تبیان، دستیار زندگی
این تصویر احتمالاً شبیه تصور كودك لنگی بود كه صدای پایش را روی كفِ آجری حیاطِ یك خانه‌ی قدیمی می‌شنیدم و با این حال هیچ‌گونه تصوری از چهره و قد و قامتش نداشتم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمین ناآشنا

سایه اش دیگر زمین را سیاه نخواهد كرد/ حسین نوش آذر

130 صفحه/ تیراژ 1100/ قیمت

زمین ناآشنا

ساعت هفت و هفده دقیقه صبح مردی در اتاق هتلی چشم باز می‌كند ولی نمی‌داند چرا گذرش افتاده به شهری كه نامش را نمی‌داند و اتاقی كه برایش ناآشناست. چیزهایی را از گذشته به یاد می‌آورد ولی از هیچ كدام مطمئن نیست. پا به خیابانهای شهر می‌گذارد و سعی می‌كند به یاد بیاورد....

«این تصویر احتمالاً شبیه تصور كودك لنگی بود كه صدای پایش را روی كفِ آجری حیاطِ یك خانه‌ی قدیمی می‌شنیدم و با این حال هیچ‌گونه تصوری از چهره و قد و قامتش نداشتم. در نظر من، این كودك بی‌چهره بود و اگر حتی چهره داشت، چهره‌ی او شبیه یك مشتِ گره‌كرده و گاهی شبیه یك سیب‌زمینی وارفته بود. یك بچه‌ی ناقص‌الخلقه، مثلاً برادر، یا شاید حتی تنها برادر بنی‌عالمی كه به او محبت داشتم و با این حال هرگز دلِ دیدن چشم‌هایش را نداشتم.»

از متن كتاب

جاده‌ی سه‌روزه/ جوزف بویدن/ ترجمه‌ی محمد جوادی

385 صفحه / تیراژ 1100/ قیمت / 7500

زمین ناآشنا

جاده‌ی سه‌روزه اولین رمان جوزف بویدن كانادایی است كه در سال 2005 پرفروش‌ترین كتاب سال كانادا بود و در فهرست پرفروش‌ترین كتاب‌های جهان قرار گرفت و برنده‌ی چندین جایزه از جمله راجر رایترز تراست شد. داستان درباره‌ی مواجهه سرخپوستان با فرهنگ سفیدپوستان و جنگ جهانی است. نام كتاب از بخشی از فرهنگ سرخپوستان آمریكای شمالی گرفته شده كه به مرگ و گذر از این دنیا به دنیای دیگر اشاره دارد.

شهر موسیقی‌دان‌های سفید/ بختیار علی/ ترجمه‌ی رضا كریم‌مجاور

696 صفحه/ تیراژ 1100/ قیمت 9900

زمین ناآشنا

در عصری كه از آن باعنوان «عصر غروب غول‌های ادبی» یاد می‌شود، می‌توان با جرأت هرچه‌تمام‌تر از بختیار علی به‌عنوان «غول بزرگ ادبیات امروز جهان» نام برد. باید این رُمان شگفت‌انگیز را خواند، تا قدرت جادویی قلم او را باور كرد.

«شهر موسیقیدان‌های سفید» بی‌گمان بزرگ‌ترین شاهكار تاریخ‌ادبیات كُرد و یكی از ماندگارترین آثار ادبیات داستانی جهان است.

«شیرزاد حسن» نویسنده‌ی نام‌آور كُرد، در باره‌ی این رُمان می‌گوید: «در طول چهارپنج‌دهه‌ی گذشته، صدها رُمان از برندگان نوبل ادبیات را خوانده‌ام و هیچ‌كدام از این رمان‌ها را برتر و بزرگ‌تر از «شهر موسیقیدان‌های سفید» ندیده‌ام.

«شیركو بی‌كس» درباره‌ی این شاهكار می‌گوید: «من پس از خواندن این رُمان، احساس كردم با شاهكار ادبی قدرت‌مندی روبه‌رو هستم كه نظیر آن در دنیا بسیار كم‌یاب است. جسم این رمان در درونِ تراژدیِ حقیقت، و روح آن در فضای شعر جاری است.»

زمین ناآشنا (مجموعه داستان) / جومپا لاهیری/ ترجمه‌ی فرانك باجلان

365 صفحه/ تیراژ 1100/ قیمت 6900

زمین ناآشنا

«زمین ناآشنا» برنده‌ی جایزه‌ی فرانك اوكانر شده است و منتقدان ادبی نیویورك تایمز آن را یكی از ده كتاب برتر سال 2008 اعلام كرده‌اند.

هشت داستان این مجموعه، دربردارنده‌ی روایت‌هایی‌ست از روابط عاطفی انسان‌ها، عشق، مرگ و سرنوشت...

شخصیت‌های داستان‌های لاهیری اغلب مهاجرانی هندی هستند كه فرزندانشان را در آمریكا بزرگ می‌كنند، مهاجرانی كه میان دو كشور و دو فرهنگ قرار گرفته‌اند و در نهایت متعلق به هیچ‌كدام هم نیستند. در مجموعه داستان «زمین ناآشنا»، لاهیری با شناختی ژرف از این دوگانگی‌ها با ظرافت تام سعی بر آن دارد تا زندگی روزمره‌ی آنها را در چنین شرایطی به تصویر بكشد. مضمون اصلی داستان‌های لاهیری مهاجرت و همگون‌سازی با محیط جدید است. اما او در این مجموعه داستان به روابط عاطفی بین انسان‌ها و به مفاهمی «مرگ»، «از دست دادن» و «عشق» نیز می‌پردازد.

اگر ابرها بگذرند (مجموعه داستان)/ سعید طباطبایی

90 صفحه / تیراژ 1100/ قیمت 2000

زمین ناآشنا

مجموعه حاضر شامل 36 داستان كوتاه است. این كتاب دومین مجموعه داستان سعید طباطبایی است كه به تازگی از سوی نشر مروارید منتشر شده است. بخشی از داستانِ «ابرها که می‌گذرند» را می‌خوانیم: «این داستان را درباره‌ی ابرها خواهم نوشت زیرا ابرها دور و برم را احاطه کرده‌اند. سفیدی برف‌مانندشان و خنکای مرطوب‌شان اطرافم را پوشانده و به‌سختی می‌توانم حتی این صفحه‌ی سفید کاغذ را ببینم. کاغذ را جابه‌جا می‌کنم تا از زیر یک تکه‌ی کوچک ابر که به اندازه‌ی یک کفِ دست است بیرون بیاید و بتوانم به کلماتی که با خودکار قرمز می‌نویسم تا بهتر دیده شوند نظمی دهم. حروف روی کاغذ مرطوب سر می‌خورند و گاهی توی دل هم می‌روند.....»

زهره سمیعی-گروه ادبیات تبیان