تبیان، دستیار زندگی
رساله هلویی 26 - ای هوار؛ طلا برای مردها حرامه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رساله هلویی

نماز

اشاره:

تعجب نکنید از عنوان. چون آن قدر کار را برای شما راحت کرده‌ایم که با خواندن چند پاراگرافِ شسته رُفته، تمام احکام مورد نیاز، در گوشه ذهن شما جای خواهد گرفت. قصد ما در این مجموعه‌، ارائه ی احکام به صورت خلاصه و به سبکی جدید است.

امیدواریم بخوانید و به آن عمل کنید، تا ببینید اسلام برای این بخش از زندگی که به نظر پیش پا افتاده است، احکامی وضع کرده و کسی که به آن احکام عمل کند ان شاء الله مأجور درگاه الهی خواهد بود.

قسمت بیست و ششم: ادامه احکام لباس نمازگزار

مقدمه:

پاکی لباس نماز گزار از لحاظ معنوی هم باید مورد توجه واقع شده و مراعات شود. و منظور از پاکی معنوی حلال بودن آن لباس است بنابر این با لباس دیگران که راضی به استفاده از آن نیستند و یا لباسی که با پول غیر حلال تهیه شده نمی‌توان نماز خواند.

خمس و لباس نماز گزار:

* اگر عمداً با لباس غصبی، یعنی لباسی که اجازه استفاده از آن را نداریم، نماز بخوانیم، باطل است.

* اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده‏ایم لباس بخریم و با آن لباس، نماز بخوانیم نمازمان باطل است. مثلا اگر کسی سر سال خمسی‌اش مقداری پول داشته باشد که پس انداز شده و مازاد بر مخارج سالش بوده است، باید خمس آن را بپردازد و چنانکه این کار را نکرده و با آن پول لباسی بخرد، با آن لباس نمی‌تواند نماز بخواند.

لازم به ذکر است که فرد اصلا نمی‌تواند آن پول را قبل از پرداخت خمسش کند چرا که بخشی از آن پول دیگر مال او نبوده و بلکه مال خداوند تبارک است بنابر این قبل از پرداخت سهم حضرت حق تعالی نمی‌تواند در آن تصرف کند.

پوست و پشم حیوان مرده:

* اگر با لباسی نماز بخوانیم که جزئی از بدن حیوان حلال گوشت مرده دارای خون جهنده، در آن باشد نمازمان باطل است. مثل لباس چرمی که از پوست گاو مرده باشد اما مو و ناخن و پشم آن اشکالی ندارد.

* اگر با لباسی نماز بخوانیم که حتی مویی از بدن حیوان حرام گوشت دارای خون جهنده در آن باشد، نمازمان باطل است. بنابراین اگر بدانیم یک تار موی گربه که حرام گوشت است در لباسمان باشد با آن لباس نمی‏توان نماز خواند.

* چنانکه دقت کردید اجزای بی ‌جان حیوان حلال گوشتی که مرده است مانند پشم، برای نماز اشکالی ندارد اما تمام اجزای حیوان حرام گوشت برای نماز اشکال دارد.

* در حیوانات حلال گوشت تنها حیوانی که مرده است مردار محسوب نمی‌شود بلکه حیوانی که در ذبح آن احکام ذبح اسلامی رعایت نشده نیز، گوشت و اجزای جاندار آن حرام شده و مردار محسوب می‌گردد. و به همین خاطر است که گوشت یا اجناس طبیعی خارجی را باید مورد ارزیابی قرار داد. چراکه آنان ملزم به رعایت مسائل شرعی در ذبح و یا حلال و حرامی حیوان نیستند.

طلا و لباس ابریشمی:

* انگشتر طلا و ساعت طلا به دست کردن یا زنجیر طلا به گردن انداختن برای مرد در نماز و غیرنماز حرام است و نماز را باطل می‏کند.1(شاید دیده باشید که برخی هنگام نماز انگشتر طلای خود را از دست خارج می‌کنند تا نمازشان صحیح باشد ما باید دانست که حرامت طلا برای مردان برای تمام اوقات است نه تنها برای نماز.)

* پوشیدن لباس ابریشمی خالص برای مرد در نماز، حرام است و نماز را باطل می‏کند. لازم به ذکر است منظور از ابریشم، ابریشم طبیعی است نه مصنوعی.

* پوشیدن لباس مخصوص زنان برای مرد، حرام است و همچنین پوشیدن لباس مخصوص مردان برای زن، حرام است؛ ولی نماز را باطل نمی‏کند. خوب است بدانید که به این کار اصطلاحا لباس شهرت نیز گفته می‌شود یعنی موجب انگشت نما شدن فرد می‌گردد.

در کل شبیه کردن خود به جنس مخالف جایز نبوده و هرکاری موجب این امر شود چه از لحاظ پوشش و چه از لحاظ آرایش و چه از لحاظ حرکات و سکنات، حرام است.

بهترین لباس برای نماز:

چنانکه در گذشته نیز گفته شد، مطابق روایات بهتر است انسان برای نماز که ملاقات پرودگار متعال جهانیان است، بهترین و پاکیزه‌ترین لباسهای خود را بپوشد. و پسندیده است انسان لباسی مخصوص برای این امر تهیه کند و از آن استفاده کند.

پی‏نوشت:

1- آیت‏الله خامنه‏ای: بنابر احتیاط واجب باطل می‏کند.

سوالهای این قسمت:

1- کدام گزینه، نماز را باطل نمی‏کند؟

الف) پوشیدن لباس ابریشمی خالص برای مرد.

ب) بودن یک تار موی گربه در لباس.

ج) نماز خواندن با لباسی که خمس آن داده نشده است.

د) پوشیدن لباس مخصوص زنان برای مرد.

2- انگشتر یا زنجیر طلا برای مرد.......

الف) در نماز حرام و در غیر نماز اشکالی ندارد.

ب) در نماز حلال و در غیر نماز حرام است.

ج) در نماز و غیر نماز حرام است.

د) در نماز و غیر نماز حلال است.

3- پوشیدن کدام لباس در نماز باعث بطلان نماز نیست؟

الف) لباس چرمی که از پوست گاو مرده باشد.

ب) لباسی که از چرم حیوانات حرام گوشت باشد.

ج) لباس پشمی از گوسفند مرده.

د) هیچ‏کدام.

گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.