تبیان، دستیار زندگی
از شرایط خود فرار نکنیم، شرایط جدید را انتخاب کنیم. مسلما اگر دقت کنیم همیشه مواردی برای انتخاب وجود دارد که می توان از بین آنها بهترین را برگزید. مسلما با تامل و دقت بیشتر در گزینش می توان ریشه بسیاری از کسالت های
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار نکنیم و انتخاب کنیم

انتخاب،عدم فرار

"خیلی خوشحال بودم از اینکه چنین اتفاقی داشت در زندگی من رخ می داد. سر از پا نمی شناختم و عجله داشتم زودتر به آن برسم. احساس تازگی و نشاط می کردم. این شرایط جدید تمام وجود مرا به خودش جلب کرده بود. این تغییر برایم یک تنوع جالب محسوب می شد، تنوعی که می توانست کسال های قبلی مرا از بین برده و مرا از حالت یکنواختی و روزمرگی رها سازد. تمام اینها باعث می شد که با عجله و شتاب خود را برای رسیدن به شرایط جدید آماده کنم و..."

بدون شک در بسیاری از موارد، جملات بالا گویای حالات درونی ما در برخورد با اتفاقات جدید زندگیمان است. رویدادهایی که مسلماً نتیجه تلاش و کوشش خودمان برای ایجاد شرایط بهتر برای زندگی است. تلاشی برای فرار از یکنواختی و کسالت و کوششی برای رسیدن به تغییر و نشاط، مثلا جملات بالا می تواند نشان دهند حالات درونی دانش آموزی باشد که بعد از زحمات بسیار در یک رشته دانشگاهی قبول شده است. هم چنین می تواند گویای وضعیت فردی باشد که شغلی را برای خود دست و پا کرده و یا می تواند بیانگر شخصی باشد که در اطراف خود دوست جدیدی یافته است و می خواهد در کنار او تنهایی هایش را از بین ببرد. حتی این جملات برای فردی که همسر خود را انتخاب کرده نیز به وضوح صدق می کند و...

از نظر آنها هر جایی که اینجا نباشد بهتر است چون جدید است. چون تحمل وضعیت خیلی سخت شده است، پس باید به جایی دیگر با شرایط تازه اش رفت.

بحث بر سر آنهایی نیست که انتخاب های خود را با تفکر و دقت انجام داده اند و تمام زوایای آن را سنجیده اند. جملات بالا برای این افراد کاملا واقعی است چنین نفراتی با دقت در انتخابشان راه موفقیت و نشاط را به درستی انتخاب کرده اند و به وضوح پیشرفت آنها در زمینه های گوناگون قابل مشاهده است. اما می خواهیم نگران کسانی باشیم که برای رسیدن به شرایط جدید، انتخاب خود را با دقت و تامل انجام نداده اند.می توان گفت این نوع افراد فقط سعی کرده اند از شرایط خود فرار کنند. وضعیت قبلی آنها را خسته کرده است. اما دقت کنند که در حال فرار به کجا هستند، از نظر آنها هر جایی که اینجا نباشد بهتر است چون جدید است. چون تحمل وضعیت خیلی سخت شده است، پس باید به جایی دیگر با شرایط تازه اش رفت.

انتخاب

به عنوان مثال دانش آموزی را به یاد آورید که بعد از تلاش بسیار در دانشگاه قبول شده است. اما در زمان انتخاب رشته، دقت و بررسی کاملی انجام نداده است. فقط می خواسته که قبول شود و شده است. اما بعد از مدتی می بیند که رشته درسی خود را دوست ندارد. مسلما در چنین حالتی نمی تواند با درس های خود کنار بیاید، بنابراین انگیزه های مطالعاتی اش کم می شود و در کارهای جمعی دانشگاهی با شور و شوق شرکت نمی کند. قطعا نمی توان از این فرد انتظار پیشرفتهای درسی قابل توجهی داشت. اشکالات بی شمار در روابط اجتماعی و روحی را می توان ناشی از این انتخاب عجولانه دانست یعنی تقریبا ریشه کسالت های احتمالی او مشخص شده است. او فرار کرده، انتخاب نکرده، این موضوع شاید یکی از مهم ترین مشکلات زندگی بسیاری از ماست.

یک مثال دیگر: به فردی توجه کنید که شغل جدیدی پیدا کرده است و در آن مشغول به کار می شود. اما بعد از مدتی آن شغل را مناسب با روحیات خود نمی بیند. بحث بر سر سازگاری یا ناسازگاری  نیست. احساسی که در این شرایط حتی بعد از قبول شرایط به فرد دست می دهد کاملا مشخص است. به کار خود توجه نمی کند و وظایف خود را یا انجام نمی دهد و یا به بدترین شکل ممکن انجام می دهد. در ارتباط با همکاران دچار مشکل می شد و، یعنی برای این فرد هم، ریشه اشکالات ایجاد شده در انتخاب عجولانه بوده است. او هم فرار کرده اما به محیط جدیدی که قرار بوده وارد شود دقت نکرده است.

اشکالات بی شمار در روابط اجتماعی و روحی را می توان ناشی از انتخاب عجولانه دانست

چند وقت یش یکی از دوستان قدیمی را دیدم، از آشنا شدن با فرد جدیدی صحبت می کرد و بسیار هم خوشحال بود. او را مجددا چند روز پیش هم دیدم بسیار کسل و گرفته بود. شرایط روحی اش اصلا خوب نبود. می گفت انتخاب درستی انجام نداده و فردی را که به دوستی برگزیده بود قبول نداشت. ادعا می کرد آن فرد برایش مناسب نبوده و تاثیرات منفی بسیاری بر وجود او گذاشته است. به همین دلیل اعتمادش را نسبت به افراد جدید از دست داده بود و نمی توانست آنها را با دید مثبت ببیند. تمایلی برای ایجاد ارتباط با آنها از خود نشان نمی داد. تقریباً از دوستان دیگر خود نیز فاصله گرفته بود واین امر برایش کسالت و خستی به وجود آورده بود. برای او هم ریشه کسالت را باید در انتخاب بدون تامل جست و جو کرد.

از شرایط خود فرار نکنیم، شرایط جدید را انتخاب کنیم. مسلما اگر دقت کنیم همیشه مواردی برای انتخاب وجود دارد که می توان از بین آنها بهترین را برگزید. مسلما با تامل و دقت بیشتر در گزینش می توان ریشه بسیاری از کسالت های روحی و روانی را خشکاند.

منبع : موفقیت

                                                                                                            گروه خانواده و زنتدگی تبیان - تهیه :داودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.