تبیان، دستیار زندگی
عروسی های ایرانی کتاب می شوند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروسی نامه!

عروسی

عروسی های ایرانی کتاب می شوند! سیدجمال‌الدین هادیان طبائی در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که در حال نگارش کتابی به نامه "عروسی نامه" است که در آن، آیین‌های عروسی در ایران زمین از گذشته تا امروز بررسی می شود.

هادیان در این کتاب گذری کوتاه به تاریخ دور ایران دارد و از دوره صفویه تا امروز را بررسی می کند با این حال قرار نیست این کتاب رویکردی تاریخی داشته باشد. بلکه هدف از این نگارش، نشان دادن تغییر و تحول آیین‌های ازدواج است و بیشتر به رسمهای امروزی پرداخته می شود.

هادیان: در کتاب عروسی نامه با مرور آیین های اصیل ایرانی سعی داریم راههای ازدواج آسان و درست را ترویج کنیم و نشان دهیم چه آیین‌های خوبی در گذشته داشته ایم که امروز دیگر کاربردی نیستند

هادیان که قبلا کتاب "اتول نامه" را هم نوشته بود، در توضیح عروسی نامه می گوید: در کتاب "عروسی نامه" با مرور آیین های اصیل ایرانی سعی داریم که راههای ازدواج آسان و درست را ترویج کنیم و نشان دهیم چه آیین‌های خوبی در گذشته داشته ایم که امروز دیگر کاربردی نیستند و یا اینکه چه آیین‌های نادرستی از گذشته تا امروز هنوز اجرا می‌شوند.

هادیان ادامه می دهد: شاید بتوان گفت این بررسی تاریخی مقدمه ای بر کتاب است که البته چیزی حدود 200 صفحه را به خود اختصاص می دهد و حجم بیشتر کتاب به مسائل مربوط به ازدواج در زمان حال اختصاص دارد. به طور نمونه در بخشی از کتاب چگونگی خرید عروسی، خواستگاری، انتخاب همسر، ازدواج های دانشجویی و نقد و بررسی آنها آورده می شود.

او با تاکید بر اینکه رویکر کتاب آشنا کردن مخاطب با سنت های تاریخی ازدواج به طور موجز است می گوید: نکته ای که در "عروسی نامه" تاکید شده این است که انتخاب همسر، برگزاری مراسم ازدواج و دیگر مسائل مربوط به این موضوع برخلاف تصور عام جامعه، بسیار ساده است. همچنین در کتاب توصیه های اخلاقی نیز آورده شده است. برای نگارش این بخش از تجربیات خودم و دوستانم بهره برده ام. همچنین در کتاب بخشی تصویری به اسناد تاریخی ازدواج اختصاص یافته است. در گذشته سند ازدواج را با خط خوش و با تذهیب تنظیم می کردند و به عنوان مدرکی تاریخی نگهداری می شد که برخی از این اسناد در حال حاضر موجود است و من نیز ارجاعاتی بدانها داشته ام.

هادیان همچنین از نگارش و ویرایش نهایی "عروسی نامه" تا سال دیگر خبر می دهد و می گوید هنوز با ناشری درباره چاپ آن به قطعیت نرسیده است.


گروه گردشگری تبیان - الهام مرادی