تبیان، دستیار زندگی
می گویند شهمیرزاد بهشت کویر است. شهر سرسبزی که درست در مرز میان کویر مرکزی ایران با سرسبزی شمال کشور قرار گرفته و می تواند شما را در چند دقیقه از زمین های داغ و خشک کویر به جنگل های مرطوب و آبشارهای طبیعی برساند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهشت گم شده ایران

شهمیرزاد

می گویند شهمیرزاد بهشت کویر است. شهر سرسبزی که درست در مرز میان کویر مرکزی ایران با سرسبزی شمال کشور قرار گرفته و می تواند شما را در چند دقیقه از زمین های داغ و خشک کویر به جنگل های مرطوب و آبشارهای طبیعی برساند!

شهمیرزاد را باید در 20 کیلومتری مرکز استان سمنان ببینید. اگر از سمنان به سمت شمال برانید، پس از 20 دقیقه عبور از جاده های سبز و زیبای کوهستانی، به طبیعت بکر و ناشناخته این شهر می رسید. آن وقت، تمام گرمای کویری که در مسیر رسیدن تا سمنان تجربه کردید، در یک لحظه از خاطرتان می رود و شما در طبیعت سرسبزی که از جنگل های حاشیه البرز نصیب شهمیرزاده شده است، غرق می شوید. از اینجا به بعد، درخت، نسیم و گندمزارهای سبز همسفران دائمی شما هستند که لذت تماشای جوی های آب و دشت های پیش رو را برایتان بیشتر می کنند. شهمیرزاد، همانجایی است که اگر در میان آن بایستید، بیابان درست در پشت سرتان خواهد بود و دشت و جنگل و کوه، در مقابلتان!

شهمیرزاد، همانجایی است که اگر در میان آن بایستید، بیابان درست

در پشت سرتان خواهد بود و دشت و جنگل و کوه، در مقابلتان

کوچه باغ های شیبدار شهمیرزاد، با مردم محلی خوش ذوقی که دارد، شاید به تنهایی برای تجربه یک فضای جدید طبیعی و فرهنگی کافی باشد. مردمی که با زبان نیمه سمنانی و نیمه گیلکی حرف می زنند، در نزدیکی شما، نان تنبلک می پزند، کشاورزی می کنند و بهترین گردوهای این مرز و بوم را پرورش می دهند.

شهمیرزاد

پیست اسکی شهمیرزاد هم که در بخش شمالی شهر قرار گرفته، یکی از توریستی ترین جاذبه های زمستانی این شهر محسوب می شود که سفر زمستانی شما را لذتبخش تر می کند.

اما شهمیرزاد به جز این جاذبه های طبیعی و قومی، بهانه های گردشگر پذیری دیگری هم دارد. مثل چندین قله و تپه است که بلندترین آنها به نام نیزوا با ارتفاع 3810 متر یکی از مقاصد کوهنوردی تیم های ورزشی محسوب می شود. این شهر همچنین میزبان سه قلعه تاریخی شیر قلعه، قلعه شیخی و دژ وهل است که شیرقلعه بر اساس آمار میراث فرهنگی استان سمنان به عنوان قدیمی ترین ابنیه تاریخی شهرستان سمنان شناخته می شود. تاریخ این قلعه به دوره ساسانی برمی گردد و ظاهرا از پناهگاه‌های مستحکم اسپهبدان طبرستان بوده است. اگر خواستید شیر قلعه را از نزدیک ببینید، باید به ۳ کیلومتری شمال غربی شهمیرزاد سفر کنید و آن را در منطقه‌ای به نام شیخ چشمه‌سر پیدا کنید.

این در حالی است که شهمیرزاد 16 چشمه، 15 نهر 15 قنات و بیش از 10 استخر دارد که بهانه های خوبی برای گردش و تفریح در این شهر به شمار می روند.

شهمیرزاد

اگر گذارتان به شهمیرزاد افتاد و وسوسه شدید سری به شمال کشور بزنید، بهتر است جاده شهمیرزاد - کیاسر – ساری را برای عبور انتخاب کنید. جاده ای در آن کوه های بلند البرز مثل دیوارهایی عظیم شمار را در بر گرفته اند و دشت هایی که جا به جا در مسیر می بینید، بهانه خوبی برای چند دقیقه توقف و هواخوری هستند.

به خصوص که در طول مسیر احتمالا چشمه های بی نظیری را خواهید دید که از دیواره های سنگی البرز می جوشند بهترین آب معدنی دنیا را به شما تقدیم می کنند.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد