تبیان، دستیار زندگی
جرقه انجام این كار را عكس‏هایی از قلل بلند هفت قاره جهان كه در راهرو مدرسه شان نصب شده بود زده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اورست و رکورد جدید

یك پسر 13 ساله آمریكایی جوانترین كوهنوردی شد كه روز شنبه موفق به صعود به قله اورست شد تا این صعود که جزئی از تلاشهایش برای شكستن ركورد قبلی صعود به بلندترین قلل 7 قاره جهان است، انگیزه او را بیش از پیش برای رسیدن به هدفش دو چندان سازد و البته نشان داد هیچ مرزی برای شکستن توسط انسان قابل تصور نیست.

جوردن رومرو

به گزارش خبرنگار ورزشی تابناک و به نقل از آسوشیتدپرس؛ سخنگوی جوردن رومرو آمریكایی اعلام كرده كه تیم كوهنوردی همراه این پسر این خبر را از فراز قله 8850 متری اورست با تلفن ماهواره ای به او داده اند. پست جدیدی در وبلاگ رومرو روز شنبه صبح با این عنوان منتشر شده است: رویاهای آنها به واقعیت پیوست. همه به طرز غیرقابل باوری خوشحال بودند.

این نوجوان كه در 10 سالگی موفق به صعود به قله كلیمانجارو در آفریقا شده بود، می گوید جرقه انجام این كار را عكس‏هایی از قلل بلند هفت قاره جهان كه در راهرو مدرسه شان نصب شده بود زده است. برخلاف جبهه صعود به اورست در نپال در جبهه چین هیچ محدودیت سنی برای صعود كنندگان وجود ندارد.

مادر جوردن در حالی كه صعود پسرش به قله 8848 متری اورست را با یك جی پی اس ردیابی می كرد در گفتگویی ضمن بیان این مطلب که به پسرش افتخار می كند، در پاسخ به این سئوال كه زمان جوردن به قله، به او چه خواهد گفت همراه با گریه بیان كرد: واقعا نمی توانم چیزی بگویم. لحظه‏ای بسیار احساسی است.

جرقه انجام این كار را عكس‏هایی از قلل بلند هفت قاره جهان كه در راهرو مدرسه شان نصب شده بود زده است

جوردن كه اهل كالیفرنیا است همراه با پدر، دوست پدرش و 3 شرپای نپالی موفق به صعود به اورست شده است. او از كمپ اصلی اورست در چین صعود خود را آغاز كرده بود و این اولین تجربه بالای 8 هزار متری او بود. بر اساس اظهارات تیم پشتیبانی، تیم حمله به قله طرحی را برای سورپریز كردن جوردن هنگام رسیدن به قله داشته اند كه از خود آنها هم مخفی نگه داشته شده بود اما جوان ترین فاتح اورست تا 48 ساعت آینده که كمپ اصلی باز خواهد گشت، نمی‏تواند از این سورپرایز سخن به میان آورد و تا آن زمان امكان گفتگو با وی وجود ندارد.

ركورد پیشین جوان‏ترین صعود كننده به اورست توسط تمبا شری شرپای نپالی بدست آمده بود كه در سن 16 سالگی موفق به صعود به اورست شده بود که این نوجوان کالیفرنیایی با شکستنش نشان داد، قله‏ای که هزاران کوهنورد کارکشته در مسیر صعود به آن جان داده‏‏اند، همچنان با اراده انسان قابل دستیابی است و دامنه توانایی های بشر در شکستن مرزها بدون توجه به ظرفیت‏هایش هنوز محدودیتی ندارد.

تنظیم:سعید آقازاده