تبیان، دستیار زندگی
ای نخستین بار تیم ملی بانوان تشكیل می‌شود رییس جمهور برهمگانی كردن این رشته تاكید دارد اجازه دخالت به ورزشكاران را نمی‌دهیم سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری از تشكیل تیم ملی بانوان برای اولین بار خبر داد. دكتر امیررضا واعظی آشتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری:

برای نخستین بار تیم ملی بانوان تشكیل می‌شود
رییس جمهور برهمگانی كردن این رشته تاكید دارد
اجازه دخالت به ورزشكاران را نمی‌دهیم


سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری از تشكیل تیم ملی بانوان برای اولین بار خبر داد.

دكتر امیررضا واعظی آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی تبیان، ضمن مطلب فوق افزود: بانوان هم می‌توانند با رعایت موازین اسلامی و با برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند فدراسیون، در رشته دوچرخه‌سواری فعالیت كنند.

وی گفت: هم اكنون بانوان در بسیاری از رشته‌های دیگر ورزشی مانند بسكتبال و والیبال در سالن‌های مربوطه به ورزش می‌پردازند و در این میان با برگزاری لیگ‌های مختلف نیز به رقابت می‌پردازند. در دوچرخه‌سواری هم می‌توان با تدارك پیست‌های مخصوص و با رعایت اصول اسلامی مسابقاتی را برای بانوان برگزار كرد. در این زمینه دفتری در پارك گفتگو و با تمامی امكانات اداری آماده شده كه در صورت انتخاب به عنوان رییس فدراسیون، دوچرخه‌سواری بانوان كار خود را در این مركز آغاز خواهد كرد.

وی با اشاره به این نكته كه با برنامه وارد این صحنه شده خاطر نشان كرد: من فردی با برنامه و اهل برنامه‌ریزی هستم و از تمام افرادی كه در این زمینه با من هم عقیده باشند استفاده كرده و موجبات رشد بیشتر این رشته مفرح را فراهم خواهم كرد.

آشتیانی به اهمیت گسترش این رشته جذاب و همگانی شدن آن در بین مردم اشاره كرد و گفت: با توجه به مشكلات فعلی، اكثر شهرهای پرجمعیت با معضل ترافیك درگیر هستند و بی‌شك گسترش و همگانی شدن دوچرخه‌سواری باعث خواهد شد تا با مدیریت صحیح واصولی بسیاری از این معضلات حل شود.

واعظی آشتیانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود ، به تعامل بین كلیه‌ی نهادهای مرتبط با دوچرخه‌سواری اشاره كرد و افزود: بدون شك برقراری ارتباط نزدیك و منطقی بین فدراسیون و نهادهای مختلف كمك خواهد كرد بتوانیم از طریق آموزش و پرورش و شهرداری هر چه سریع‌تر این رشته را عمومی و همگانی كنیم.

سرپرست فدراسیون با اشاره به پیشنهاد نامگذاری یك روز به عنوان «روز دوچرخه‌سواری» اظهار داشت: با تعیین روز دوچرخه‌سواری توسط دولت، در این روز مسابقاتی را در تمامی سنین در اقصی نقاط ایران برگزار كرده و به تدریج دوچرخه‌سواری را به سمت همگانی كردن آن سوق می‌دهیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه كرد: فدراسیون دوچرخه‌سواری با همكاری شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرهای كشور و دیگر نهادها می‌تواند به مناسبت‌های متعدد مسابقاتی را در سطح شهرها برگزار كند. زیرا با برگزاری مسابقات متعدد و مطلوب می‌توان انگیزه، نشاط و شادابی را در میان عموم جامعه به خصوص جوانان افزایش داد و فرهنگ دوچرخه‌ را در حمل و نقل شهری نهادینه كرد.

آشتیانی افزود: راه‌اندازی كمیته‌ی فنی، پیگیری منابع مالی پایدار، ساخت پیست‌های دوچرخه‌سواری، برگزاری مستمر كلاس‌های آموزشی برای مربیان و داوران، جذب مربیان و مدرسان درجه اول جهت آموزش مربیان داخلی، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری است كه برای عملی كردن آن تلاش خواهم كرد.

وی در ادامه با اشاره به حمایت دكتر احمدی‌نژاد و دولت وی از برنامه‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: در دیداری كه با رییس جمهور داشتم، وی حمایت خود را از برنامه‌های ما اعلام كرد و بر همگانی كردن دوچرخه‌سواری در میان مردم تاكید كرد.

آشتیانی ادامه داد: ما در فدراسیون باید تصمیماتی اتخاذ كنیم كه سبب كشف استعدادهای ناشناخته شود و به درستی آنها را به تكامل برسانیم. هیات‌های استان‌ها با برنامه‌ریزی‌های مناسب باید استعدادهای نهفته را شكوفا ساخته و فقط به برگزاری مسابقات اكتفا نكنند كه این امر نیازمند حمایت‌های مالی و پشتیبانی فدراسیون از هیات‌ها است.

سرپرست فدراسیون با اشاره به بودجه ناچیز دوچرخه‌سواری گفت: در حال حاضر دوچرخه‌سواری در ایران با بودجه اندك اختصاص یافته، توانایی حضور در رده‌های بالای میادین آسیایی و جهانی را ندارد، اما می‌توان با راهكارها و برنامه‌ریزی‌های دقیق از منابع مالی پایدار بهره گرفت و به اهداف خود نزدیك شد.

عضو شورای شهر تهران اضافه كرد: از جمله نهادهایی كه باید در امر ورزش، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌ها را یاری كند شهرداری است. با توجه به وظایف شهرداری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، فدراسیون با همكاری شهرداری‌های سراسر كشور می‌تواند گام‌های خوبی در ابعاد همگانی و قهرمانی بردارد.

وی با تاكید بر نقش موثر تمامی پیشكسوتان و خانواده دوچرخه‌سواری در تصمیم‌گیری‌های فدراسیون تصریح كرد: در اولین اقدام، كمیته‌ی فنی توسط پیشكسوتان انتخاب شده و همچنین از پیشكسوتان كه برای كمتیه‌ی فنی انتخاب نشدند در كمیته‌های دیگر همچون انضباطی، مسابقات، مربیان، داوران و ... استفاده می‌شود. اعضای همه كمیته‌ها با رای‌گیری از پیشكسوتان انتخاب می‌شوند.

آشتیانی خاطر نشان كرد: شرح وظایف كمیته‌ی فنی مشخص است و به عنوان مشاور امین و بازوی فنی رییس فدراسیون عملكرد تیم‌های ملی را بررسی كرده و نظر كارشناسی خود را به رییس فدراسیون ارایه می‌كند و حق دخالت در تصمیمات مربی تیم ملی را ندارد. اما مربی باید افكار خود را به افكار كمیته فنی نزدیك كند و با آن تعامل كند. در این میان مصالح عمومی و فدراسیون مد نظر خواهد بود.

سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری با اشاره به تشكیل كلاس‌های مربیگری و داوری با حضور مربیان طراز اول خارجی بیان كرد: برای افزایش سطح دانش مربیان و داوران، كلاس‌های آموزشی خوبی را در كشور، با حضور مدرسان خارجی برگزار كرده و همچنین مقدمات شركت مربیان و داوران را در دوره‌های خارج از كشور نیز فراهم می‌كنیم. زیرا موفقیت در دوچرخه‌سواری مستلزم برنامه‌ریزی مناسب و دانش علمی است. پشتوانه‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در راستای برنامه‌ریزی می‌تواند ما را به اهدافمان نزدیك كند.

آشتیانی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت نامناسب پیست‌های دوچرخه‌سواری در كشور گفت: دوچرخه‌سواری در بعد قهرمانی نیازمند پیست مناسب است كه متاسفانه ما در شرایط كنونی فاقد آن بوده و قهرمانان ما به دور از پیست تمرین می‌كنند. پیست مجموعه ورزشی آزادی در حال بازسازی است و بعید به نظر می‌رسد كه به زودی آماده شود. با در پیش داشتن بازیهای آسیایی دوحه قطر مجبور هستیم با تشكیل اردوی تیم ملی در یكی از كشورهای صاحب پیست به تمرینات خود ادامه دهیم و امكانات مورد نیاز مربی آلمانی تیم ملی را برای كسب مدال فراهم كنیم. اگر در آینده پیست آماده شود می‌توان با جذب اسپانسر عمده مشكلات مالی فدراسیون را حل كرد.

وی در ادامه افزود: در شرایطی فدراسیون را تحویل گرفتیم كه وضعیت نامناسبی از نظر مالی، ساختمانی اداری و ... وجود داشت كه با رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در حال رفع مشكلات و كمبودها هستیم.

سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری در رابطه با رفتارهای مختلف ملی‌پوشان در زمان «آلتوك» سرمربی سابق تیم ملی، گفت: بحث بازیكن سالاری در تیم، نشانگر نحوه مدیریت فدراسیون است. در فدراسیون ما اجازه هیچ گونه دخالت ورزشكار در وظایف مربی داده نمی‌شود حتی اگر به بركناری ورزشكار منجر شود. هر چند كه در صورت تشخیص كمیته‌ی فنی مبنی بر ضعف مربی با آن برخورد خواهد شد.

آشتیانی گفت: ارج نهادن زحمات مربیان داخلی از جمله اهداف فدراسیون است، ما باید مربیان داخلی را در كنار تیم‌های ملی به سفرهای خارجی اعزام كنیم و با حمایت از آنها شاهد شكوفایی استعدادهای نهفته باشیم. باید با سرمایه‌گذاری روی جوانان فاصله‌ها را از بین برد. نفرات دوم و سوم را به نفر اول نزدیك كرد و حتی در بعضی از تورنمنت‌ها از نفرات پایین‌تر و جوان‌تر استفاده كرد.

وی در پایان از برگزاری تور ملی دوچرخه سواری با حضور كشورهای مطرح خبر داد.