تبیان، دستیار زندگی
خیلی از ماها از همان زمان كه به مدرسه رفتیم یا بعداز آن كه فارغ التحصیل شدیم و دیگر دانش‌اموز نبودیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدرسه ما

مدرسه ما

خیلی از ماها از همان زمان كه به مدرسه رفتیم یا بعداز آن كه فارغ التحصیل شدیم و دیگر دانش‌آموز نبودیم یا یك جایی همین وسط‌ها بین دانش‌آموزان بودن و نبودن كه حتماً دور و برمان یك دانش‌آموزان پیدا می‌شده، ‌در مورد محیط تحصیل، نحوه‌ی آموزش و چیز‌های مربوط و نامربوطی كه فكر می‌كردیم وضع مدرسه‌ را بهتر می‌كند كلی حرف و نظر داشتیم.

دانش‌آموز كه بودیم فقط منتظر بودیم یك نفر یك كاغذ جلویمان بگذارد و بگوید :«هرچه می خواهد دل تنگت درباره‌ی این چهار دیواری اجباری كه همه چیزش را دیگران برایت تعیین می‌كنند بگو» تا تند و تند خروارها آرزو و انتقاد و انتظارمان را برسر كاغذی بریزیم و در پاكتی كه شاید بدست مدیری در آموزش و پرورش برسد بگذاریم و . . . .

واقعیت آن است كه آدم بزرگ‌ها و آدم‌های بزرگ‌تر، هرچه كه هی بزرگ‌و بزرگتر می‌شوند انگار رنگ شیشه‌ی نگاهشان به دنیای اطراف تغییر می‌كند و این تغییر آن قدر زیاد شود كه وقتی خوب بزرگ می‌شوند( مثل یك مدیر ) اصلاً دنیای من و تو و آن ها شباهتی به هم ندارد، انگار كه ما از یك شبكه‌ی تلویزیون فیلم‌های گروه سنی خودمان را می‌بینیم و آن ها هم در اتاق‌های كارشان از دی‌وی‌دی‌های خودشان لذت می‌برند! اما نزدیك شدن شرایط واقعی و موجود ما به نیاز‌ها و آرزو‌های آرمانی ضرورتی است كه باید هریك قدم آن را غنیمت بشماریم.

جدیداً آموزش و پرورش منطقه یك تهران در قالب حركتی نمادین دست به كاری نو زده و تلاش نموده با بهره‌گیری از آخرین تجربیات و دستاوردها و وسایل و امكانات طرحی از مدرسه‌ی استاندارد در تمام زمینه ‌ها را اجرا نماید.

مدرسه ما

طراحان و مجریان این‌ مدرسه استاندارد كه «مدرسه‌ی ما» نامیده شده است امیدوارند بتوانند الگویی برای تسهیل حركت تمامی مدارس منطقه به سوی ایده آل ‌های آموزشی و پرورشی ایجاد نمایند.

مدرسه ما

«مدرسه‌ی ما» كه دستچینی از بهتر‌ین های منطقه‌ی یك آموزش و پرورش تهران است را می‌توان حاصل ماه ها تلاش و برنامه ریزی برای استفاده‌ی بهتر از سال ها تجربه‌ی آموزشی در كنار بهترین و سایل كمك آموزشی دانست كه سعی شده است با هدفمند كردن تمام اجزاء مدرسه به رشد و پرورش دانش‌آموزان سرعت و دقت و بهره‌وری بیشتری بدهد، بهترین دانش آموزان منطقه در هر مقطع تحصیلی در كنار بهترین معلمان و مدیران منطقه آمده‌اند تا روش های نوین آموزش، مهارت‌های فراگیری، سیستم های مدیریتی، فعالیت های برتر پرورشی و فوق برنامه و ابتكارات و . . . را هرچند برای دوره‌ای كوتاه به نمایش بگذارند.

این مدرسه استاندارد كه ابتدا قرار بود برای مقاطع دبستان و راهنمایی طراحی و اجرا شود با حضور یك كلاس نمونه‌ی پیش دبستانی شادابی و رنگ و بوی بیشتری یافته بود و جای هیچ فعالیتی از بوفه و نمایشگاه و نمازخانه گرفته تا واحد مشاوره بهداشت و كتابخانه و حتی كلاس های پژوهشی و آزمایشگاهی و كلی چیزهای دیگر در آن خالی نبود.

مدرسه ما

اولیا و مربیان و مسئولانی كه برای بازدید از این مدرسه می‌آمدند با دقت و علاقه به بخش های مختلف سر می‌زدند و در برخی از قسمت ها تحت تأثیر حضور بسیار پررنگ بچه‌‌ها قرار می‌گرفتند، فكرش را بكنید اداره‌ی آزمایشگاهی با تمام وسایل پیشرفته‌اش توسط خود دانش آموزان و یا رقابت دوستانه‌ای كه به صورت گروهی و انفرادی در نمایشگاه به چشم می‌خورد و یا نمازخانه‌ای كه به دست دانش‌آموزان به بهترین نحو اداره شد و . . .

مدرسه ما

از سوی دیگر در مدرسه‌ی ما علاوه بر كلاس و معلمی كه هر پایه تحصیلی به خود اختصاص داده بود برای عناوین ویژه‌ی درسی اتاق های جداگانه‌ای وجود داشت كه كارگروه های دانش‌آموزان و آموزگارانی كه كاری برجسته در زمینه آموزش و فراگیری آن عنوان درسی انجام داده بودند روش های نوین خود را به نمایش می‌گذاشتند.

مدرسه ما
مدرسه ما

تجهیزات جدید كمك آموزشی و وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان نیز كه بادقت و در نظر گرفتن مسایل مرتبط با بهره‌وری آموزشی و سلامت و بهداشت آموزش به همت سازمان توسعه و تجهیز مدارس كشور تأمین شده بود علاوه بر رعایت بالاترین استاندارد‌ها به دلیل ایرانی بودن مورد توجه قرار داشت.

مدرسه ما

بچه‌های پیش دبستانی كه به این مجموعه طراوت خاصی بخشیده بودند، علاوه بر شور شوق و نظم ویژه‌ای كه حكایت از پرورش هدفمند استعدادها با استفاده از روش های روانشناسانه داشت بدلیل توانایی در روخوانی قرآن كریم و حفظ برخی موضوعات قرآنی حایز اهمیت بودند.

مدرسه ما

و همین طور روش تدریس كلاس اول دبستان كه نقش مهمی را در باروری استعداد خلاقیت و پایه‌ریزی آموزشی دانش‌آموزان بر عهده دارد به دلیل توجه به این نكته و نیز استفاده‌ی درست از كارگروهی و همكاری در كلاس مورد توجه قرار می‌گرفت.

مدرسه ما

در این میان هرچند روش هایی مانند هركدام از روش های فوق، یك معلم برای كلاس سومی‌ها و یا تاكید بیش‌از حد روی وسایل كمك آموزشی باتوجه به وضع موجود مدارس واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسید و جای مدرسه‌ی اینترنتی را بسیار خالی می‌نمود، اما به هر روی «مدرسه‌ی ما» خواهر یا برادر كوچكتری برای «مدرسه‌ی اینترنتی» ماست كه با نیم نگاهی به آرزوهای مشتركمان برای رشد و تعالی نظام آموزش كشور متولد شد و امیدوارم در سال های بعد با موفقیت به رشد، تكامل و تاثیر‌گذاری خود ادامه دهد.

مدرسه ما

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: سمیه تشکری

تنظیم: نوربخش