تبیان، دستیار زندگی
محمّد بن ولید كه یكى از دوستان و اصحاب امام محمّد باقر علیه السلام است ، حكایت كند: روزى به قصد زیارت آن حضرت حركت كردم ، وقتى نزدیك منزل امام علیه السلام رسیدم ، جمعیّت بسیارى را دیدم كه براى زیارت آن حضرت آمده بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش و اهمیّت خوردنى ها

محمّد بن ولید كه یكى از دوستان و اصحاب امام محمّد باقر علیه السلام است ، حكایت كند:

روزى به قصد زیارت آن حضرت حركت كردم ، وقتى نزدیك منزل امام علیه السلام رسیدم ، جمعیّت بسیارى را دیدم كه براى زیارت آن حضرت آمده بودند.

به همین جهت برگشتم و فرداى آن روز دوباره براى دیدار آن حضرت به راه افتادم و چون تنها بودم دوست داشتم كه رفیقى با خود مى یافتم تا با یكدیگر به محضر شریف امام باقر صلوات اللّه علیه شرفیاب مى شدیم .

آن روز هوا بسیار گرم بود؛ و من همچنان تنها حركت مى كردم ، در بین راه خسته و تشنه و گرسنه شده بودم ، مقدارى آب كه همراه داشتم آشامیدم و در گوشه اى نشستم .

پس از لحظاتى ، غلامى آمد و طَبَقى ، كه در آن غذاهاى متنوّع وجود داشت ، به همراه آفتابه اى برایم آورد.

و هنگامى كه طَبَق غذا را جلوى من گذاشت ، گفت : سرور و مولایم فرمود: پیش از غذا دست هایت را بشوى - و با نام خدا - غذایت را تناول كن .

پس چون مشغول خوردن غذا بودم ، مولایم امام باقر علیه السلام تشریف آورد و من به احترام حضرت ، از جاى بر خاستم و ایستادم ، حضرت فرمود: - سر سفره - حركت نكن ، بنشین و غذایت را میل نما. به همین جهت نشستم و غذایم را خوردم .

پس از آن ، غلام مشغول جمع آورى ریزه هاى غذا شد كه اطراف ظرف غذا ریخته شده بود.

حضرت فرمود: چنانچه در بیابان غذا خوردى ، اضافات آن را جمع نكن و آن ها را در گوشه اى رها نما - تا مورد استفاده جانوران و حیوانات قرار گیرد -.

ولى اگر در منزل غذا خوردى ، آنچه را كه اطراف سفره و یا اطراف ظرف غذا مى ریزد، تمام آن را جمع كن و تناول نما، چون كه رضایت خداوند متعال در چنین كارى است ؛ و نیز سبب توسعه روزى و مانع از فقر و بیچارگى مى باشد، و همچنین شفاى هر دردى در آن ریزه هاى غذا خواهد بود.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مطالب مرتبط

ولادت امام باقر علیه السلام

مهارت و عبادت امام باقر (ع)

فروتنی علمای برجسته در محضر امام (ع)

زندگانی امام باقر (ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.