تبیان، دستیار زندگی
دین اسلام برای ترویج ریاضت کشی و رهبانیت ،حجاب را لازم و ضروری دانسته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترویج ریاضت کشی ،دلیل حجاب!؟

زن

در مقالات قبل گفتیم که مخالفان  برای فلسفه ی حجاب موضوعات مختلفی را مطرح می کنند تا اساس و مبنای حجاب را مخدوش کنند. کاری که دلیل آن بر مبنایی غلط پایه ریزی شده باشد ، عمل به آن نیز اشتباه و غلط خواهد بود.برخی از این مخالفان می گویند لزوم حجاب در دین اسلام به دلیل نگاه مثبت اسلام به ریاضت و رهبانیت است!!!

ارتباط مسأله پوشش با فلسفه ریاضت و رهبانیت از این جهت است كه چون زن بزرگترین موضوع خوشی و كامرانی بشر است ، اگر زن و مرد معاشر و محشور با یكدیگر باشند ، خواه ناخواه دنبال لذتجوئی و كامیابی می روند . پیروان فلسفه رهبانیت و ترك لذت برای اینكه محیط را كاملا با زهد و ریاضت سازگار كنند بین زن و مرد حریم قائل شده پوشش را وضع كرده اند ، كما اینكه با چیزهای دیگری هم كه نظیر زن محرك لذت و بهجت بوده است مبارزه كرده اند .

پدید آمدن پوشش طبق این نظریه ، دنباله و نتیجه پلید دانستن ازدواج و مقدس شمردن تجرد است . ایده ریاضت و ترك دنیا همانطوری كه در موضوع مال ، فلسفه فقر طلبی و پشت پا زدن به همه وسائل مادی را به وجود آورده است ، در مورد زن فلسفه تجرد طلبی و مخالفت با جمال را ایجاد كرده است .

اكنون ببینیم از نظر اسلام و طرز تفكری كه اسلام به جهان عرضه داشته است آیا چنین تعلیل و توجیهی برای پوشش صحیح است ؟  اسلام خوشبختانه یك طرز تفكر و جهانبینی روشن دارد ، نظرش درباره انسان و جهان و لذت روشن است و به خوبی می توان فهمید كه آیا چنین اندیشه ای در جهانبینی اسلام وجود دارد یا نه ؟  ما منكر نیستیم كه رهبانیت و ترك لذت در نقاطی از جهان وجود داشته است و شاید بتوان پوشش زن را در جاهائی كه چنین فكری حكومت می كرده است از ثمرات آن دانست ، ولی اسلام كه پوشش را تعیین كرد نه در هیچ جا به چنین علتی استناد جسته است و نه چنین فلسفه ای با روح اسلام و با سایر دستورهای آن قابل تطبیق است . اصولا اسلام با فكر ریاضت و رهبانیت سخت مبارزه كرده است و این مطلب را مستشرقین اروپائی هم قبول دارند . اسلام به نظافت تشویق كرده و گفته است : " النظافة من ایمان " . پیغمبر اكرم شخصی را دید در حالی كه موهایش ژولیده و جامه هایش چركین بود و بد حال می نمود . فرمود : " من الدین المتعة " ( 1 ) یعنی تمتع و بهره بردن از نعمتهای خدا جزو دین است . و هم آنحضرت فرمود : " بئس العبد القاذوره " ( 2 ) یعنی بدترین بنده شخص چركین و كثیف است . امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : " ان الله جمیل یحب الجمال " ( 3 ) خداوند زیبا است و زیبائی را دوست می دارد . امام صادق فرمود : " خداو ند زیبا است و دوست می دارد كه بنده ای خود را بیاراید و زیبا نماید و بر عكس ، فقر را و تظاهر به فقر را دشمن می دارد . اگر خداوند نعمتی به شما عنایت كرد باید اثر آن نعمت در زندگی شما نمایان گردد .

به آنحضرت گفتند چگونه اثر نعمت خدا نمایان گردد ؟ فرمود به اینكه جامه شخص نظیف باشد ، بوی خوش استعمال كند ، خانه خود را با گچ سفید كند ، بیرون خانه را جاروب كند ، حتی پیش از غروب چراغها را روشن كند كه بر وسعت رزق می افزاید " ( 4 ) . در قدیمی ترین كتابهائی كه در دست داریم مانند " كافی " كه یادگار هزار سال پیش است ، بحثی تحت عنوان " باب الزی و التجمل " وجود دارد . اسلام به كوتاه كردن و شانه كردن مو و به كار بردن بوی خوش و روغن زدن به سر سفارشهای اكید كرده است .

حجاب

عده ای از اصحاب رسول اكرم به خاطر اینكه بهتر و بیشتر عبادت كنند و از لذات روحانی بهره مند شوند ترك زن و فرزند كردند ، روزها روزه می گرفتند و شبها عبادت می كردند . همینكه رسول خدا آگاه شد آنها را منع كرد و گفت من كه پیشوای شما هستم چنین نیستم ، بعضی روزها روزه می گیرم ، بعضی روزها افطار می كنم ، قسمتی از شب را عبادت می كنم و قسمتی دیگر نزد زنهای خود هستم . همین عده از رسول خدا اجازه خواستند كه برای اینكه ریشه تحریكات جنسی را از وجود خود بكنند ، خود را اخته كنند .

رسول اكرم اجازه نداد ، فرمود در اسلام این كارها حرام است . روزی سه زن به حضور رسول اكرم آمده از شوهران خود شكایت كردند . یكی گفت شوهر من گوشت نمی خورد . دیگری گفت شوهر من از بوی خوش اجتناب می كند . سومی گفت شوهر من از زنان دوری می كند . رسول خدا بیدرنگ در حالی كه به علامت خشم ردایش را به زمین می كشید ، از خانه به مسجد رفت و بر منبر آمد و فریاد كرد : چه می شود گروهی از یاران مرا كه ترك گوشت و بوی خوش و زن كرده اند ؟ ! همانا من خودم هم گوشت می خورم و هم بوی خوش استعمال می كنم و هم از زنان بهره می گیرم . هر کس از روش من اعراض كند از من نیست ( 5) .

در اسلام زنی كه در آرایش و زینت خود برای شوهر كوتاهی كند ، نكوهش شده است كما اینكه مردانی كه در ارضاء زن خود كوتاهی می كنند نیز نكوهش شده اند .

حسن بن جهم می گوید : بر حضرت موسی بن جعفر علیه السلام وارد شدم ، دیدم خضاب فرموده است . گفتم رنگ مشكی به كار برده اید ؟ فرمود : بلی ، خضاب و آرایش در مرد موجب افزایش پاكدامنی در همسر او است . برخی از زنان به این جهت كه شوهرانشان خود را نمی آرایند ، عفاف را از دست می دهند ( 6) . حدیث دیگری از پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله نقل شده كه : تنظفوا و لا تشبهوا بالیهود . یعنی نظیف باشید و خودتان را شبیه به یهود نكنید . بعد فرمود زنان یهودی كه آلوده شدند بدان جهت بود كه شوهرانشان كثیف بودند و مورد رغبت واقع نمی شدند . خودتان را پاكیزه كنید تا زنانتان به شما راغب گردند عثمان بن مظعون یكی از اكابر صحابه رسول اكرم است ، خواست به تقلید از راهبان ، به اصطلاح تارك دنیا شود ، ترك زن و زندگی كرد و لذتها را بر خویش تحریم ساخت . همسرش نزد رسول خدا آمده عرض كرد یا رسول الله ! عثمان روزها را روزه می گیرد و شبها به نماز بر می خیزد پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله خشمگین شده برخاست به نزد وی آمد . عثمان مشغول نماز بود . صبر كرد تا نمازش تمام شد ، فرمود : ای عثمان خدا مرا به رهبانیت دستور نفرموده است .

دین من روشی منطبق بر واقعیت و در عین حال ساده و آسان است . " لم یرسلنی الله تعالی بالرهبانیة و لكن بعثنی بالحنیفیة السهلة السمحة " ( 7) یعنی خداوند مرا برای رهبانیت و ریاضت نفرستاده است ، مرا برای شریعتی فطری و آسان و با گذشت فرستاده است . من نماز می خوانم و روزه می گیرم و با همسرانم نیز مباشرت دارم . هر كس كه دین مطابق با فطرت مرا دوست می دارد باید از من پیروی كند . ازدواج یكی از سنتهای من است .

با توجه به تعالیم دینی ما و همچنین روش زندگی امامان و بزرگان دینی ، فلسفه ی لزوم حجاب در دین اسلام نه به جهت

صحه گذاشتن بر تارک دنیا شدن و دوری از لذات است بلکه دلیل دیگری دارد .اسلام به هیچ وجه نمی خواهد انسان ها از لذت دوری کنند اما با تنوع طلبی و ارضای بی حد و مرز خواسته ها نیز مخالف است. اعتدال روش اسلام است.

چهارشنبه ی هفته ی آینده با ما همراه باشید با نظر اسلام در خصوص فلسفه ی حجاب.

منبع : فلسفه ی حجاب - استاد مطهری

گروه خانواده و زندگی تبیان - گردآوری و تنظیم : نداداودی

پی نوشت :

1 - وسائل جلد اول صفحه . 277

2 و 3 - وسائل جلد اول صفحه . 277

4 - وسائل جلد اول صفحه . 278

5 - " كافی " تألیف محمد بن یعقوب كلینی جلد 5 صفحه 496 ، و وسائل جلد 3 ص . 14

6 - كافی جلد 5 صفحه . 567

7 - كافی جلد 5 صفحه . 494

مقالات مرتبط :

زن ، حیا و میل به خودنمایی

استفاده همگانی ،ممنوع!

حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری

دلارام در خانه،با کرامت در جامعه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.