تبیان، دستیار زندگی
حسام ابراز امیدواری کرد که پروژه چاپ مجموعه کتاب‌های فاتحان خرمشهر اهداف بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را خوب نشانه‌گذاری کرده باشد و به سمت اهداف بلندتر پیش رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از 33 کتاب دفاع مقدس

33 عنوان کتاب با موضوع فتح خرمشهر و دفاع مقدس همزمان با سالگرد حماسه سوم خرداد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از این کتاب‌ها با حضور معاونان ادبیات و هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس فرهنگسرای رسانه صبح امروز و در محل این فرهنگسرا برگزار شد.

لزوم نگاه منشوری به حماسه خرمشهر

کتاب دفاع مقدس

سردار حمید حسام معاون ادبیات و انتشارات بنیاد مذکور در سخنانی با تبریک سالروز حماسه خرمشهر بر لزوم نگاه منشوری به این واقعه با هدف زنده نگهداشتن یاد آن تاکید کرد و گفت: نگاه منشوری به یک رویداد به این معنی است که یک نقطه را از زوایای مختلف یک دایره ببینیم و این موجب از دست دادن تحلیلی جامع از آن حادثه می‌شود.

وی افزود: ما به حماسه خرمشهر هم از نگاه رزمنده‌ای که برای فتح خاکریزهای آن تلاش می‌کرد، هم از زاویه دید خلبانی که برای آزادسازی این شهر بر سر دشمن بمب می‌ریخت، هم از زاویه فرماندهانی که عملیات آزادسازی را طراحی می‌کردند و هم از زاویه زنانی که خاطراتشان را از این حماسه به یادگار گذاشته‌اند، نگریسته‌ایم.

معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: حماسه خرمشهر را البته باید از دید آسمان‌ها هم نگریست و در واقع ملائک به کمک آمدند و همینگونه بود که رقم خورد و فوج فوج فرشتگان به مدد رزمندگان آمدند و به جنتی که خدا وعده‌اش را داده بود، رسیدند.

حسام ابراز امیدواری کرد که پروژه چاپ مجموعه کتاب‌های "فاتحان خرمشهر" اهداف بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را خوب نشانه‌گذاری کرده باشد و به سمت اهداف بلندتر پیش رود.

بنیاد در ساخت باغ موزه‌های دفاع مقدس دنبال فضایی بی‌روح نیست

حسام ابراز امیدواری کرد که پروژه چاپ مجموعه کتاب‌های "فاتحان خرمشهر" اهداف بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را خوب نشانه‌گذاری کرده باشد و به سمت اهداف بلندتر پیش رود.

در این مراسم همچنین سردار محمدتقی خادمی معاون هماهنگ کننده بنیاد مذکور در سخنانی گفت: در 27، 28 سال گذشته هر بار که ما لایه‌های مختلف حماسه خرمشهر را کاویده‌ایم، به نکات جدیدی رسیده‌ایم و در واقع به مانند گنجی بوده که بایستی مدام و مستمر آن را بیرون کشید.

وی با تشریح ابعاد عملیات نظامی عملیات فتح خرمشهر افزود: درست است که ما در آن عملیات که حدود 25 روز طول کشید، 6000 شهید دادیم ولی تلفات دشمن بسیار بیشتر بود.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همچنین به پروژه‌های مختلف این بنیاد اشاره کرد و گفت: بنیاد در بحث ساخت 30 باغ موزه دفاع مقدس به دنبال این نیست که چیزی بی‌روح، جامد، فیزیکی و خالی از حس داشته باشد بلکه ما به دنبال فضایی دائمی و اثر گذار و ماندگار در جنگ هستیم.

دفاع مقدس و ادبیات ما

اگر کتاب ‌های فاخر درباره دفاع مقدس تدوین نکنیم هنرمندان در ساخت آثارشان خیالبافی می‌کنند

خادمی در عین حال دست یاری بنیاد متبوعش را به سمت صاحبان فرهنگ جهت اجراء پروژه‌های مختلف دراز کرد و این طرح‌ها را لازمه ماندگاری دفاع مقدس در ذهن جوانان دانست و افزود: اگر این همه کنگره و یادواره و جشنواره به سمتی سوق داده نشود که آثار فاخر ادبی و هنری به صورت کتاب تالیف و چاپ شود، بعدها هنرمندان در راه ساخت آثارشان به خیالبافی خواهند پرداخت.

پیش از سخنان حسام و خادمی، ناصر اسدی رئیس فرهنگسرای رسانه در سخنانی کوتاه از اینکه این فرهنگسرا برای پنجمین بار میزبان برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، ابراز خوشحالی کرد.

در این مراسم کتاب‌های خاطرات سرداران جنگ تحمیلی با عنوان "فاتحان خرمشهر" رونمایی شد. خاطرات محمد ابراهیم عجم، سرتیپ 2 خلبان علیرضا نمکی عراقی، سرتیپ 2 ستاد سعید پورداراب، سرتیپ 2 ستاد علی‌اکبر موسـوی‌قـویدل، سرتیپ 2 ستاد نصرت‌الله معین وزیری، سرتیپ 2 زرهی ایرج جمشیدی، سرتیپ 2 ستـاد مسعـود بختیـاری از جمله این کتابها بود.

همچنین کتاب‌های "گلواژه های پایداری" ، "بلوط نام کوچک زیتون است"، "تا پل رنگین کمان"، "ناگهان پرواز"، "رزمنده کوچولو خرمشهر"، "لحظه لحظه تا خدا"، "کمین" در این مراسم رونمایی شد.


بخش هنر مردان خدا - سیفی