و به موقع در جلسات درس استادانشان حاضر مى‏شده‏اند مرحوم آية اللّه شاه آبادى(استاد عرفان امام) گفته بود: روح‏اللّه واقعاً روح اللّه است. نشد يك روز ببينم كه بعد از بسم اللّه درس حاضر باشد بلكه هميشه قبل از شروع درس حضور داشته‏اند.(28)

مكرّر اتفاق مى‏افتاد كه قبل از آن كه امام براى درس تشريف ببرند افرادى از نزديكان و خويشاوندان خدمتشان بودند، در اين مواقع تا آخرين لحظات با كتاب سرو كار داشتند و چون وقت درس فرا مى‏رسيد با سرعت عازم محل تدريس مى‏شدند. درس امام در قم رأس ساعت 8 صبح آغاز مى‏گشت. آن قدر در مورد شروع درس حساسيت داشتند كه اگر كسى مى‏خواست در راه با معظم له گفتگو كند نمى‏توانست ايشان را متوقف سازد تا ديرتر به مقصد برسند، همانگونه كه قدم برمى داشتند پاسخ سؤالات را مى‏دادند. شاگردان هم از استاد آموخته بودند كه در مسير تا رسيدن به محل درس، اوقات را به بحث در موضوع مورد نظر بپردازند.(29)

حجةالاسلام و المسلمين سيد عبدالمجيد ايروانى يادآور شده است زمانى كه در مسجد سلماسى قم در درس امام حاضر مى‏شديم كمتر اتفاق مى‏افتاد كه من زودتر از امام به كلاس درس برسم، غالب اوقات من و ديگر طلبه‏ها وقتى به مسجد مى‏رفتيم مى‏ديديم امام قبل از همه آمده‏اند و روى منبر و سجاده نشسته و آماده گفتن درس هستند. ايشان از اين كه برخى شاگردان پس از شروع درس مى‏آمدند خيلى ناراحت مى‏شدند.(30) آية اللّه بنى فضل نيز، گفته است امام از اين دير آمدن‏ها گلايه داشتند و مى‏فرمودند آدم يك درس در روز بخواند ولى خوب مقيد باشد در آغاز درس، حاضر باشد.(31)

روزى امام فرمودند: به كسى نگفته و نمى‏گويم به درس من بيايد ولى اگر مى‏آيد بايد منظم باشد. اگر وقت شناس و اهل برنامه ريزى باشيد با احتساب فاصله منزل تا اينجا طورى حركت مى‏كنيد كه تمامتان جلو ورودى مسجد سلماسى با هم برسيد.(32) حتى يك روز وقتى متوجه شدند عده‏اى حين تدريس وارد مى‏شوند قدرى درباره نظم صحبت كردند و توصيه نمودند در كارهاى خود منظم باشيد.(33) يكى از شاگردان امام يادآور شده است در مدت چهار سال و نيم يك دوره اصول را نزد امام آموختم. در اين مدت تنها دو روز تعطيلى ديدم، به غير از اعياد، ايام سوگوارى و يا جمعه‏ها كه معمولاً تعطيل مى‏باشد. برخى دوستان مى‏گفتند ما ساعت هايمان را با شروع درس ايشان منظم مى‏كنيم.(34)

انضباط در پژوهش‏

نظم و برنامه ريزى بيشتر در تلاش‏هاى علمى و خصوصاً نگارش ايشان تجلّى كرده و موجب احاطه كامل امام در معلومات و زمينه ساز پرمحتوايى و بصيرت ژرف ايشان گرديده است و الّا چه بسيارند افرادى كه ساليان متمادى در كسب معرفت مى‏كوشند ولى چون مطالعه‏اى نامنظم و پراكنده دارند در هيچ كدام از جنبه‏هاى علمى صاحب نظر نمى‏باشند ولى امام در نخستين گام در مسير علم و هركار ديگرى، آغاز و انجام و ساير اهداف را از قبل تعيين نموده و بدون افراط يا تفريط و يا سردرگمى در آن جهت گام برداشته‏اند. ايشان اولويت را در بحث علمى و تحقيقى به فقاهت و سپس علوم ديگر داده‏اند. نظم و برنامه ريزى حاكم بر زندگى علمى و فرهنگى امام در موارد ذيل ملموس بود:

1- انضباط در مورد تعيين، شناسايى و انتخاب استادان و مربيان.

2- انضباط در انتخاب اوقات فراگيرى علم، ساعات مطالعه و مباحثه.

3- انضباط در انتخاب هم دوره‏ها و هم افق‏ها براى مباحثه، مبادله دروس و نظريات.

4- نظم و هماهنگى در تعيين حدود و ظرفيت طبيعى فكرى، روحى و بدنى بدون فشار افراطى.(35)

اگر فردى دفترى برمى‏داشت و با امام حركت مى‏كرد دائماً مى‏توانست از ايشان كار خوب، مفيد و مطالعه آثار ارزشمند ثبت كند. امام در عين پركارى و تلاش مداوم، بسيار منظم بودند. فريده مصطفوى (دختر امام) مى‏گويد از موقعى كه به ياد دارم آقا را در ميان كتابهايشان مى‏ديدم گاهى اوقات كه به اتاقشان چاى مى‏بردم مى‏ديدم كتابهاى زيادى را به حالت نيمه باز در اطرافشان چيده و مشغول مطالعه هستند. كتاب‏ها به قدرى زياد بود كه امام از پشت آنها ديده نمى‏شدند.(36)

فعاليت‏هاى علمى و آموزشى امام در خانه برنامه ريزى شده بود، ساعتى را به مطالعه كتاب‏ها و متن هايى كه خواندن آنها براى تدريس ضرورت داشت اختصاص مى‏دادند، ساعاتى را براى كتاب‏ها، نوآورى‏ها و مطالب جديدى كه بدستشان مى‏رسيد در نظر گرفته بودند و اوقاتى را به مطالعه عادى مى‏پرداختند.(37) بعد از ماجراى تأسف‏بار شهادت آية اللّه سيد مصطفى خمينى، امام به خانه برگشت. آن وقت زمانى بود كه بايد مطالعه خاص خود را مى‏نمودند، مرحوم حاج احمد آقا مى‏گويد: من مى‏دانستم كه امام تا چه صفحه‏اى از كتابى را كه در آن ساعت مشغول مطالعه بودند، خوانده‏اند، روز قبل از شهادت برادرم ديده بودم، وقتى آقا از سرمزار برگشتند به اندازه روزهاى عادى آن كتاب را مطالعه كردند و به كار ديگرى پرداختند يعنى حتى چنين مصيبت بزرگ و اندوه بارى نظم و برنامه ريزى امام را برهم نزد.(38)

قبل از حادثه فيضيه در قم اعلاميه هايى به در و ديوار زده بودند كه محتواى آن‏ها وهن‏انگيز بود و گويا در برخى از آنها امام را آماج ناسزا قرار داده بودند آية اللّه طاهرى خرم آبادى مى‏گويد وقتى خدمت امام رسيدم مشاهده كردم جهت تدريس مشغول مطالعه هستند. اين كه در چنين اوضاع و احوال آشفته‏اى كه همه ما را ناراحت كرده بود چگونه امام برنامه عادى خود را قطع نمى‏كنند و كتابى را مطالعه مى‏كردند تا مضامين آن را در جلسه درس بحث كرده و مورد انتقاد قرار دهند، براى من بسيار شگفت‏انگيز بود.(39)

امام براى آگاهى از اوضاع سياسى اجتماعى ايران و ديگر كشورها از تمام منابع و طرق موجود و ممكن استفاده مى‏كرد به گونه‏اى كه در حد ممكن از همه مسايل مطلع گردند و اين اطلاعات از كانال‏هاى متعدد باشد در اين برنامه نيز نظم و دقت در استفاده از فرصت‏هاى زندگى به نحو احسن قابل مشاهده بود و امام با برنامه ريزى ويژه‏اى مى‏كوشيدند از تمام رخدادهاى جهان اسلام و امت اسلامى با خبر باشند و با بررسى اطلاعات موجود به تجزيه و تحليل و ارزيابى آنها بپردازند.(40)

با وجود كثرت كارها، تعداد زياد گزارش‏ها و آمارها نشانه‏اى از شلوغى و تراكم كارى بر جاى مانده در زندگى امام قابل مشاهده نبود، چيزى گم شدنى نبود. لباس، كتاب، قلم، راديو، وسايل شخصى و... هر كدام در جاى معين قرار داشتند. اگر در لابلاى آنها امانتى ديده مى‏شد كه بايد به صاحب آن يا مسؤول مربوطه مسترد گردد در اولين فرصت و بدون فوت وقت نسبت به انجام آن اقدام مى‏نمودند.(41)

نظم و ترتيب در نگارش‏

همانگونه كه امام به هنگام تدريس مطالب را خيلى عالى دسته بندى و مرتب مى‏نمودند و همين ويژگى در بهتر و زودتر فهميدن و درك نكات درسى و آموزشى بسيار اثر داشت، در نوشته‏هاى ايشان اين شيوه ديده مى‏شد.

افتتاح، اختتام، نظم منطقى مطالب، توالى موضوعات اصولى و حساب شده بود. نوشته‏هاى امام به قدرى خوش خط، منظم و بادقت و علاقه تهيه و تنظيم شده كه توجه هر بيننده با ذوق و مشتاقى را به سوى خود جلب مى‏كند از جمله حاشيه بر وسيله است كه به خط مبارك نوشته‏اند و در جلد بسيار جالبى به صورت كتاب تميزى در دسترس مى‏باشد مكاسب محرّمه را در دو جلد با خطى زيبا و رعايت دقيق فاصله بين سطور، كاغذ و جلد پاكيزه‏اى نوشته‏اند. جلد اول اصول نيز توسط ايشان به رشته نگارش درآمده است. اين دقت و ظرافت معلول همان نظم و ترتيب و بهره‏گيرى از فرصت هاست، اين‏ها نوشته‏هاى امام است كه در قم مرقوم فرموده‏اند آثارى كه در نجف تأليف نموده‏اند با همان نظم و انسجام و حتى توجّه در انتخاب كيفيّت دفتر و كاغذ مرقوم نموده‏اند كه به طبع رسيده است. از بركات نظم و برنامه ريزى امام در تحقيق اين است كه بعد از رحلت آية اللّه بروجردى تنها مرجعى كه هم حاشيه بر عروة الوثقى و هم حاشيه بر وسيلة النجاة داشت، ايشان بودند.(42) اگر كسى آثار امام را با عمر با بركت ايشان تقسيم كند به خوبى مى‏فهمد كه چگونه از ساعات و بلكه دقايق زندگى استفاده كرده و بهره وافى برده‏اند در صورتى كه ايشان خيلى اهل قلم نبوده‏اند و در اين زمينه احتياط مى‏كرده‏اند.(43) وصيت نامه مهم، جامع و مفصل امام و اين همه قصايد، غزليات و نامه‏هاى عرفانى كه در سال‏هاى اخير منتشر شده است مربوط به ماههاى واپسين زندگى آن بزرگوار مى‏باشد، يعنى اوقاتى كه افراد بر فرض برخوردارى از سلامتى كامل، حوصله و توان نگارش را ندارند چه رسد به انسانى كه چندين بار دچار نارسايى قلبى شده و برخى اندام‏هايش درست كار نمى‏كند و تحت مراقبت‏هاى ويژه طبى، پرهيز غذايى، آزمايش‏هاى گوناگون طبى و خوردن روزانه چندين دارو، به سر مى‏برد.(44)

در هيچ جاى جهان متداول نيست كه رهبر و رئيس كشورى، شخصاً مطالب خود را بنويسد و معمولاً مطالب مورد نياز او را كارشناسان، متخصصان، مشاوران و دستياران تهيه كرده و برايش مى‏برند ولى امام تمامى مندرجات را خود شخصاً مرقوم مى‏فرمودند. گاهى اوقات برخى كلمات را خط زده و بالايش نوشته‏اند و يا بعضى عبارات را كه بعداً به ذهنشان رسيده و بايستى اضافه كنند و مثلاً در متن جا نبوده در حاشيه نوشته‏اند.

***********مطالب مرتبط **********

امام ومدیریت زمان قسمت اول

امام ومدیریت زمان قسمت دوم

امام ومدیریت زمان قسمت سوم


27. مجموعه مقالات...، ص 392.

28. مصاحبه با حضرت آية اللّه بنى فضل، مجله حوزه، شماره 49.

29. پابه پاى آفتاب، ج 3، ص 177.

30. همان، ج 2، ص 286.

31. همان، ج 1، ص 267؛ ج 2، ص 312.

32. مجموعه مقالات كنگره...، ص 390 و 552.

33. سرگذشت‏هاى ويژه از زندگى امام خمينى، ج 2،ص 27-26.

34. صحيفه دل، ص 112.

35. سرگذشت‏هاى ويژه...، ج 2، ص 107 - 106.

36. روزنامه اطلاعات، شماره 21744.

37. اين برنامه مختص زمانى است كه امام در نجف بسر مى‏بردند.

38. پابه پاى آفتاب، ج 2، ص 47، ج 4، ص 118 و 256.

39. گل‏هاى باغ خاطره، ص 35.

40. ويژگى‏هايى از زندگى امام خمينى، انصارى كرمانى، ص 37 - 36، در سايه آفتاب، حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمد حسن رحيميان، ص 209، سرگذشت‏هاى ويژه از زندگى امام خمينى، ج 2، ص 64 - 63.

41. در سايه آفتاب، ص 187.

42. پابه پاى آفتاب، ج 4، ص 99، صحيفه دل 123.

43. روزنامه اطلاعات، شماره 21613.

44. پابه پاى آفتاب، ج 2، ص 174.